2020-05-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskentorskensson
Jag försöker ha låga fastna kostnader men jag kan inte precis skryta om hur jävla snål jag är på klassåterföreningen eller hur?

Jag behöver maxa månadsinkomsten. Jag är inte rädd för hårt smutsigt arbete men jag måste ha betalt. Ska man starta eget, anställa massa folk som är mer korkade än en själv och sätta sin lön så högt som möjligt på deras bekostnad? Är det bästa lösningen för så verkar de flesta ha gjort?

Va kommer du tjäna på skryta på klassåterträffen? Blev du mobbad av dessa personer så du vill ha upprättelse? Tror du dessa personer kommer sitta och skryta hur bra de tjänar?

Yta yta yta. Allt är yta men de fulaste händer inför husets fyra vägar. Dock är ju samhället så idag och människor är inte lyckligare för de har högre lön och ett välpolerat hem bara mer möjligheter att göra saker och högre levnadsstandard.

Beror ju hur du vill ha ditt liv. Starta eget så får du jobba 12 timmar om dagen i början plus bokföring, personalansvar och massa lagar att förhålla sig till.Älskar du att jobba och bra på det du gör visst men gör det inte för andras skull.
Citera
2020-05-20, 23:18
Medlem
Jobbigt att tänka så. Det finns alltid en större fisk, det går inte att undvika. För någon annan är du alltid och kommer alltid att vara en fattiglapp.
Citera
2020-05-20, 23:21
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Jag blev nyfiken och kollade upp lite vad mina klasskamrater från gymnasiet tjänar (vi är ca 30 år nu) och de flesta ligger på ca 30k/mån.. men vissa polare ligger på uppåt 70k/mån. Jag kan enstaka månader dra in 70-75k/mån men vanligtvis ligger jag på 32k.. Jag jobbar 100% och orkar inte mer fysiskt och psykiskt.. men jag måste fan ligga i fas med polarna från plugget.. hur fan ska man gå tillväga? Om de ligger på 70k stabilt nu så lär det bara gå upp.. jag måste alltså ställa lönekompassen på närmare 100-150k/mån vid 40 års-åldern för att hänga med.. men hur fan ska det gå? hur tjänar man mycket pengar?

Hur är det möjligt att tjäna mer än dubbelt vissa månader ? Jobbar du två jobb eller 200% i samma jobb? Är det ens lagligt? Vad är det du jobbar med ens?
Citera
2020-05-20, 23:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag blev nyfiken och kollade upp lite vad mina klasskamrater från gymnasiet tjänar (vi är ca 30 år nu) och de flesta ligger på ca 30k/mån.. men vissa polare ligger på uppåt 70k/mån. Jag kan enstaka månader dra in 70-75k/mån men vanligtvis ligger jag på 32k.. Jag jobbar 100% och orkar inte mer fysiskt och psykiskt.. men jag måste fan ligga i fas med polarna från plugget.. hur fan ska man gå tillväga? Om de ligger på 70k stabilt nu så lär det bara gå upp.. jag måste alltså ställa lönekompassen på närmare 100-150k/mån vid 40 års-åldern för att hänga med.. men hur fan ska det gå? hur tjänar man mycket pengar?

Det viktigaste i livet är inte hur mycket man tjänar. Det viktigaste är väl att ha ett jobb du trivs med? Det viktigaste är inte hur mycket du tjänare utan kolla dina utgifter i stället och se till att ha så lite så möjligt då får du mer över per månad. 😊
Citera
2020-05-20, 23:34
Medlem
Citat:

Vad har du studerat? Givetvis har man chans att tjäna betydligt mer som civilingenjör eller ekonom än om man studerat sociologi t.ex.
Citera
2020-05-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triolen
Jag tjänade 10 miljoner/år efter examen.

OnT Gör bara som de ovanstående + dina klasskompisar och hitta på nåt. Säg att du redan tjänar 200tkr i månaden, problem solved.
Jag behöver inte hitta på, jag kan dessutom meddela att min lön var modest jämfört med inst mäklarna som utan vidare kunde tjäna tvåsiffrigt i miljoner. Jag vet inte om det finns kvar med bla Veckans Affärer hade på den tiden listor över dom högst avlönade i finansbranschen. Löjliga nivåer och ja man blev fartblind minst sagt.
Citera
2020-05-21, 00:07
Medlem
torskentorskenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Hur är det möjligt att tjäna mer än dubbelt vissa månader ? Jobbar du två jobb eller 200% i samma jobb? Är det ens lagligt? Vad är det du jobbar med ens?

