• 3
  • 4
2020-05-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Parallella separata linjer r konstant avstnd frn varandra. (Vanlig rutnt-geometri.)
Alla parallella linjer korsar varandra. (Dom krker sig int mot varandra.)
Parallella linjers avstnd r varierande och gr mot ondligheten i grnsfallen. (Dom krker sig utt frn varandra.)
En dlig formulering av axiomen. Parallellaxiomet lyder:
* Givet en rt linje och en punkt som ligger utanfr linjen, kan man dra en och endast en rt linje som gr genom punkten och r parallell med linjen
Alternativen r ett det inte finns ngon sdan linje eller att det finns mnga sdana.

Lika spnnande r axiom of choice:
https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_of_choice
"Informally put, the axiom of choice says that given any collection of bins, each containing at least one object, it is possible to make a selection of exactly one object from each bin, even if the collection is infinite."
Ett pstende som lter sjlvklart med som ger upphov till en del vldigt konstiga resultat som BanachTarski paradox:
https://en.wikipedia.org/wiki/Banach...Tarski_paradox
Citera
2020-05-18, 07:50
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Att genomfra exakt samma experiment med exakt samma frutsttning och samma frhastade slutsatser med exakt samma vetenskapliga grund och med exakt samma bristflliga utrustning innebr inte alls med ndvndighet att dess vetenskap r helt objektiv.

Det krvs massor av experiment dr man anvnder massor av andra slutsatser och olika vetenskapliga grunder och synstt samt mngder av olika sorters utrustning dr alla dessa experiment pekar p exakt samma sak. D kan man sga att den vetenskapliga bas man bygger r helt objektiv utifrn vr mjlighet och frmga att tolka dess verklighetsfrankring.

Men det r vldigt mycket politik, ekonomi och frutfattade meningar inom vetenskapen precis som med allt annat i vr Bayesianska sannolikhets modell, vilket r vad de flesta av dagens vetenskapliga diskussioner egentligen grundar sig p.

Helt objektiv vetenskap r i betraktarens ga.

Flum

Det ligger i sakens natur att man med olika instrument och metoder skall uppn korrelerande resultat vid empirisk naturvetenskap. Jag ber om urskt fr att jag inte var vertydlig om det som r grundlaggande.

Tillmpad naturvetenskap har ett ml, processer och metoder som fungerar i praktiken stabilt, frutsgbart och plitligt, r ut och r in.

Verkligheten r puddingprovet fr all naturvetenskap den sorterar bort de idag allmnt frekommande vlutbildade idioternas svammel, dessas meningslsa mngordighet och fniga relativiserande.
Citera
2020-05-23, 15:00
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Flum

Det ligger i sakens natur att man med olika instrument och metoder skall uppn korrelerande resultat vid empirisk naturvetenskap. Jag ber om urskt fr att jag inte var vertydlig om det som r grundlaggande.

Tillmpad naturvetenskap har ett ml, processer och metoder som fungerar i praktiken stabilt, frutsgbart och plitligt, r ut och r in.

Verkligheten r puddingprovet fr all naturvetenskap den sorterar bort de idag allmnt frekommande vlutbildade idioternas svammel, dessas meningslsa mngordighet och fniga relativiserande.

Det r mycket 'flum' som mste sorteras bort om man skall hlla sig helt objektiv inom vetenskap. Precis som du beskriver r den utopiska vetenskapen den dr den alltid fungerar helt objektivt och s vill vi ha den.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vetenskapliga paradigm omkullkastas ju kontinuerligt och erstts av nya.
Enligt Tomas kuhn.
Ibland kommer nya empiriska tester, teknologier och metoder att visa mer data som inte var knd tidigare eller tolkades frhastat subjektivt och drmed inte helt objektivt korrekt. D fr vi helt enkelt ndra lite.
Senast redigerad av SituationReport 2020-05-23 kl. 15:05.
Citera
2020-05-24, 18:27
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den frutstter att ett expriment med samma frutsttningar kan upprepas med samma utfall ett obegrnsat antal gnger.
Fel.
Tack vare kvantumfluktuationer s kan slumpmssigt vad som helst hnda vid ett experiment som "vanligtvis" ger samma utfall.
Ovanligt? Ja.
Kan det hnda? Ja.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-05-24 kl. 18:39.
Citera
2020-05-24, 18:54
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Haha givet att det faktiskt d inte finns ngon motsgelse i de spelregler som satts och att det inte finns ngon smart jeppe med en agenda som hittat motsgelsen...

Javisst r det s! Det har hnt mer n en gng att ett axiomsystem visat sig vara motsgelsefullt.
Citera
2020-05-25, 08:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Min pong, eller det jag frsker argumentera fr r att det inte finns en allmngiltig sammansttning av axiom utan dessa kan vljas godtyckligt fr att skapa ett annat axiomatiskt system.
Jo men det r som du sger det r ett annat system med andra axiom.
S du stter krokben fr din egen argumentation i samma mening som du skall vederlgga den andres.

Tror det r rtt att sga att det finns absoluta och objektiva utsagor i matematiken.
Sedan om man skall se matematik som en vetenskap snarare n filosofi lmnar jag t andra.
Citera
2020-05-25, 10:47
Medlem
Hovslttsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Det verkar vara en utbredd uppfattning att vetenskapen r helt objektiv och leder till helt sker kunskap som r fri frn icke-vetenskapliga influenser och ekonomiska-politiska motiv.

Jag kan inte se denna vetenskap. Var finns den? verallt dr man tittar ser man hur ekonomiska och politiska motiv genomsyrar vetenskapen.
Om den inte finns, varfr hvdar s mnga att den finns?

