2020-07-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det kan ju inte de utvecklingsstörda rå för?

Nej inte utvecklingsstördas fel utan samhällets/politikers ansvar.
Citera
2020-07-29, 06:53
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Va på väg hem med tunnelbanan idag och såg 2 skötare som tog hand om en utvecklingsstörd kvinna. Kvinnan reste sig och klappa händerna och satte sig igen samtidigt som hon gjorde massa konstiga läten och gunga runt som fan, hennes ansikte var helt böjt likt en banan.

Vad ska en sån människa någonsin kunna tillföra oss andra? Jag förstår att det finns folk med handikapp som ändå kan tillföra något men människor som inte ens kan tala och lever med konstanta spasmer samt behöver skötas 24/7, vore det inte bättre att bara låta dom somna in?

Att dom kostar pengar men tillför noll är min mening, vad tycker ni?

Ta det lugnt, i sossarnas Sverige är det bara en tidsfråga innan detta förverkligas. Vi skiter i gamla, sjuka och handikappade i det här landet, det är därför vi till skillnad från resten av världen inte behöver någon coronastrategi. Dessutom måste vi ha råd med alla somalier.

Håll tummarna bara att du inte själv blir förlamad i en trafikolycka. Eutanasi är jättebra så länge det drabbar andra.
Senast redigerad av flesh-flute 2020-07-29 kl. 06:55.
Citera
2024-05-24, 17:06
Medlem
lundaelevs avatar
Jag tycker mer och mer som TS. Jag tror kanske inte att döda är rätt sätt, alla har ju enligt mänskliga rättigheter rätt till liv men det finns flera saker vi bör göra. De bör inte få skaffa barn, föräldrarna ska få betala en mycket större del av kostnaderna; kan knappast vara samhällets ansvar att betala för folk som aldrig kommer tillföra det minsta och sist så bör man inte få föda barnet om man redan innan kan se att den inte kommer kunna vardagen.

Sen är ju kriterierna svåra, var går gränsen för att vara efter nog. Jag skulle säga att det är när man inte kommer kunna ha ett jobb, typ daglig verksamhet som göra armband hela dagarna. Skulle de då få födas så skulle föräldrarna betala för hela notan. Jag betalar skatt för att få en bättre välfärd, inte för att betala vardagen för sådana.

Sen såklart om man är autistisk eller liknande saker men klarar jobb osv är det ju inga problem. Grundfrågan bör vara ”kommer han vara ett plus för samhället i det stora hela?”.
Citera
2024-05-24, 17:07
Medlem
lundaelevs avatar
Stör mig hemskt mycket på när föräldrar klagar på att deras barn inte får stöd nog. Att inte lärarna är tillräckligt utbildade i NPF, att bussarna inte kommer i tid, daglig verksamhet är för dåligt och så vidare. Tycker de ska vara tacksamma för minsta lilla. Provocerar mig så enormt. Jag står och jobbar 8 timmar inom lager fulltid hela mitt liv, medan de enbart kostar och kostar och kostar. Helt orimligt i min bok.
Citera
2024-05-24, 17:10
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Ännu en tråd av typen nazister funderar. Problemet med den här typen av resonemang som relativiserar människovärdet är att nästan ingen vill ta nästa logiska steg.

Många anser att jorden är överbefolkad(jag är inte helt övertygad men skippar den diskussionen just nu). Skulle det vara bättre för människans framtid om man avlivade alla som har lägre iq än 140? Eller varför inte 150? En ny supermänniska(barnen skulle ha högre chans att födas med hög iq också) där mänskligheten skulle ha stora förutsättningar att att överleva längre på den här planeten? Börjar det kännas litet obekvämt?

Det finns ingen logisk anledning att stoppa vid "utvecklingsstörda" om man först börjar med att relativisera människovärdet.

Jag tror såhär. Alla överdriver sitt eget värde när det gäller tex samhällsposition rätt rejält. När man går mot livets slut så är det som de flesta tänker på relationer. I princip alla inser till slut att de var utbytbara. Visst man kan ha gjort en ok insats. Men inget häpnadsväckande egentligen. Och fler hade kunnat göra samma sak ungefär.

Snart når vi robotåldern. Den här typen av resonemang blir inte mindre aktuellt då. Skall alla som kan ersättas av en robot avlivas?

Nej du har rätt. Alla har rätt till liv. Men då tycker jag gott föräldrarna kan betala för barnet sjölv. Mig ståndpunkt är att det inte är samhällets ansvar att stå för kostnaden av hela deras liv.
Citera
2024-05-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Nej du har rätt. Alla har rätt till liv. Men då tycker jag gott föräldrarna kan betala för barnet sjölv. Mig ståndpunkt är att det inte är samhällets ansvar att stå för kostnaden av hela deras liv.
Personligen tycker jag att samhället finns till för att stötta i precis denna typ av situation.

Men om man lägger etik/religion/moral å sidan.

Samhället behöver fler barn, i synnerhet borde den grupp som borde vara mest väletablerad få fler barn.

Att riskera ekonomisk ruin för den enskilda kan knappast hjälpa
Citera
2024-05-24, 18:49
Medlem
Tvärtom borde man inte ens få abortera foster som t.ex har downs syndrom.
Citera
2024-05-25, 03:03
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Tvärtom borde man inte ens få abortera foster som t.ex har downs syndrom.

Varför menar du?
Citera
2024-05-25, 10:05
Medlem
Hur knäppt är inte detta 😑
Citera
2024-05-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Varför menar du?

Biologisk mångfald, downies har en självklar plats i dagens samhälle.
Citera
2024-05-25, 11:18
Medlem
NIIhao MA!
Senast redigerad av Alva-zin 2024-05-25 kl. 11:24.
Citera
2024-05-25, 11:31
Medlem
bomhulls avatar
Om dessa personer lider och inte ens vill vara vid liv så är det plågeri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in