• 1
  • 2
2020-05-22, 06:24
Bannlyst
Sitter och läser lite i en bok om träning, och däri nämns det en mjölk som kallas för Skim milk. Det ska vara otroligt bra för träning och om man vill gå upp lite i vikt med rena muskler.
Detta ska vara helt fettfri mjölk vad jag förstår det som och ha lika hög proteinhalt som vanlig mjölk.

Men när jag söker efter det på google och försöker lista vad fan det kan vara så hittar jag enbart pulveriserad mjölk? "Skum mjölk".. Det är inte det jag är ute efter.

Så om jag vill ha tag på skim milk. Vad är det egentligen jag ska leta efter sen när ICA öppnar?

Gul mjölk, röd mjölk, blå? Mig veterligen så är inte blå mjölk fettfri iaf.

Edit: Skimmed milk (British English), or skim milk (American English), is made when all the milkfat is removed from whole milk. It tends to contain around 0.1% fat.

0.1% fett alltså. Är det blå mjölk då eller?
Senast redigerad av EricssonS700 2020-05-22 kl. 06:30.
Citera
2020-05-22, 06:44
Medlem
Ja minimjölk
Citera
2020-05-22, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ja minimjölk

Gul alltså? Aye aye! Tack så mycket.
Citera
2020-05-22, 07:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
På den gamla goda tiden såldes det skummjölk i butikerna:
https://dms-cf-09.dimu.org/image/032...sion=1200x1200

Det närmsta du kommer idag är t.ex. Skånemejeriers minimjölk:
https://www.skanemejerier.se/sortiment/mjolk/minimjolk/
Citera
2020-05-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Är det inte fettet som gör den gul?
Citera
2020-05-22, 07:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanddoktorn
Är det inte fettet som gör den gul?
Själva mjölken är inte gul. TS pratar om gul och röd mjölk, men det är förpackningen hen tänker på.
Citera
2020-05-22, 08:52
Medlem
Citat:

Färgen kan vara olika beroende på vilket mejeri som gjort mjölken.
Citera
2020-05-22, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Färgen kan vara olika beroende på vilket mejeri som gjort mjölken.

Får se vad jag hittar i affären. Har jag tur så hittar jag den där som Ulrik.Agren länkar till. Tror dock aldrig att jag har sett den förr. Jag gör så att jag kör på gul mjölk iaf och hoppas på att det hamnar närmast det.

Lite fundersam blir jag dock.. Står att Skim milk ska innehålla 8gram protein. Men minimjölk verkar enbart ha 3? Får köra med ett lite störe glas isåfall. Amerikanska mått.
Citera
2020-05-22, 09:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Får se vad jag hittar i affären. Har jag tur så hittar jag den där som Ulrik.Agren länkar till. Tror dock aldrig att jag har sett den förr. Jag gör så att jag kör på gul mjölk iaf och hoppas på att det hamnar närmast det.

Lite fundersam blir jag dock.. Står att Skim milk ska innehålla 8gram protein. Men minimjölk verkar enbart ha 3? Får köra med ett lite störe glas isåfall. Amerikanska mått.
8 gram / 100 gram?
Eller mer troligt 8 gram / cup (245 gram).
Citera
2020-05-22, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
8 gram / 100 gram?
Eller mer troligt 8 gram / cup (245 gram).

Ja det måste ju vara något sånt? Annars har dom jävligt protein rik mjölk. I want!
Citera
2020-05-22, 10:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ja det måste ju vara något sånt? Annars har dom jävligt protein rik mjölk. I want!
Vill du ha proteinrik mjölk kan du ju köpa baristamjölk, om du nu inte är maniskt rädd för fett.
Citera
2020-05-22, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vill du ha proteinrik mjölk kan du ju köpa baristamjölk, om du nu inte är maniskt rädd för fett.

Det är just fettet jag vill bort ifrån. Vill bara använda mjölk till och lägga på vikt genom muskler. Fett kan jag få ifrån annat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in