2020-05-19, 11:21
Medlem
Jobbet ska bekosta din fritid och framtid, inget annat. Byt jobb om du inte trivs, ta vilket annat som helst. För om du mår skit på jobbet och detta inte vägs upp av din fritid så kommer du garanterat att kollapsa.
Citera
2020-05-19, 11:32
Medlem
informaticss avatar
Börja studera i höst. Jag gjorde det relativt sent i ålder och var bland de äldsta som läste på Universitetet där jag gick. Jag kände lite så som du beskriver det innan, men det blev ett totalt miljöombyte för mig. Tjänar drygt dubbelt så mycket idag som jag gjorde innan (och jag exade så sent som för 4 år sedan). Alla klarar att leva på CSN i 3-5 år oavsett vad du tror eller inte, och du har rätt att ta tjänstledigt från ditt jobb. Man anpassar sig, det blir ens nya identitet. Det vår så otroligt skönt att få göra något för sig själv, och på ett sätt slippa en väldans massa ansvar som man annars brukar ha som anställd.
Citera
2020-05-19, 16:41
Medlem
Kalle81s avatar
Jag hatar också mitt jobb, speciellt chef och arbetskamrater och att resa dit. Själva jobbet är ok.
Citera
2020-05-19, 17:00
Medlem
Huva ligen det där lät inget vidare. Jag skulle antagligen tappa det fullständigt och typ ta med älgstudsarn till kontoret om jag var anställd.. Mitt råd är att du startar eget istället, då har du inte tid att vara olycklig!
Citera
2020-05-19, 17:20
Medlem
Jag har jobbat med massa olika jobb. Du vet det vanliga 7-16 kneget. Jag fick ut en rätt okej lön, speciellt eftersom att det var jobb som jag tog precis efter gymnasiet och de flesta jobben var via bemanningsföretag. Dock så kände jag att det knappt fanns någon fritid för mig att göra något annat på, mycket långa bilresor till jobbet dessutom och energin var helt tom för jobben var fysiskt tunga på kroppen, lagerarbetare t.ex. Tömma containrar med soffor och glasskivor som är tunga så in i helvete. Många i min ålder som jag träffade där hade redan fått skador i axlarna och rygg efter att ha jobbat där i ett par år.

Jag bestämde mig för att hitta något annat jobb och hade lite tur med att morsan ringde upp mig, hon hade hittat en jobb annons (tack som fan morsan! ). Jobbet var postbud. Det innebär att jag delar ut post, tidningar och paket och det sker mellan 02:00-06:00. I början jobbade jag på olika cykeldistrikt och efter att ha jobbat hela sommaren förra året måndag-lördag 2:00-6:00 så fick jag besked om att de sökte personer till bildistrikt. Vilket innebär att man delar ut tidningar och paket fast man kör bil istället. Sen jag började med bildistrikt så kan jag lugnt säga att det här är det bästa jobbet jag har haft. Att jobba på natten eller tidig morgon som det egentligen är, är riktigt soft. Det är helt tomt ute på vägarna och nu när sommaren börjar närma sig så glider man runt i en helt tyst elbil med öppet fönster. Hör fåglarna kvittra och får frisk luft. Man jobbar självständigt, inte med en massa andra arbetskamrater. Efter jobbet så kan jag gå till gymmet direkt och köra ett stenhårt pass, komma hem och ha hela dagen framför mig tills att jag går och lägger mig runt 17-18 tiden.

Lönen är inte som förut, men fortfarande helt okej och mina utgifter är inte så extrema ändå, det mesta går till mat, hyra och gymkort osv. Kör knappt bil privat eftersom att jag bor så nära mataffären, gymmet och i princip allt annat som jag behöver så det är inte mycket pengar på bensin heller.

Allt som allt så är jag jävligt nöjd med det här jobbet och har massvis med fritid, mellan klockan 06:00 - 18:00 så är jag "ledig" det vill säga 12 timmar fritid varje dag!
Senast redigerad av 255M 2020-05-19 kl. 17:22.
Citera
2020-05-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är irrelevant då det inte är det som gör att jag mår så här. Min hobby är det som får mig att glömma bort tid och rum och verkligen finna mig i nuet och göra det jag verkligen älskar att göra allra mest.

