Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-20, 07:51
  #1
Medlem
Jag har tyvärr, av ren oaktsamhet, haft sex med en tjej i thailand utan kondom.. på fyllan. Mycket ångest över detta då ryktet säger att hon har HIV. Jag är tillbaka i Sverige sedan några månader tillbaka och jag går ständigt runt orolig och tänker det värsta. Jag har läst på en del och det är 1 av 2000 att få HIV vaginalt från en HIV-infekterad person, så chansen känns ganska liten. Sedan har jag också läst på att sjukvården i Thailand är bra och gratis för thailändska medborgare. Om man tar sin medicin dagligen, så är chansen 0% att smitta vidare sjukdomen. I sverige kallas det en välinställd behandling, då är risken att smitta vidare 0% så du behöver inte ens säga till din partner att du har HIV. Vad jag har läst, så verkar samma sak gälla i Thailand.

Kort om tjejen: Dåligt rykte, hon ville inte ha pengar av mig, men jag vet att hon är en bartjej och frågar gärna om cash i andra fall, dock är hon sugen på förhållande och ville dejta mig och fråga om jag ville hitta på något dagen efter när hon lämnat mig vid mitt hotell. Hon verkar ju inte ont i själen iaf..

I thailand har 9% av befolkningen HIV.
85% av dem som har HIV, tar medicin (får behandling) mot sjukdomen.
Av de 85% så smittar 97% INTE vidare sjukdomen. Idag är behandling, dvs medicinen, så bra att man inte smittar vidare sjukdomen. Men då krävs att man tar tabletten varje dag och inte slarvar.

Nu till problemet:
Jag fick symtom på infektion i kroppen 2-3 veckor efter. Kraftig (brinnande) huvudvärk och ont i halsen + lymfkörtlarna. Huvudvärken och halsont kom samtidigt och huvudvärken satt i 4 dagar dygnet runt. Den var något helt utöver den vanliga huvudvärken, tyckte det kändes konstigt direkt när jag fick den.


Jag är sjukt orolig, och jag vet att alla kommer skriva, att jag ska testa mig, vilket jag också ska när jag känner mig redo psykiskt sätt. Jag har såklart inte sex med någon under dessa tider förrän jag vet hur läget ligger till.

Ni som är experter här på flashback, vad tror ni? Oddsen säger ju att chansen är nästintill obefintlig medan symptomen var tydliga att någon inte stämmer i kroppen. Finns det 1000 tals infektioner från sex? Jag kanske bara åkte på något virus?

Jag kan inte se någon anledning till att hon INTE skulle ta medicin mot HIV. Hon är runt 35 år och har vänner runt sig, lever dock barliv men att inte ta medicin betyder ju döden på sikt. Någon som vet varför inte alla tar HIV medicin i thailand om det VET att det har HIV? Önskar all form av hjälp att hitta info om detta.. =)
Citera
2020-05-20, 07:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hergulez
Jag är sjukt orolig, och jag vet att alla kommer skriva, att jag ska testa mig, vilket jag också ska när jag känner mig redo psykiskt sätt.
"När jag känner mig redo"? Vad är det för trams? Har aldrig förstått mig på den mentaliteten.

"Jag vill inte gå till läkaren och höra att jag har cancer!".

Den eventuella sjukdomen är ju där oberoende av kännedomen. Den enda skillnaden är ju att sjukdomen kan behandlas bättre ju tidigare den upptäcks.

Och är det inte jobbigare psykiskt att oroa sig i onödan?

Du förlorar ju på alla sätt tänkbara av att inte få det överstökat
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-20 kl. 08:11.
Citera
2020-05-20, 08:06
  #3
Medlem
Sök upp sjukvården och testa dig. Dels så är prognosen generellt bättre ju tidigare vård kan sättas in. Dels så kan du slippa leva i ovisshet, du kommer ju till 99.9% säkerhet få ett lungnande besked och slippa oroa dig.

Att förvänta dig att vi här på FB skall kunna ställa en diagnos och ge dig den eventuella vård du behöver är ju bara korkat. Vi kan inte utföra något HIV-test över nätet och vi kan inte skriva ut de mediciner du eventuellt behöver för din behandling. Tro mig, sjukvården är hur mycket bättre skickade som helst att ställa diagnos och ge behandling än FB någonsin kommor bli.
Citera
2020-05-20, 08:13
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Kort svar: Vi kan inte hjälpa dig. Vi kan inte räkna sannolikheter. Vi kan inte undersöka dig. Gå och testa dig.
Citera
2020-05-20, 08:30
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Låter som att du haft en primärinfektion vilket är vanligt några veckor efter någon smittats.

Gå och testa dig omgående och ha absolut inte sex med någon förens du vet att du är grön!
Citera
2020-05-20, 09:03
  #6
Medlem
Situationen i Thailand är inte fullt så allvarlig som TS tror.

Thailand has one of the highest HIV prevalences in Asia and the Pacific, accounting for 9% of the region’s total population of people living with HIV.
https://www.avert.org/professionals/...cific/thailand

Detta innebär alltså inte att 9% av Thailands befolkning har HIV. Samma källa ger 1.1% som den korrekta siffran. Men rådet är förstås att testa.
Citera
2020-05-20, 09:16
  #7
Medlem
Hemi57s avatar
Kan absolut förstå att du har ångest över att besöka sjukvården för ett test.
MEN samtidigt så säger ju sunda förnuftet att det är omöjligt att backa tiden..
Med det sagt är det absolut smartaste du kan göra är att så fort som möjligt gå och testa dej.
Idag finns effektiva mediciner, och många lever istort sett normala liv med sjukdomen, om du nu skulle ha den.
Citera
2020-05-20, 09:17
  #8
Medlem
Du har troligtvis hiv har en kompis med det och han har samma symptom
Citera
2020-05-20, 09:20
  #9
Medlem
Även om sannolikheten inte är särskilt stor att du fått HIV så innebär det ju inte att du inte fått det. Boka tid för test så vet du säkert om du om har det eller inte och kan agers därefter.
Citera
2020-05-20, 09:39
  #10
Medlem
hallonyoghurts avatar
Ja, du kan ha fått HIV, men det är långt ifrån det mest sannolika. Jag rekommenderar dig dock att testa dig för syfilis samtidigt när du testar dig då symptomen för den sjukdomen kan likna de för HIV. Syfilis är trivialt att behandla om man upptäcker det tidigt och HIV har generellt sett god prognos om det hittas tidigt. Så testa dig så snart du kan förutsatt att du har väntat hela fönsterperioden.
Citera
2020-05-20, 09:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
Ja, du kan ha fått HIV, men det är långt ifrån det mest sannolika. Jag rekommenderar dig dock att testa dig för syfilis samtidigt när du testar dig då symptomen för den sjukdomen kan likna de för HIV. Syfilis är trivialt att behandla om man upptäcker det tidigt och HIV har generellt sett god prognos om det hittas tidigt. Så testa dig så snart du kan förutsatt att du har väntat hela fönsterperioden.

tack för du svar.

Kan tillägga att jag har haft någon infektion i kroppen sedan dess som liksom satt sig i öronen och i näsan.. när det blåste ute så kunde de göra lite ont i öronen och brinnande känsla i näsan.. detta har jag haft i flera månader men försvann nu för bara några veckor sedan..
Citera
2020-05-20, 10:39
  #12
Medlem
Men förfan du gör allt 10000 gånger värre när du nojjar sådär. Gå och testa dig!!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback