• 1
  • 2
2020-05-15, 06:58
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej har en liten 4m plastbåt på landet.

Vår gamla Yamaha 8hk från typ 1979, sopslut startar inte alls.

Går i tankarna att köpa en sprillans nya motor allt från 4hk-25hk.
2-takt
4takt bryr jag mig inte om motorn ska funka k alla väder i ur o skur.

Motortillverkarna jag kikat in på är
Yamaha
Mercury
Tohatsu
Suzuki.

VILKEN ÄR BÄST?
BRÄNSLESNÅLAST?
Mest prisvärd?
Bäst kvalite?

Jag själv har fastnat för Yamaha o Tohatsun för japanernas kvalite som jag TROR. men kan ju ha väldigt fel

Så ni båtmotor nördar o båtfolk vilken borde jag skaffa?

Har ju hört mkt att det e samma skit bara skillnader på komponenter hit o dit.

7års garanti på suzuki lät bra men hmmm

Tips o hjälp sökes
Citera
2020-05-15, 07:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Lite oklart, men du är bara intresserad av 2 taktare?

4 taktare är förvisso dyrare, men oftast går de bättre, särskilt på låga varv (jämför ex vis cross/enduro).

Hur som haver är det ingen större skillnad på innanmätet på de mindre motorerna idag. Kolla istället pris, garantier o s v.
Citera
2020-05-15, 07:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Yamaha 2-takt, finns det?
Citera
2020-05-15, 07:51
Medlem
Är väl bara evinrude som säljer 2 takt. Personligen skulle jag skippa just yamaha då jag upplever dom som mer stöldbenägna än andra märken.
Citera
2020-05-15, 07:58
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Chevrolet om du lyckas hitta en lika fin som min far lyckades för drygt 10 år sedan.

https://www.boattrader.com/resources...ser-and-chevy/
Citera
2020-05-15, 12:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Chevrolet om du lyckas hitta en lika fin som min far lyckades för drygt 10 år sedan.

https://www.boattrader.com/resources...ser-and-chevy/
Tror inte TS är ute efter en V8.
Citera
2020-05-15, 13:33
Medlem
Sen är det för övrigt rejält märkligt att kolla motorer i storleken 4-25hk. Beror ganska rejält på båten vad man bör ha. Haft flera olika öppna 4m båtar. En gjorde 29knop med 15hk, en annan kan inte plana, en tredje skulle antagligen ta in vatten om den fick en motor över 30kg.
Citera
2020-05-15, 17:32
Medlem
4yoonlys avatar
Nu har det ett tag sedan, men har för mig (gäller säkerligen andra märken också och modeller) att Tohatsu (och ja nu minns jag inte vilken modell eller HK men kolla på nätet) typ 9 HK modellen var en 15 HK men strypt (och strypningen gick enkelt att fixa bort) eller om det var 5,5 HK som egentligen var 9 HK modell med strypning osv...

Sådant kan vara lite kul, man kan få lite bigger bang for the buck på ett enkelt sätt. Vet dock inte om detta gäller fortfarande dock... 4 meters båt så borde allt över 5,5 HK fungera bra helst +10 HK.

---edit
Ok verkar som vissa modeller av Tohatsu 9,9 HK är strypta 15 HK där det går att ta bort strypning med lite pill och då få 15 HK. Nu vet jag inte prisskillnaden mellan dessa men är den stor... ja då kanske det är värt det?
Senast redigerad av 4yoonly 2020-05-15 kl. 17:35.
Citera
2020-05-16, 03:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Sen är det för övrigt rejält märkligt att kolla motorer i storleken 4-25hk. Beror ganska rejält på båten vad man bör ha. Haft flera olika öppna 4m båtar. En gjorde 29knop med 15hk, en annan kan inte plana, en tredje skulle antagligen ta in vatten om den fick en motor över 30kg.
Inte så märkligt ändå, jag har själv bytt från 25 hk till 5 hk på en sån båt.
Jag insåg att jag inte behövde åka 30 knop, och fick istället en lätthanterlig motor.
Citera
2020-05-16, 06:43
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Lite oklart, men du är bara intresserad av 2 taktare?

4 taktare är förvisso dyrare, men oftast går de bättre, särskilt på låga varv (jämför ex vis cross/enduro).

Hur som haver är det ingen större skillnad på innanmätet på de mindre motorerna idag. Kolla istället pris, garantier o s v.

Nej 2takt , vs 4takt spelar ingen roll för mig alls. Tänkte bara mest vad som är bäst i längden. Antar 4 takt pågrund av bränslebesparingen.
Citera
2020-05-16, 06:44
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Tror inte TS är ute efter en V8.

😂😂 nej inte v8.
Citera
2020-05-16, 06:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Är väl bara evinrude som säljer 2 takt. Personligen skulle jag skippa just yamaha då jag upplever dom som mer stöldbenägna än andra märken.

Ja det har man hört att 99% av yamaha motorerna blir stulna hamnar på begmarknad i lettland ryssland typ .

Eftersom Sverige typ inte ens har koll vid vikingline o silja line terminalerna. Lätt att frakta ut skiten.

Men de kanske betyder att yamaha är bäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in