• 1
  • 2
2020-05-16, 21:14
Medlem
jbswebecks avatar
Ratsit håller på att spammar mig hela tiden de tycker att jag ska söka på vad min granne har i inkomst.
Då undrar jag varför skulle jag vilja veta det, vad har jag som privatperson för användning av den informationen?

Jag kan förstå om du är typ hyresvärd så vill du kontrollera att personen tjänar det den påstår.

Är det nån som har använt Ratsit för att ta reda på vad din granne tjänar, vad fick du ut av det?

Personligen skiter jag fullständigt i vad min granne har för inkomst.
Senast redigerad av jbswebeck 2020-05-16 kl. 21:22.
Citera
2020-05-16, 21:20
Bannlyst
Det är bara så normies fungerar, de vill alltid veta alla detaljer om folk i sin omgivning så de vet vilka kort de kan använda mot dem för att framstå som bättre.
Citera
2020-05-16, 21:26
Medlem
KarlXII.s avatar
Det kryllar av sorgliga människor som inte har något liv. Dessa människor har ett så tråkigt liv att deras enda spänning i livet är att hålla span på sina grannar och att skvallra om andra. Oerhört sorgligt, det finns alldeles för många såna människor i Sverige.
En normal människa är ju helt ointresserad av vad ens grannar sysslar med.
Senast redigerad av KarlXII. 2020-05-16 kl. 21:31.
Citera
2020-05-16, 21:33
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Då undrar jag varför skulle jag vilja veta det, vad har jag som privatperson för användning av den informationen?
I undersökningar omkring lycka har det visat sig att det är viktigare för en persons självskattning av högre grad av lycka att tjäna mer pengar än sin granne än att själv få högre lön.

Det är alltså viktigare för din upplevelse av lycka att du tjänar lite mer än din granne, även om hans inkomst sjunker istället för att din ökar.
Citera
2020-05-16, 21:34
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
I undersökningar omkring lycka har det visat sig att det är viktigare för en persons självskattning av högre grad av lycka att tjäna mer pengar än sin granne än att själv få högre lön.

Det är alltså viktigare för din upplevelse av lycka att du tjänar lite mer än din granne, även om hans inkomst sjunker istället för att din ökar.

Sjukt att vi tänker så.
Citera
2020-05-16, 21:38
Finns ju folk som kan tokrunka till tanken att dom tjänar 2500 kr mer per år än grannen.
Dom vet att dom tjänar mer och det går dom igång på.

Sen finns det folk som bara vill veta allt. För då kan dom snacka om det med sina kompisar.
Citera
2020-05-16, 21:41
Medlem
lemonzhellos avatar
En anledning till att vilja veta är väl just att det hos oss är så tabubelagt att prata om.

I kombination med att svensk medelklass - kanske mer än andra grupper - är så oerhört upptagen av att få det att verka som om man tjänar hur mycket som helst.

Nyfikenheten ökar väl i takt med den egna belåningsgraden, med andra ord.
Citera
2020-05-16, 21:42
Medlem
Pitschkas avatar
Det där är väl i mågnt och mycket en vischangrej?
Citera
2020-05-16, 21:54
Bannlyst
Rätt så vanligt bland missunnsamma avundsjuka människor att ha koll på vad grannen tjänar.

Viktigt hos lågliven, istället för att skaffa sig en bra lön själva så stör dom sig på att andra drar in mer flis .....
Någon form av självskadebeteende.
Citera
2020-05-16, 22:00
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det där är väl i mågnt och mycket en vischangrej?
Tror nog avundsjuka och ytligheten är större i storstäderna.
Citera
2020-05-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXII.
Det kryllar av sorgliga människor som inte har något liv. Dessa människor har ett så tråkigt liv att deras enda spänning i livet är att hålla span på sina grannar och att skvallra om andra. Oerhört sorgligt, det finns alldeles för många såna människor i Sverige.
En normal människa är ju helt ointresserad av vad ens grannar sysslar med.
Spontant känns det ganska normalt att vara nyfiken på sina grannar. Man pratar om någon har ny bil, om någon ska bygga altan, osv. Jag har nog aldrig bott i ett villaområde där folk inte går runt och pratar med varandra, och är nyfikna hela tiden. Lägenheter brukar kunna vara annorlunda, till en viss del.
Citera
2020-05-16, 22:21
Medlem
Många ser livet som en tävling där den mest framgångsrike vinner. De vill kolla vem som leder inkomstgrenen i denna tävling.

Det är samma typ av människor som blir provocerade när folk är frivilligt arbets- eller barnlösa, eftersom de anser att dessa bryter mot tävlingsreglerna genom att inte delta i de mest primära grenarna, vilket gör att resultaten inte går att jämföra.
Senast redigerad av Gul-groda 2020-05-16 kl. 22:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in