Låter som att du kan va en sex köpare, som jag. Kan det stämma ?

Jag förstår dig då , du lever nog redan billigt har ett arbetarjobb och knullar horor på fritiden. Så gör ja me

Ja du vännen vi har inte så mycket mer att göra här i livet . En dag stupar vi men tills dess gör det du känner för. Knulla dina kära horer, skaffa vapenlicens och skjut lite djur, laga dig en god älg kötts middag.
Citera
2020-05-19, 19:24
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
Karl-Bertil Jonson

Även en tecknad kommunistisk tv-film kan innehålla sanningar. Kolla på den på julen för att höra det yttras.

Men det stämmer, helt och fullt. Du måste känna tillfredsställelsen att göra en bra jobb. Annars kommer du aldrig få någon tillfredsställelse att göra något jobb. Du kommer vara missnöjd hela tiden. Det MÅSTE komma inifrån att känna att ett bra utfört arbete är målet. Att du känner dig väldigt nöjd när det är gjort.

"Det är går int att förklar för den som int begrip", Ingmar Stenmark
Citera
2020-05-19, 20:06
Medlem
kraniumgranskarens avatar
Citat:
Arbetsmässigt är jag där jag kämpat för att vara dom senaste 10 åren men jag har aldrig mått sämre.
Varje dag det börjar närma sig att åka till arbetet så tryter tålamodet, jag blir förbannad jag bara tänker på vart jag ska spendera nästkommande 9 timmar av mitt liv återigen med samma gamla idioter, lyssna på samma gnäll och behöva stå ut med allt skit arbete för med sig. Jag tar verkligen inte med mig jobbet hem, jag åker dit och gör det jag ska göra för att sedan åka hem.
Samtidigt finns det ingen annanstans jag vill vara då alla arbeten intresserar mig lika lite som detta elände, jag ser absolut ingen som helst mening med att spendera 1/3 av livet med att göra något man hatar.
Jag skulle helst av allt såklart vilja spendera tiden med mitt fritidsintresse(n) om dagarna än att behöva vara på jobbet men jag har aldrig varit längre ifrån den möjligheten än vad jag är nu och det kommer nog aldrig bli verklighet för ekonomiskt sett så gör arbetarlivet mig bankrutt..

Jag tränar hårt 5 dagar i veckan och mediterar så fort jag behöver det (vilket är oftare och oftare).
Träning och mindfulness gör så att jag mår riktigt bra och blir pigg i kropp och själ, när jag är hemma. Så fort jag kommer till jobbet blir jag personlighetsförändrad och svart i ögonen, vilket jag inte orkar mycket längre. Det känns som att jag har både 2 och 3 stycken nervsammanbrott varje arbetspass.

Snälla finns det någon som har några tips på vad jag kan göra för att klara ut vardagen då jag har minst 40 år kvar till pensionen (pension haha, det är nog ett föråldrat ord om 40 år och jag räknar med att jobba tills jag stupar, vilket de flesta av oss dödliga nog får göra)

Hejsan! Kan det fetade vara problemet? Att du maxar med träning och meditation när du inte jobbar och sen "kommer ner" när du går till slavarbetet? Kanske du kan testa meditation på toan/fikarummet och springa lite extra i trappor, göra armhävningar då och då och annat skoj som höjer pulsen så du får mer jämn fördelning, och kanske dra ner lite av allt detta på fritiden?
Citera
2020-05-19, 20:16
Medlem
Pungsvings avatar
Fokusera på att göra dina arbetsmoment rätt. Låt andra göra sina misstag. Istället för att försöka förstå deras struntprat så ignorera dem. När de tilltalar dig så säg "Hur menar du?" vilket gör att de måste förklara sig, istället för att det är du som ska förstå dem. Dras inte in i deras personliga åsikter och argument. Säg "Jag är inte intresserad av sådant." Se till att deras problem mest drabbar dem själva. Slappna av så mycket som möjligt på jobbet. Se fram mot det som intresserar dig efter jobbet. Ha mer meningsfull fritid och spendera mindre tid framför datorn.
Citera
2020-05-19, 22:49
Medlem
Jag antar att du är i 25-30årsåldern då du skriver att du har ca 40 år kvar till pension. Mitt råd är att söka ett jobb där du inte behöver vara med andra hela tiden utan kan vara "din egen". Kanske Securitasvakt eller lastbilschaufför. Ta kontakt med arbetsförmedlingen och kolla om de kan hjälpa dig med omskolning.