Det beror lite på hur desperat min arbetsgivare är. Fullt lagligt och moraliskt och etiskt yrke. Smutsigt, jobbigt, fysiskt och psykiskt arbete. När jag dragit in 70k på en månad sover jag gott om nätterna att jag förtjänat mina pengar.
Citera
2020-05-21, 00:11
Medlem
torskentorskenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Beror på..

Tjänar ca 700t per år. Kan i princip ta ledigt när jag vill. 90 % 0 stress. Skulle jag gått tillbaks till gamla jobbet skulle jag minst viljat tjäna 1 miljon för byta. Ändå svårt se sådan löneutveckling. Det företag jag jobbat för bidrar runt 5% av Sveriges exportinkomster. 1500 anställda Max. Att nåt random bolag som ger några 10 tals miljoner i vinst har 70t i månnlön, svårt se hållbart. Vi har miljardinkomst. Blev uppköpta för x antal miljarder.

Fan vad najs att kunna dra in 1 miljon. Kan du dra in mer om du jobbar hårdare? Jag jobbar järnet, 50+ timmar oavsett arbetsuppgifter. Pengar är allt. Jag måste dra in cash det är det enda som är viktigt.

Jag kan dock inte byta yrkesbana nu då det skulle innebära omskolning och flera månader/år utan inkomst vilket ju vore idiotiskt..

Men starta eget och få idioter att bidra till mitt pengaskryt kanske vore nåt?
Citera
2020-05-21, 08:27
Medlem
Sun Rulers avatar
Om jag skulle jämföra och försöka hänga med mina närmaste vänners löneutveckling från universitetstiden så skulle jag vid sidan av mitt heltidsjobb vara tvungen försöka konkurrera ut gambiska män genom att ge större mängdrabatt till åldrande batikhäxor samt samla pantburkar under festivaler.

Vi är runt 40-årsåldern.

* En har ett chefsjobb inom ett amerikanskt läkemedelsbolag och tjänar en god bit över 100 tkr per månad, då är inte den årliga bonusen inräknad eller förmånsbilen för ca 800 tkr inräknad.

* En annan är regionchef för en av landets största redovisningsbyråer och tjänar ca 100 tkr per månad.

* En annan är VD och delägare för ett stort fastighetsbolag och tjänar ca 150 tkr per månad trots oron på bostadsmarknaden.

* Min fjärde kompis är chefsjurist och även föreläsare inom ett smalt område inom juridik vid sidan av sitt vanliga uppdrag. Beroende på hur många externa uppdrag han har så pendlar lönen mellan 80-120 tkr per månad.

Så mitt råd till dig TS är att fokusera på en karriär som du trivs med snarare än att jämföra med dina vänners karriärer. Jag trivs väldigt väl med min karriär även om lönen är ungefär hälften mot vad de tjänar.
Citera
2020-05-21, 11:48
Medlem
Herr_Greens avatar
En trist grej är det här med att det mesta kommer skattas när du blir höginkomsttagare i Sverige.

Framgångsrika personer startar ofta upp något eget, eller ser sig om för andra typer av förmåner på jobbet än just lön.

Själv tjänar jag inga oerhörda pengar, däremot försöker jag se över mina utgifter samt att jag gör upp en modell där jag jämför hur min aktiva/passiva inkomstfördelning ser ut. Har du tittat på något liknande?
Citera
2020-05-21, 13:03
Medlem
Citat:

OnT Gör bara som de ovanstående + dina klasskompisar och hitta på nåt. Säg att du redan tjänar 200tkr i månaden, problem solved.

Jag tjänade 40 miljoner/dag efter examen
Citera
2020-05-21, 14:29
Medlem
Laddjulias avatar
Citat:

Roockie numbers, jag tjänade 15miljoner efter examen, ett bra år kunde de landa på 20.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in