Citat:
Ursprungligen postat av
MuhamtaCurry
Fair enough. Mina inlägg reflekterar över mänsklighetens historia och om idén och principen om att avrätta sådana som inte rent ekonomiskt eller med fysiskt värde bidrar till gruppen. Min poäng är att idén inte poppade upp första gången med Adolf Hitler och nazisterna utan har varit något som återkommer i olika tidsepoker och situationer. Huruvida det är rätt eller ej har jag inte riktigt uttryckt någon åsikt om. Ju mer gruppen lever på marginalerna, desto mer tvungna kan man vara att göra sig av med de som belastar.
Jag håller nog inte med TS att den utvecklingsstörda kvinnan bör avrättas, men samhället Sverige som helhet är mycket snett ute då man har stora mängder invandrare och socfall som inte arbetar och enbart lever på kriminalitet och/eller bidrag. När andelen sådana växer sig allt för stort har man ett påtagligt problem.
Sedan kan man reflektera över vad som är ett värdigt och kvalitétsfyllt liv? Vissa personer med handikapp kanske själva mår bättre av att avlida även om det kan bli lite fel om någon annan skall ta besluten. Kanske dödshjälp kan vara en variant?
Jag tror väl inte någon har sagt att Hitler var först med det. Vi får ju komma ihåg att rashygien var populärt hos många i hans ungdom, och det ansågs vara fräscht och modernt.
Invandrare är nog en helt annan fråga än handikappade, men jag skulle tro att de flesta invandrare är friska och skulle kunna jobba.
Dödshjälp tycker jag ska reserveras för människor med obotliga dödliga sjukdomar, typ cancer.
Det ska inte räcka med att man är född som funktionshindrad.