2020-09-11, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag vill bara säga att kom inte 30 år efteråt och kräv rättvisa i dagens ljus för orätter gjorda då.

..för övrigt har jag nog sett och upplevt mer lidande än dina kompisar. Jag växte upp som barnhemsbarn på -70 talet och allt vad det innebar.

Vad fan predikar du om? Om nån skadar människor så djupt så får personen räkna med att det kommer slå tillbaka en vacker dag. That’s nature.

Here we go. Jag har upplevt ännu mer lidande så jag vet att man t.ex aldrig ska behandla ett oskyldigt barn illa. En vacker dag blir barnet så framgångsrikt att denne bestämmer vad som ska hända med gärningsmännen. Hämnd kommer dock inte ändra eller få allt som har gjorts ogjort men det är en befrielse om man blivit kränkt och förnedrad.
Citera
2020-09-11, 08:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Vad fan predikar du om? Om nån skadar människor så djupt så får personen räkna med att det kommer slå tillbaka en vacker dag. That’s nature.

Here we go. Jag har upplevt ännu mer lidande så jag vet att man t.ex aldrig ska behandla ett oskyldigt barn illa. En vacker dag blir barnet så framgångsrikt att denne bestämmer vad som ska hända med gärningsmännen. Hämnd kommer dock inte ändra eller få allt som har gjorts ogjort men det är en befrielse om man blivit kränkt och förnedrad.

Samma skäl som får mig att avsky feminism.

Vad vuxna gör mot varandra är helt ointressant tills det drabbar barn, då blandar jag mig i.
Citera
2020-09-11, 09:54
Medlem
Citat:
Jag vill bara säga att kom inte 30 år efteråt och kräv rättvisa i dagens ljus för orätter gjorda då.

..för övrigt har jag nog sett och upplevt mer lidande än dina kompisar. Jag växte upp som barnhemsbarn på -70 talet och allt vad det innebar.

Alla får väl göra på sina sätt. DU kanske inte har behövt göra så, men det finns andra som behöver göra det för att kunna gå vidare i sina liv. Båda sätten är ok.

Vilka är mina kompisar?
Citera
2020-09-11, 11:16
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions

Wow, kränkt-SM har fått en ny utmanare?

För kännedom, säger Stor Men Snabb precis samma sak som du.
Läs lite.

Jag delar SMSs åsikt. Detta är den backlash feminismen fört med sig. De våldtas mer än nånsin, deras män har grävt ner sig i mammas källare och skiter i dem och våra barn mår sämre än nånsin.

Feminister och white knights har tagit plats i varje position av makt och deras mål är att införa MER av samma.

Det enda som kan hända är en nedåtgående helix av ett samhälle som imploderar, rasar ihop över sig själv och snart finns inga kvar att ta dem ut den banan.

Varför?

Ingen lyssnar på varningarna.
De är rasister, nazister, fascister, misogyna gubbslem och alt höger, SDare och Trumpers.

Oavsett argumenten de framför.
Citera
2020-09-11, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Wow, kränkt-SM har fått en ny utmanare?

För kännedom, säger Stor Men Snabb precis samma sak som du.
Läs lite.

Jag delar SMSs åsikt. Detta är den backlash feminismen fört med sig. De våldtas mer än nånsin, deras män har grävt ner sig i mammas källare och skiter i dem och våra barn mår sämre än nånsin.

Feminister och white knights har tagit plats i varje position av makt och deras mål är att införa MER av samma.

Det enda som kan hända är en nedåtgående helix av ett samhälle som imploderar, rasar ihop över sig själv och snart finns inga kvar att ta dem ut den banan.

Varför?

Ingen lyssnar på varningarna.
De är rasister, nazister, fascister, misogyna gubbslem och alt höger, SDare och Trumpers.

Oavsett argumenten de framför.

