Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-16, 22:26
Medlem
glajarns avatar
Skulle aldrig kolla upp vad min granne skulle tjäna. Vad skulle jag tjäna på det? Det ända jag bryr mig om är vad jag själv tjänar.
Citera
2020-05-16, 22:38
Medlem
rätt sjukt att det ska vara offentligt , vad är anledningen och orsaken till att det skall vara offentliga uppgifter, ge inbrottstjuven ett bättre underlag vart inbrottet sannolikt lönar sig mest?
Citera
2020-05-16, 22:50
Medlem
Det är mest höginkomsttagare som jämför sina tillgångar med andra.
Citera
2020-05-16, 22:57
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Tror nog avundsjuka och ytligheten är större i storstäderna.

Ytligheten absolut, men skrev som jag gjorde för att jag mindes hur det var att besöka släkt på vischan. Grannarna snackade som dem gjorde, slog i taxeringskalendern, och blängde avundsjukt på grannens nya bil. Detta trots att folk bodde i , visserligen helt ok villor, men i prisklass som ett dass i Sthlm. Jag hörde aldrig något sådant snack hemmavid. Man tyckte det var underligt, även som barn.
Citera
2020-05-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ratsit håller på att spammar mig hela tiden de tycker att jag ska söka på vad min granne har i inkomst.
Då undrar jag varför skulle jag vilja veta det, vad har jag som privatperson för användning av den informationen?

Jag kan förstå om du är typ hyresvärd så vill du kontrollera att personen tjänar det den påstår.

Är det nån som har använt Ratsit för att ta reda på vad din granne tjänar, vad fick du ut av det?

Personligen skiter jag fullständigt i vad min granne har för inkomst.

Man trålar register och internet, trålar efter sina grannar för 1) Man själv är kriminell, tjuv och lögnare, en förlorare av stora mått och alla förlorare behöver och har det som norm att de ska jämföra sig med andra. Kolla vad andra har som man aldrig kommer att komma ifatt och behöver något att snacka om eftersom ingen vill ha med en att göra, man har nga riktiga vänner förutom de man addat på facebook.

2) Ingen som är framgångsrik som har riktiga vänner och som jag känner trålar efter kriminella, tjuvar och socialfall men man vill vet var dessa äckliga och vidriga bidragsfifflare, socialfall och stipendieproffs och allmänna socialfall håller till så att man kan undvika dem som pesten.

3) Kriminella, tjuvar tycker om att tråla efter vad andra har så att man kan kartlägga dem. Ett annat vanligt sätt att kartlägga de som inte vill ha med dig att göra är att skicka en massa vänförfrågningar på facebook. När du blir ignorerad skickar du ditt äckligt vidriga barn som skickar vänförfrågningar på facebook (ofredanden och trakasserier, stalking). För att fatta vad som händer krävs att man har minst normal intelligens. man ska sätta dessa på ignore på en gång oavsett vem det är.

4) De som har riktiga vänner, och då snackar jag inte om sådana man skaffat i form av facebookkontakter i fastigheten där man bor har fullt upp med sina egna liv. Man behöver inte tråla register, internet, skicka en massa vänförfrågningar och anse sig vara smart för att man kommit från något skitland, fifflar med bidrag och är parkerad på socialen. Man märker också av de som addar sin handläggare på arbetsförmedlingen att det är sådana som ingen vill ha att göra med, de behöver kartlägga dig, de du har som vänner och de anser det vara smart för de är kriminella, för ingen vill ha med kriminella, tjuvar och lögnare att göra med, ingen i deras egna skitänder vill ha med dem att göra så stalking, ofredanden, trakasserier, lögner, stölder och bidragsfifflel är något som de anser vara helt OK.

Sedan är det så att numera är det inte anonymt att tråla på register elle rinternet så att alla de som gör det i mitt fall lägger jag ut på internet. s att folk vet vilka det är och kan blocka dem på en gång. vidriga äckel och avskyvärda varelser ska man undvika, de med allra lägst intelligens och de avundsjuka kriminella (allra lägst intelligens). det finns svenskar som sysslar med detta också men det antalet kommer inte ens i närheten, och är det något som gör detta så lider man av någon slags mental störning och är själv en förlorare som heter duga.
Citera
2020-05-16, 23:06
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Ytligheten absolut, men skrev som jag gjorde för att jag mindes hur det var att besöka släkt på vischan. Grannarna snackade som dem gjorde, slog i taxeringskalendern, och blängde avundsjukt på grannens nya bil. Detta trots att folk bodde i , visserligen helt ok villor, men i prisklass som ett dass i Sthlm. Jag hörde aldrig något sådant snack hemmavid. Man tyckte det var underligt, även som barn.
Baserat på några få människor... Men avundsjuka finns överallt oavsett.
Citera
2020-05-16, 23:34
Medlem
KarlXII.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Spontant känns det ganska normalt att vara nyfiken på sina grannar. Man pratar om någon har ny bil, om någon ska bygga altan, osv. Jag har nog aldrig bott i ett villaområde där folk inte går runt och pratar med varandra, och är nyfikna hela tiden. Lägenheter brukar kunna vara annorlunda, till en viss del.
Då kan man verkligen inte ha ett roligt liv om man är nyfiken på grannens nya bil eller altan.
Jag tror att man har ett roligare och mer meningsfullt liv om man exempelvis är ute och reser mycket och hittar på roliga saker istället för att sitta vid fönstret och spionera på grannarna.
Vissa finner spänning i att resa jorden runt och andra finner spänning i att spionera på grannens nya bil
Senast redigerad av KarlXII. 2020-05-16 kl. 23:39.
Citera
2020-05-16, 23:36
Medlem
rutenskuts avatar
men skit i Ratsit, skulle du vara nyfiken så ringer du skatteverket och frågar alldeles gratis.
Citera
2020-05-16, 23:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
rätt sjukt att det ska vara offentligt , vad är anledningen och orsaken till att det skall vara offentliga uppgifter, ge inbrottstjuven ett bättre underlag vart inbrottet sannolikt lönar sig mest?

Tror snarare att det härrör från att "medborgarna ska övervaka varandra", dvs. att skattmasen ska få frivillig extrahjälp med kollen från avundsjuk granne/grannar. Alltså rent historiskt.

"Hur fan kan han ha råd med detta..", hoppas det jag menar går fram.
Citera
2020-05-17, 01:34
Medlem
Liebesraums avatar
Osmakligt. Givetvis vill ingen normal människa ha sådan information.
Citera
2020-05-17, 07:01
Medlem
Människor av låg social status jämför sig oftare med andra människor och upplever sig som mindre värda. Då de oftast saknar av naturen efterfrågade egenvärden som: "styrka" "attraktionskraft" och "intelligens", är de utlämnade att hävda sig inom socialt konstruerade värden som "materialism" och "moral".

T.ex. "jag har fler saker än honom. Han är mindre värd än mig!", eller: "Han bröt mot lagen, det gjorde inte jag. Han är mindre värd än mig!".

Akten att jämföra med andra blir nödvändig ur överlevnadssynpunkt för dessa människor, då de inte kan höja sin sociala status av egen kraft utan enbart på bekostnad av andra människor.
Citera
2020-05-17, 09:51
Medlem
Så att alla jantemänniskor kan ha något att klaga på. Är inte grannen rik kan grannens granne vara det osv. Alltid någon i sin närhet som man kan skylla sina problem på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in