Citat:
Ursprungligen postat av
torskentorskensson
Jag blev nyfiken och kollade upp lite vad mina klasskamrater från gymnasiet tjänar (vi är ca 30 år nu) och de flesta ligger på ca 30k/mån.. men vissa polare ligger på uppåt 70k/mån. Jag kan enstaka månader dra in 70-75k/mån men vanligtvis ligger jag på 32k.. Jag jobbar 100% och orkar inte mer fysiskt och psykiskt.. men jag måste fan ligga i fas med polarna från plugget.. hur fan ska man gå tillväga? Om de ligger på 70k stabilt nu så lär det bara gå upp.. jag måste alltså ställa lönekompassen på närmare 100-150k/mån vid 40 års-åldern för att hänga med.. men hur fan ska det gå? hur tjänar man mycket pengar?
Du beskriver inte var du bor och jobbar med som avgör vilken lönenivå du bör ligga på.
Standard lön i din ålder är runt 30-34 000, det finns ett tak på hur mycket arbetsgivaren är redo att betala. Om man inte går på provision, bonus, jobbar på bank eller liknande ligger de taket runt 70 000kr i Stockholm.
Tips jag kan ge dig är att när dina polare skryter om löner, börja prata om vad du har uppnått i din privata liv. Du ser snabbt att dom blir tysta. Den lönen dom har kommer med vissa huvudvärk som du med din lön inte har. Vet att det är svårt att tänka så i din ålder, jag har varit där du är och var dina klasskamrater är. Insikten är att pengar inte är allt, det är bara ett verktyg som vilken annan verktyg. Har man rätt verktyg går saker mycket lättare, men det går även utan oftast.