Tack för din input. Jag håller mina barn väldigt nära mig till gränsen av diktatorisk. Vad jag ser händer nu i samhället gör mig orolig rent ut sagt. ..och i 90% av fallen är det en vilsen kvinna som driver på vansinnet. Jag kan inget annat än att dra slutsatsen att kvinnor inte ska ha mandat att styra samhälle.
Citera
2020-09-14, 08:31
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag såg inte i någon av dina länkar att histrioniskt personlighetssyndrom var den vanligaste personlighetssyndrom diagnosen. Men jag såg i en av dina källor att det var 2-3% som har den och i länken nedan har enligt en svensk undersökning (Wikipedia, det också) cirka 11% en personlighetssyndrom diagnos. Då tänker jag att histroniskt personlighetssyndrom inte är överrepesenterat bland personlighetssyndrom diagnoserna. Jag tänker fortfarande att EIPS är vanligare.

"Det föreligger metodiska problem med att bedöma andelen personer med personlighetsstörning. Flera undersökningar om detta bygger på självuppskattningar av den egna personligheten. Andelen personer med personlighetsstörning i befolkningar, varierar mellan 6% och 22%. En svensk undersökning gav att 11% lider av en personlighetsstörning.[9]

Vilka diagnoser som är vanligast korrelerar med åldern. Hyperemotionella störningar är vanligare bland yngre vuxna än hos äldre. Personlighetsstörningar förekommer oftare hos personer som aldrig haft långa kärleksrelationer, än hos personer som varit gifta länge, och oftare bland missbrukare.[9]

Män lider oftare av antisocial personlighetsstörning (psykopati), paranoid personlighetsstörning och tvångsmässig personlighetsstörning än kvinnor, och kvinnor oftare av borderline personlighetsstörning och osjälvständig personlighetsstörning.[9][10] Kvinnor har oftare histrionisk personlighetsstörning än män.[11]" Källa: Wikipedia.

Jag ser fram emot den länk du kommer sända senare! Vill ha raka siffror över denna statistik. (Är lite av en statistiknörd ibland, även om jag vet att den inte alltid är så värst pålitlig).
Det är för att histrionisk personlighetsstörning i Sverige listas som just borderline eller EIPS.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom--borderline-personlighetssyndrom/
https://psykiatristod.se/regionala-vardprogram/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom---eips

"Det finns två diagnostiska system som används inom psykiatrin och med vilka diagnosen Emotionellt instabil personlighetsstörning (EIPS) kan ställas: DSM-5 från Amerikanska Psykiatriska Föreningen och ICD-10 från Världshälsoorganisationen, WHO. Inom vården används ICD-10-systemets koder för rapportering till patientregistret."
Senast redigerad av Flickfotograf 2020-09-14 kl. 08:33.
Citera
2020-09-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det är för att histrionisk personlighetsstörning i Sverige listas som just borderline eller EIPS.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom--borderline-personlighetssyndrom/
https://psykiatristod.se/regionala-vardprogram/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom---eips

"Det finns två diagnostiska system som används inom psykiatrin och med vilka diagnosen Emotionellt instabil personlighetsstörning (EIPS) kan ställas: DSM-5 från Amerikanska Psykiatriska Föreningen och ICD-10 från Världshälsoorganisationen, WHO. Inom vården används ICD-10-systemets koder för rapportering till patientregistret."

Nej, det är två olika diagnoser med olika symtombild, olika diagnoskoder etc.

EIPS (emotionell instabil personlighetssyndrom) har diagnoskod F603 är den diagnos som har bäst dokumenterade behandlingsresultat (DBT och MBT är två olika behandlingsformer). Förekomst hos den allmänna befolkningen är 1,5%.

Histrioniskt personlighetssyndrom har diagnoskod F604. Förekomst hos den allmänna befolkningen är 1-3% (precis som för narcissistiskt personlighetssyndrom som också ligger på förekomst 1-3% av den allmänna befolkningen).

