2020-05-21, 14:53
Medlem
Haha ljugarbänken går varm nu.
Citera
2020-05-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskentorskensson
Jag blev nyfiken och kollade upp lite vad mina klasskamrater från gymnasiet tjänar (vi är ca 30 år nu) och de flesta ligger på ca 30k/mån.. men vissa polare ligger på uppåt 70k/mån. Jag kan enstaka månader dra in 70-75k/mån men vanligtvis ligger jag på 32k.. Jag jobbar 100% och orkar inte mer fysiskt och psykiskt.. men jag måste fan ligga i fas med polarna från plugget.. hur fan ska man gå tillväga? Om de ligger på 70k stabilt nu så lär det bara gå upp.. jag måste alltså ställa lönekompassen på närmare 100-150k/mån vid 40 års-åldern för att hänga med.. men hur fan ska det gå? hur tjänar man mycket pengar?

Det beror ju helt och hållet på vad "några" av dina polare jobbar med och om det är deras ordinarie lön eller om det är, exempelvis, pga att de jobbar natt?

Jag menar, om du är en mekaniker och en annan är läkare (inte omöjligt efter 12 år liksom) så är det kanske inte otippat att de tjänar det.

Sen känns det väl lite B att springa runt och kukmäta lönen i kompisgänget när man är vuxen. Kvittar om din polare tjänar 40 miljoner om året, om han samtidigt har utgifter på 45 miljoner... Då är han de facto fattig.
Citera
2020-05-21, 18:20
Medlem
Citat:
Jag försöker ha låga fastna kostnader men jag kan inte precis skryta om hur jävla snål jag är på klassåterföreningen eller hur?

Om du tänker låta hela ditt liv styras av hur du under några timmar var femte år kan skryta på en klassåterförening är det terapi du behöver och inte ett bättre jobb.

Men det finns ett enkelt sätt att få högre lön. Flytta utomlands. Där jag bor är medellönen över en miljon svenska kronor om året. Givetvis är allt dyrare så det jämnar ut sig men det behöver du kanske inte säga när du vill imponera på tjejerna som var tuffa i högstadiet.
Citera
2020-05-21, 18:37
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Jag tjänade 5 miljoner/år året efter examen 92.
Som sagts innan. Du måste välja rätt bransch och rätt jobb. Jag hamnade på en bank och jobbade med hedgefonder efter examen 98 och tjänade 170 miljoner/år från början. Idag lever jag på att skriva Nigeriabrev
Senast redigerad av FetFulElak 2020-05-21 kl. 18:41.
Citera
2020-05-21, 18:40
Medlem
Citat:
Jag blev nyfiken och kollade upp lite vad mina klasskamrater från gymnasiet tjänar (vi är ca 30 år nu) och de flesta ligger på ca 30k/mån.. men vissa polare ligger på uppåt 70k/mån. Jag kan enstaka månader dra in 70-75k/mån men vanligtvis ligger jag på 32k.. Jag jobbar 100% och orkar inte mer fysiskt och psykiskt.. men jag måste fan ligga i fas med polarna från plugget.. hur fan ska man gå tillväga? Om de ligger på 70k stabilt nu så lär det bara gå upp.. jag måste alltså ställa lönekompassen på närmare 100-150k/mån vid 40 års-åldern för att hänga med.. men hur fan ska det gå? hur tjänar man mycket pengar?

Du beskriver inte var du bor och jobbar med som avgör vilken lönenivå du bör ligga på.
Standard lön i din ålder är runt 30-34 000, det finns ett tak på hur mycket arbetsgivaren är redo att betala. Om man inte går på provision, bonus, jobbar på bank eller liknande ligger de taket runt 70 000kr i Stockholm.
Tips jag kan ge dig är att när dina polare skryter om löner, börja prata om vad du har uppnått i din privata liv. Du ser snabbt att dom blir tysta. Den lönen dom har kommer med vissa huvudvärk som du med din lön inte har. Vet att det är svårt att tänka så i din ålder, jag har varit där du är och var dina klasskamrater är. Insikten är att pengar inte är allt, det är bara ett verktyg som vilken annan verktyg. Har man rätt verktyg går saker mycket lättare, men det går även utan oftast.
Citera
2020-05-21, 21:26
Medlem
fittas avatar
Det är faktiskt ganska enkelt och jag skulle säga att vem som helst kan tjäna 100.000kr i månaden eller mer, det handlar bara om att man ska vilja ha den lönen. Vill man det, så löser det sig.

Första steget är att säga till sig själv att man vill tjäna mer, precis som du har gjort.

Andra steget kommer automatiskt, men börjar planera och leta lösningar precis som du också gör.

Tredje steget är att fortsätta, du måste fortsätta även om du misslyckas flera gånger om, testa, utvärdera, justera, fortsätt söka vägen till en högre lön. Tillslut får du den.

Sen finns det tusentals knep att ta till...

*Du måste vara konkret, skriv ner exakt vilken lön du vill ha och när du ska ha den lönen.

*Utifrån det konkreta beslutet du skrivit ner gör du en lika konkret plan.

*Samarbeta med andra, lär av andra, hjälp andra. Det är ingen tävling där just du ska tjäna mer än andra... hjälper du andra att tjäna mer kommer du själv börja tjäna mer.

