Citat:
Ursprungligen postat av
Vermillions
Jag hittar inte. Kan ha fel, det kan vara att den är mycket vanligare hos kvinnor än män.
Det är inte fallet med andra diagnoser och därför så tror jag att det har att göra med att de inte har en Y-kromosom.
Du verkar vara en människa som använder sunt förnuft.
Vi talar alltså om personlighetsstörningar inom b-cluster).
Det är den mildaste varianten enligt min uppfattning om du jämför med kompisarna: De som saknar empati. Är det inte logiskt att HPD är vanligare?
1 av 25 är sociopater.
1 av 10 har NPD enligt statistik i USA av psykologer och forskare.
Tycker du att det verkar orimlig slutsats?
HPD.
-Uppvisar ett teatraliskt, överdramatiserande beteende, eller uttrycker sina känslor på ett överdrivet sätt.
-Lättpåverkad.
-Känslolivet är instabilt och platt.
-Söker ständigt uppmärksamhet och spänningsfyllda situationer.
-Klär, uttrycker eller beter sig på ett överdrivet förföriskt sätt.
-Bryr sig oproportionerligt mycket om utseende
Hur bra stämmer inte det in på en del kvinnor?
För att något "stämmer bra in", så behöver en person nödvändigtvis inte ha en diagnos. Denna form av diagnoser ställs av professionella inom psykiatrin. Inte av lekmän.
Ja, jag hittar ingen statistik över att histrioniskt personlighetssyndrom skulle vara den vanligaste diagnosen av diagnoser inom personlighetssyndromssfären. Jag tror fortsatt att EIPS är vanligare (emotionell instabilt personlighetssyndrom). Jag hittade lite statistik från Wikipedia (kanske inte världens bästa källa alla gånger, men ändå), skickar med ett citat:
"Det föreligger metodiska problem med att bedöma andelen personer med personlighetsstörning. Flera undersökningar om detta bygger på självuppskattningar av den egna personligheten. Andelen personer med personlighetsstörning i befolkningar, varierar mellan 6% och 22%. En svensk undersökning gav att 11% lider av en personlighetsstörning.[9]
Vilka diagnoser som är vanligast korrelerar med åldern. Hyperemotionella störningar är vanligare bland yngre vuxna än hos äldre. Personlighetsstörningar förekommer oftare hos personer som aldrig haft långa kärleksrelationer, än hos personer som varit gifta länge, och oftare bland missbrukare.[9]
Män lider oftare av antisocial personlighetsstörning (psykopati), paranoid personlighetsstörning och tvångsmässig personlighetsstörning än kvinnor, och kvinnor oftare av borderline personlighetsstörning och osjälvständig personlighetsstörning.[9][10] Kvinnor har oftare histrionisk personlighetsstörning än män.[11]" Källa: Wikipedia.
Om du har träffat kvinnor som uppträder så, så behöver de ju inte ha någon diagnos. Olika situationer kan få folk att bete sig på olika vis. På jobbet/skolan: sakligt, rationellt. Hemma hos familjen: snällt, omtänksamt och välartat. På krogen med alkohol innanför blusen: teatraliskt och överdrivet etc. Med pojkvännen i en konfliktsituation: Känslolivet instabilt.
Vi alla människor har alla möjliga olika sidor och vad vi möter/vilka kontext vi är i samt vilka vi umgås med (och vad dessa möten frambringar av sidor hos oss) har naturligtvis betydelse för vilka sidor vi kommer visa upp. Så man ska vara försiktig som lekman med att tro att folk har en viss diagnos, det är som sagt professionella inom psykiatrin som ställer dessa diagnoser och det sker efter ett visst regelverk/diagnostisk utredning. Precis som med vilka andra diagnoser som helst (somatiska diagnoser etc.).