2020-05-22, 11:02
Medlem
skraxs avatar
Va på väg hem med tunnelbanan idag och såg 2 skötare som tog hand om en utvecklingsstörd kvinna. Kvinnan reste sig och klappa händerna och satte sig igen samtidigt som hon gjorde massa konstiga läten och gunga runt som fan, hennes ansikte var helt böjt likt en banan.

Vad ska en sån människa någonsin kunna tillföra oss andra? Jag förstår att det finns folk med handikapp som ändå kan tillföra något men människor som inte ens kan tala och lever med konstanta spasmer samt behöver skötas 24/7, vore det inte bättre att bara låta dom somna in?

Att dom kostar pengar men tillför noll är min mening, vad tycker ni?
Citera
2020-05-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Va på väg hem med tunnelbanan idag och såg 2 skötare som tog hand om en utvecklingsstörd kvinna. Kvinnan reste sig och klappa händerna och satte sig igen samtidigt som hon gjorde massa konstiga läten och gunga runt som fan, hennes ansikte var helt böjt likt en banan.

Vad ska en sån människa någonsin kunna tillföra oss andra? Jag förstår att det finns folk med handikapp som ändå kan tillföra något men människor som inte ens kan tala och lever med konstanta spasmer samt behöver skötas 24/7, vore det inte bättre att bara låta dom somna in?

Har de en gång blivit födda så ska de få leva och ha rätt till ett så bra liv som möjligt. Dessa utvecklingsstörda personer föder ju någon också, alltså att folk har ett jobb och inkomst när de tar hand om de här personerna. Ta livet av dokumenterade farliga psykopater som sitter i fängelset istället!
Citera
2020-05-24, 14:55
Medlem
448s avatar
Är dom i lite bättre skick och inte klappar händer för mycket utan mest har utseendet och kroppsformen så få dom omedelbart jobb på Säpo.

Lätta och kontrabevaka då folk inte precis raggar på dom så deras umgängeskrets är minimal och anses kunna hålla käften.

Utseendet kan även få dom att hålla sig inomhus mestadels.....i en avlyssninscentral...
Citera
2020-05-28, 03:02
Medlem
F.Hansens avatar
Grundid’en är att alla har rätt till ett värdigt liv.
Om resurserna minskas avsevärt är vurmarna av mongolider de första att kicka dessa utför ättestupet.

Det behöver man inte vara raketforskare för attförstå.
Citera
2020-05-28, 20:36
Medlem
hannybannys avatar
Citat:

Hemsk att påstå att de ej ska få finnas. Däremot vore sterilisering helt ok då deras barn har 7% risk att avlida pga deras föräldraskap.
Men tänk dig själv, ifall du har barn, att du/din fru föder och barnet drabbas av syrebrist. Får utvecklingsstörning. Hur känner man då om nån annan anser att ens barn hellre borde dö? Helt sjukt.
Citera
2020-05-30, 10:11
Medlem
Citat:

Som väl är så går inte någons liv ut på att blidka just dig eller slumpmässigt utvalda människor i tunnelbanan. Just den här människan tillför förmodligen personer i hennes närhet mer än vad du eller någon annan någonsin kommer att göra.
Citera
2020-05-30, 10:17
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Egentligen borde alla med begränsad motorik samlas i en och samma stad för att hålla nere kostnaderna och det kanske blir lättare mentalt att se andra i samma sits runtomkring sig. Behövs färre skötare då behandling kan ske flockvis i viss utsträckning.

Exempelvis kanske en rullstolsstad, en "mongo" stad, en pensionärsstad. Alla placerade någonstans mellan Göteborg och Stockholm. Vårdpersonal måste gå med på att jobba där borta vissa veckor utan extra ersättning annars ryker jobbet och licens.
Citera
2020-06-01, 22:31
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Filosofi
/Moderator
Citera
2020-06-01, 23:04
Medlem
orrecrists avatar
Dom till för noll och ingenting. Jobb åt en del white trash som annars inte fått jobb kanske?

Inför nipp test för alla. att inte göra det borde vara förbjudet.
Citera
2020-06-02, 19:58
Medlem
starke_adolfs avatar
Rubrik justerad.

/Mod.
Citera
2020-06-02, 20:04
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag har många gånger tänkt liknande. Iaf när det rör sig om personer som är hjärndöda, som inte kan andas utan maskin, totalt förlamade. Så störda att de biter sitt eget kött ur armarna om de inte är under uppsikt/ fastbundna etc. Såna personer tycker jag inte borde leva. Men inte för att jag hatar dem. Utan för att man bara drar ut på lidandet.
Citera
2020-06-02, 20:10
Medlem
starke_adolfs avatar
En annan vinkling på denna fråga är att gravt utvecklingsstörda själva kan lida av att leva. Det är ungefär som att hålla en cancersjuk person vid liv i slutstadiet när alla behandlingar har slutat att hjälpa och livskvaliteten är noll. Vi vet att personen inte mår bra, ändå envisas vi med att personen ska överleva för vår egen skull.

Viktigt att komma ihåg är att inga människor har ett inneboende värde. Ett värde är någonting som människor tillskriver andra människor. I grund och botten är alltså människovärdet någonting som alla andra måste ta ställning till. Vad är det som avgör en människas värde? Är det glädjen människan skänker sin omgivning? Är det produktiviteten? Är det den ekonomiska tillväxten hon kan bidra med?

Hur mäter vi människovärde? Vad innebär det att tillföra någonting till sin omgivning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in