Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-12, 18:18
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Fair enough. Mina inlägg reflekterar över mänsklighetens historia och om idén och principen om att avrätta sådana som inte rent ekonomiskt eller med fysiskt värde bidrar till gruppen. Min poäng är att idén inte poppade upp första gången med Adolf Hitler och nazisterna utan har varit något som återkommer i olika tidsepoker och situationer. Huruvida det är rätt eller ej har jag inte riktigt uttryckt någon åsikt om. Ju mer gruppen lever på marginalerna, desto mer tvungna kan man vara att göra sig av med de som belastar.

Jag håller nog inte med TS att den utvecklingsstörda kvinnan bör avrättas, men samhället Sverige som helhet är mycket snett ute då man har stora mängder invandrare och socfall som inte arbetar och enbart lever på kriminalitet och/eller bidrag. När andelen sådana växer sig allt för stort har man ett påtagligt problem.

Sedan kan man reflektera över vad som är ett värdigt och kvalitétsfyllt liv? Vissa personer med handikapp kanske själva mår bättre av att avlida även om det kan bli lite fel om någon annan skall ta besluten. Kanske dödshjälp kan vara en variant?
Jag tror väl inte någon har sagt att Hitler var först med det. Vi får ju komma ihåg att rashygien var populärt hos många i hans ungdom, och det ansågs vara fräscht och modernt.

Invandrare är nog en helt annan fråga än handikappade, men jag skulle tro att de flesta invandrare är friska och skulle kunna jobba.

Dödshjälp tycker jag ska reserveras för människor med obotliga dödliga sjukdomar, typ cancer.
Det ska inte räcka med att man är född som funktionshindrad.
Senast redigerad av Furienna 2020-07-12 kl. 18:22.
Citera
2020-07-12, 21:15
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Dödshjälp tycker jag ska reserveras för människor med obotliga dödliga sjukdomar, typ cancer.
Det ska inte räcka med att man är född som funktionshindrad.

Om jag vore personen som beskrivs i trådstarten, ryckte och krävde blöjbyte 24h/dygnet är frågan om man vill leva? Är det livskvalitet att kräva vård 24h/dygnet? Kanske gör man både samhället och sig själv en tjänst genom att välja giftsprutan...
Citera
2020-07-14, 17:00
Bannlyst
Citat:
Om jag vore personen som beskrivs i trådstarten, ryckte och krävde blöjbyte 24h/dygnet är frågan om man vill leva? Är det livskvalitet att kräva vård 24h/dygnet? Kanske gör man både samhället och sig själv en tjänst genom att välja giftsprutan...

Att leva i det tillståndet är oerhört ödmjukande för ditt inre.
Det är även ett tillstånd som tillåter att andra människor att lära sig om ödmjukhet.

Att döda en människa eller sig själv är ett enormt slöseri med energi och tolereras inte.
Citera
2020-07-14, 22:15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Den personen kan ju knappast ge samtycke till dödshjälp, och då blir det genast förkastligt.
Citera
2020-07-14, 22:49
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Den personen kan ju knappast ge samtycke till dödshjälp, och då blir det genast förkastligt.
Det här är en intressant kommentar. Om det är en utvecklingsstörd person som är tillräckligt begåvad för att ge samtycke men som inte förstår konsekvenserna av sitt samtycke, är det okej då? Var går gränsen för samtycket? Vad är ett absolut minimum?
Citera
2020-07-15, 00:32
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det här är en intressant kommentar. Om det är en utvecklingsstörd person som är tillräckligt begåvad för att ge samtycke men som inte förstår konsekvenserna av sitt samtycke, är det okej då? Var går gränsen för samtycket? Vad är ett absolut minimum?

Det är komplext. Många människor har perioder då de inget annat vill än att avsluta tillvaron för att några dagar senare åter igen se ljus i tunneln...

Om staten då kliver in med giftsprutan kan det bli lite fel. Å andra sidan kan man kanske kräva att vuxna människor ska kunna fatta egna beslut. På gott och ont..
Citera
2020-07-15, 00:40
Medlem
harrylimes avatar
Det finns alldeles för många utvecklingsstörda/inavlade i landet för att det ska låta sig göras,
hade det varit för 30 år sedan hade det varit genomförbart.
Citera
2020-07-15, 20:31
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tycker ju att utvecklingsstörning inte är ett fullgott skäl för dödshjälp överhuvudtaget.
Citera
2020-07-18, 08:57
Medlem
Mjälls avatar
Att anse att alla som inte är en nettovinst för samhället bör avlivas verkar lite ogenomtänkt. Resonemanget utmynnar i totalitarism. Du kan givetvis förfäkta totalitarism om du vill, men jag tror inte att du vill det och diskussionsforum är kanske inte rätt arena för det heller.

Många funktionshindrade lider fruktansvärt och av den anledningen kan det vara rimligt att fundera över dödshjälp. Du har alltså inte helt fel i att det kan vara aktuellt att ifrågasätta deras existens, så att säga.

Det finns en skönmålande relativiserande attityd till olika problem idag, däribland funktionsnedsättningar. Vissa vill kalla dem "funktionsvariationer" eftersom de inte ens tycker det är något negativt att ha funktionsnedsättningar. Kanske är din tanke en överreaktion på detta.
Citera
2020-07-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Va på väg hem med tunnelbanan idag och såg 2 skötare som tog hand om en utvecklingsstörd kvinna. Kvinnan reste sig och klappa händerna och satte sig igen samtidigt som hon gjorde massa konstiga läten och gunga runt som fan, hennes ansikte var helt böjt likt en banan.

Vad ska en sån människa någonsin kunna tillföra oss andra? Jag förstår att det finns folk med handikapp som ändå kan tillföra något men människor som inte ens kan tala och lever med konstanta spasmer samt behöver skötas 24/7, vore det inte bättre att bara låta dom somna in?

Att dom kostar pengar men tillför noll är min mening, vad tycker ni?

Hon tillför något, sannolikt är hennes klimatavtryck också mindre än hos många andra.
Citera
2020-07-18, 10:17
Medlem
Men frågan är väl också om vi vill leva i ett samhälle som värderar ett människoliv eller om alla som inte platsar ska undanröjas? Sedan är väl utvecklingsstörda inte så himla många eller kostar så himla mycket i det stora sammanhanget?

Dock kan jag tycka det är störande att somliga utvecklingsstörda får så himla mycket resurser som t ex 2 anställda per person när t ex pensionärer som blir gamla och har svårt att klara sig knappt får någon hjälp alls. Då har ju ändå dessa pensionärer ofta bidragit och betalat skatt i hela sitt liv.
Citera
2020-07-18, 11:44
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Dock kan jag tycka det är störande att somliga utvecklingsstörda får så himla mycket resurser som t ex 2 anställda per person när t ex pensionärer som blir gamla och har svårt att klara sig knappt får någon hjälp alls. Då har ju ändå dessa pensionärer ofta bidragit och betalat skatt i hela sitt liv.
Det kan ju inte de utvecklingsstörda rå för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in