Jag tror inte att det är arbete som dödar dig, det är att du hamnat på fel plats !

Jag håller med om att det är jävligt jobbigt att lyssna på samma sura bittra lågbegåvade människor dag efter dag. Men du är ung och har chansen att rädda situationen !
Citera
2020-05-19, 23:10
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
Karl-Bertil Jonson

Även en tecknad kommunistisk tv-film kan innehålla sanningar. Kolla på den på julen för att höra det yttras.

Men det stämmer, helt och fullt. Du måste känna tillfredsställelsen att göra en bra jobb. Annars kommer du aldrig få någon tillfredsställelse att göra något jobb. Du kommer vara missnöjd hela tiden. Det MÅSTE komma inifrån att känna att ett bra utfört arbete är målet. Att du känner dig väldigt nöjd när det är gjort.

"Det är går int att förklar för den som int begrip", Ingmar Stenmark
Instämmer till fullo.
Haft riktiga pissjobb i livet.
Som någon tidigare skrev så är meditation/
mindfulness inte nödvändigtvis begränsat till fritid.
Man kan försöka gå in i tillvaron och medvetande alltid.
Givetvis är man inte själv så jäkla perfekt, men det hjälper.
Varje sak. Fokusera.
Borsta tanden, diska eller parkera bilen. Gör det bra.
Samma på pissjobb.
Endast det bästa är gott nog.

Sen måste man vara snäll emot en själv liksom.
Citera
2020-05-19, 23:14
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Arbetsmässigt är jag där jag kämpat för att vara dom senaste 10 åren men jag har aldrig mått sämre.
Varje dag det börjar närma sig att åka till arbetet så tryter tålamodet, jag blir förbannad jag bara tänker på vart jag ska spendera nästkommande 9 timmar av mitt liv återigen med samma gamla idioter, lyssna på samma gnäll och behöva stå ut med allt skit arbete för med sig. Jag tar verkligen inte med mig jobbet hem, jag åker dit och gör det jag ska göra för att sedan åka hem.
Samtidigt finns det ingen annanstans jag vill vara då alla arbeten intresserar mig lika lite som detta elände, jag ser absolut ingen som helst mening med att spendera 1/3 av livet med att göra något man hatar.
Jag skulle helst av allt såklart vilja spendera tiden med mitt fritidsintresse(n) om dagarna än att behöva vara på jobbet men jag har aldrig varit längre ifrån den möjligheten än vad jag är nu och det kommer nog aldrig bli verklighet för ekonomiskt sett så gör arbetarlivet mig bankrutt..

Jag tränar hårt 5 dagar i veckan och mediterar så fort jag behöver det (vilket är oftare och oftare).
Träning och mindfulness gör så att jag mår riktigt bra och blir pigg i kropp och själ, när jag är hemma. Så fort jag kommer till jobbet blir jag personlighetsförändrad och svart i ögonen, vilket jag inte orkar mycket längre. Det känns som att jag har både 2 och 3 stycken nervsammanbrott varje arbetspass.

Snälla finns det någon som har några tips på vad jag kan göra för att klara ut vardagen då jag har minst 40 år kvar till pensionen (pension haha, det är nog ett föråldrat ord om 40 år och jag räknar med att jobba tills jag stupar, vilket de flesta av oss dödliga nog får göra)

Du måste på sikt bryta cirkeln du är i.

Byta jobb. Eller flytta, eller båda delarna. Studera?

När du bytt jobb så kommer du inte kunna föreställa dig hur du kunde tillåta dig själv att jobba så länge som du gjorde.

Det kommer ta lite tid, men du kommer att lösa det på sikt.

Livet är värt att leva, men man måste själv hitta det som gör det värt.
Våga sluta lida.
Du är värd så oerhört mycket mer. Du är värd att må bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in