Schizotypt personlighetssyndrom tycks dock vara den vanligaste personlighetssyndromet med en förekomst på 5% i den allmänna befolkningen.
Citera
2020-09-14, 17:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Tack för din input. Jag håller mina barn väldigt nära mig till gränsen av diktatorisk. Vad jag ser händer nu i samhället gör mig orolig rent ut sagt. ..och i 90% av fallen är det en vilsen kvinna som driver på vansinnet. Jag kan inget annat än att dra slutsatsen att kvinnor inte ska ha mandat att styra samhälle.
Intressant, du tycker att utvecklingen inte går din väg och lösningen är att ta bort kvinnors rösträtt.
Jag röstar inte heller som du, ska min rözsträtt också tas bort?
Citera
2020-09-14, 20:51
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

EIPS (emotionell instabil personlighetssyndrom) har diagnoskod F603 är den diagnos som har bäst dokumenterade behandlingsresultat (DBT och MBT är två olika behandlingsformer). Förekomst hos den allmänna befolkningen är 1,5%.

Histrioniskt personlighetssyndrom har diagnoskod F604. Förekomst hos den allmänna befolkningen är 1-3% (precis som för narcissistiskt personlighetssyndrom som också ligger på förekomst 1-3% av den allmänna befolkningen).

Schizotypt personlighetssyndrom tycks dock vara den vanligaste personlighetssyndromet med en förekomst på 5% i den allmänna befolkningen.
Tack för bra input.
Låt mig kolla upp detta med dem som kan detta bättre än jag.

Eller vad är förresten endgame med den här diskussionen?
Vad vill vi komma fram till?
Om du har statistik på den allmänna förekomsten, kanske du har siffrorna fördelat på kön också?

Och kan vi med någon form av säkerhet säga att kvinnor har naturliga humörsvängingar som män slipper, som före och efter ägglossning osv, som inte får diagnoser?

Jag ser ganska ibland kvinnor brista i gråt utan synlig anledning.
De är och känner sig ofta trygga med mig, och släpper på kranarna.
Liknande fenomen kan man få om plötsliga utbrott utan förvarning.

Det finns helt enkelt mycket och inte helt definierad och helt oregistrerad ohälsa därute.
Citera
2020-09-15, 10:48
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Jag är lite bekymrad över en tanke som slår mig ibland.
Det här kanske du kan svara på:

Om du har tio psykologer, hur stor spridning finns det i deras kompetenser att kunna fastställa en korrekt "klinisk" diagnos?

Baserat på hur en del psykologer uttrycker sig, är jag både tveksam och kluven här.
Citera
2020-09-15, 10:50
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Intressant, du tycker att utvecklingen inte går din väg och lösningen är att ta bort kvinnors rösträtt.
Jag röstar inte heller som du, ska min rözsträtt också tas bort?
Ja, med tanke på att du inte ens lever i samma verklighet utan hittar på egna argument som ingen sagt, borde du inte få rösta.

Det ska bara myndiga personer vid sina sinnens fulla bruk få göra.
Citera
2020-09-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag är lite bekymrad över en tanke som slår mig ibland.
Det här kanske du kan svara på:

Om du har tio psykologer, hur stor spridning finns det i deras kompetenser att kunna fastställa en korrekt "klinisk" diagnos?

Baserat på hur en del psykologer uttrycker sig, är jag både tveksam och kluven här.

Jag antar att det vid alla de psykiatriska mottagningar som finns, finns en tydlig riktlinje att följa vad som krävs i den diagnostiska processen, precis som det gör vid diagnostisering inom somatisk vård. På en god arbetsplats tänker jag att oerfarna psykologer har en mentor att diskutera sådana frågor med och att det finns fler erfarna psykologer att konsultera om behov av detta uppstår.

Följ länken, där finns det beskrivet hur den diagnostiska processen går till, eller vad som är viktigt att ha med. Det är ett gediget arbete fram till diagnos.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2016/12/personlighetssyndrom-vad-ar-det-och-hur-staller-man-diagnos/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in