Att bli rik eller få en hög lön är mycket mer en filosofisk fråga än många kan tro, jag rekommenderar dig därför att läsa typ självhjälpsböcker inom psykologi och andlighet. Lite semi-flum-psykologi böcker. Finns många sådana böcker som riktar sig mot karriär och ekonomi. Det öppnar upp din hjärna för hur du ska tänka och agera för en högre lön.

Tipsen du fått här i tråden är också bra, som att byta jobb flera gånger, dock leder det inte till någon superhöjning av lönen men det är bevisat att man klättrar snabbare på lönestegen genom att byta jobb. Men det är ganska individuellt beroende på vilket yrke du verkar inom, och tillslut når du ett tak, så jag tycker verkligen att du ska satsa på att bygga upp ditt psyke istället. Det kommer ge dig mer.
Citera
2020-05-21, 22:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
men hur fan ska det gå? hur tjänar man mycket pengar?

Vad ska du ha pengarna till?
Citera
2020-05-21, 22:15
Medlem
Servias avatar
Jag tjänade runt 19 000 efter min gymnasiala examen.
Runt 27 000 efter min kandidatexamen.

Idag, drygt 5 år efter examen tjänar jag runt 40 000.

Jag är ganska nöjd med löneutvecklingen men har fått byta bransch- och bana till något jag trivs mindre med.

Gör det för erfarenhetens skull mest då det är ett "eftertraktat" yrke och en bana som håller min framtid ganska öppen för allt möjligt.

Men att gnata runt på det här jobbet i 2 år är inte direkt lockande.
Citera
2020-05-21, 22:22
Medlem
torskentorskenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vad ska du ha pengarna till?

Jag vill att mina klasskamrater ska känna att de ligger efter i löneracet när de kollar upp min lön. Jag har egentligen ingenting jag behöver köpa för pengarna. Vill bara ligga på förstaplats.
Citera
2020-05-21, 22:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Jag vill att mina klasskamrater ska känna att de ligger efter i löneracet när de kollar upp min lön. Jag har egentligen ingenting jag behöver köpa för pengarna. Vill bara ligga på förstaplats.

Du slösar bort ditt liv, men lycka till.
Citera
2020-05-21, 22:30
Medlem
torskentorskenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Det är faktiskt ganska enkelt och jag skulle säga att vem som helst kan tjäna 100.000kr i månaden eller mer, det handlar bara om att man ska vilja ha den lönen. Vill man det, så löser det sig.

Första steget är att säga till sig själv att man vill tjäna mer, precis som du har gjort.

Andra steget kommer automatiskt, men börjar planera och leta lösningar precis som du också gör.

Tredje steget är att fortsätta, du måste fortsätta även om du misslyckas flera gånger om, testa, utvärdera, justera, fortsätt söka vägen till en högre lön. Tillslut får du den.

Sen finns det tusentals knep att ta till...

*Du måste vara konkret, skriv ner exakt vilken lön du vill ha och när du ska ha den lönen.

*Utifrån det konkreta beslutet du skrivit ner gör du en lika konkret plan.

*Samarbeta med andra, lär av andra, hjälp andra. Det är ingen tävling där just du ska tjäna mer än andra... hjälper du andra att tjäna mer kommer du själv börja tjäna mer.

Att bli rik eller få en hög lön är mycket mer en filosofisk fråga än många kan tro, jag rekommenderar dig därför att läsa typ självhjälpsböcker inom psykologi och andlighet. Lite semi-flum-psykologi böcker. Finns många sådana böcker som riktar sig mot karriär och ekonomi. Det öppnar upp din hjärna för hur du ska tänka och agera för en högre lön.

Tipsen du fått här i tråden är också bra, som att byta jobb flera gånger, dock leder det inte till någon superhöjning av lönen men det är bevisat att man klättrar snabbare på lönestegen genom att byta jobb. Men det är ganska individuellt beroende på vilket yrke du verkar inom, och tillslut når du ett tak, så jag tycker verkligen att du ska satsa på att bygga upp ditt psyke istället. Det kommer ge dig mer.

Jo det är mycket klokheter du skriver ner här. Jag tror inte jag kommer komma upp i någon lön värd namnet om jag inte själv sätter min lön. Dvs jag måste driva eget, behöver inte vara något unicorn-bolag men jag behöver driva det lönsamt och ha anställda som jobbar under mig så att jag kan profitera på deras blod svett och tårar. Ju fler desto mer kan jag roffa åt mig tänker jag. Målet är ganska enkelt. 150k/mån innan 40-årsdagen, det kanske är lite lågt satt men borde gå med lite tur och hårt arbete. Vägen dit, som sagt, starta egen lönsam verksamhet inom min bransch eftersom jag kan det bäst.. Största svårigheten kan nog vara att eventuellt startkapital kan behövas för att starta verksamheten men för det kanske man kan ordna med företagslån?
Citera
2020-05-22, 00:18
Medlem
Jag tjänar 0 kr/månad och jag ser ned på får som jämför sig med andra. Jag tjäna mindre än dig, men jag står ändå över dig. Det sitter i skallen, inte på någon löneslip.

Glosögda horungar som aldrig fått knulla som jag gick i gymnasiet med tjänar över 100 lax i månaden nu, men man kan fortfarande se på 100 meters avstånd att de bär på samma mentalitet som de hade som mobboffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in