Den r inte ett freml, s du kan inte se den. Det r en kunskap, befst med ett antal belgg.

Om du har lite insyn i hur vetenskap fungerar, s vet du nog att det knappast finns ngot omrde dr man jobbar s hrt p att befria sig frn ekonomisk och politisk pverkan, ven om det sjlvklart frekommer.
Citera
2020-05-25, 11:11
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Fel.
Tack vare kvantumfluktuationer s kan slumpmssigt vad som helst hnda vid ett experiment som "vanligtvis" ger samma utfall.
Ovanligt? Ja.
Kan det hnda? Ja.

Flertalet av de metoder och processer som tillmpas i stor svl som liten skala i vr vrld sker p atom eller molekylrniv. Regelbundenheten och repeterbarheten r d pfallande stor.

Gemene man behver i allmnhet inte bekymra sig om elementrpartiklar eller kvantmekanik.

Om ett strre antal mnniskor lrde sig den grundlggande kemi och fysik s skulle dom frst att det mesta gr att frutse och berkna med stor precision. Om en strre allmnhet hade dessa kunskaper s skulle klimatalarmister och andra liknade rrelser se sina propagandalgner krossade p bred front.

Vi hade frmodligen heller inte haft skatt p en livgivande gas som finns i sm mngder i atmosfren.....
Citera
2020-05-25, 20:31
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo men det r som du sger det r ett annat system med andra axiom.
S du stter krokben fr din egen argumentation i samma mening som du skall vederlgga den andres.

Tror det r rtt att sga att det finns absoluta och objektiva utsagor i matematiken.
Sedan om man skall se matematik som en vetenskap snarare n filosofi lmnar jag t andra.
Du missade nog sjlva argumentet. Det r att du kan vlja axiom som ger upphov till godtycke. Sjlva systemet som det objektiva ska beskrivas inom r inte objektivt.

Dessutom sger Gdels ofullstndighetssatser att det finns en formel (och sin negation) i ett axiomatiskt system tillrckligt fr aritmetiken som inte kan bevisas. P samma stt som matematiken inte kan bevisa att den sjlv r objektiv med hjlp av matematik. Det krvs en yttre betraktare fr att avgra detta. Den yttre bektraktaren r dock inte objektiv i sitt val av axiomatiskt system.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B...ndighetssatser
Senast redigerad av starke_adolf 2020-05-25 kl. 20:36.
Citera
2020-05-25, 21:00
Medlem
Citat:
Du missade nog sjlva argumentet. Det r att du kan vlja axiom som ger upphov till godtycke. Sjlva systemet som det objektiva ska beskrivas inom r inte objektivt.

Dessutom sger Gdels ofullstndighetssatser att det finns en formel (och sin negation) i ett axiomatiskt system tillrckligt fr aritmetiken som inte kan bevisas. P samma stt som matematiken inte kan bevisa att den sjlv r objektiv med hjlp av matematik. Det krvs en yttre betraktare fr att avgra detta. Den yttre bektraktaren r dock inte objektiv i sitt val av axiomatiskt system.

Jag tror vi pratar om samma sak i trden:

Att ett formellt system r sant som det skrivs eller definieras. Det kan inte bevisas frn insidan, man mste 'kliva ur' systemet fr att gra det. Vilket r frbjudet, om man inte kan utvidga systemet uppt med liknande (eller andra) regler. Och sen har vi samma problem igen p den nya hgre nivn.

Jag har gett upp letandet efter den 'frsta principen' .. det r mycket mer anvndbart att se om en teori med alla sina axiom .. passar in i den strre kognitiva vven .. du vet .. den som innehller alla teorier.

Formella system som matte och logik gr inte att bevisa frn insidan. De antas vara sanna och Gdel bevisade att de m vara sanna men att de 'formellt' inte gr att bevisa frn insidan. Ja men r inte det lysande. D vet vi det.
Citera
2020-05-26, 05:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Dessutom sger Gdels ofullstndighetssatser att det finns en formel (och sin negation) i ett axiomatiskt system tillrckligt fr aritmetiken som inte kan bevisas. P samma stt som matematiken inte kan bevisa att den sjlv r objektiv med hjlp av matematik. Det krvs en yttre betraktare fr att avgra detta. Den yttre betraktaren r dock inte objektiv i sitt val av axiomatiskt system.

Har funderat mycket ver det dr d jag varit intresserad av kvantmekanik hela mitt liv.
Och dr har ju observatrens status diskuterats flitigt sedan Bohr och Einstein debatt i Como 1927.

Hr vill jag mena att man hamnar fel nr man hvdar att det krvs en yttre betraktare fr att avgra detta. Fr att f ett syfte, en verifiering av oss visst men inte fr att vara objektiv i sig.
Det blir som att hvda att dess giltighet r beroende av vrt godknnande.
Om man tror detta br man nog visa att universumet existerar fr oss allena om du frstr vad jag menar.

Om du tnker dig utsagan "mnniskan kommer att g p mnen".
Om det hade yttrats fr 300 r sedan var den sann d eller nr vart den sann?
Ingen hade ju trott p att den utsagan var objektiv d.
Men likvl var den det imho.

S en utsaga kan vara objektiv utan att ngon observerar eller verifierar den.
Den kanske saknar en mening fr oss utan verifikation men det r liksom inget man kan utkrva.
Universum, metafysiskt fr allt som ryms under dess tak, skiter hgaktningsfullt i vilket.

Det blir frmtet d att hvda att vi eller vra mtmetoder mste till fr att gra en utsaga objektiv.

Det r s jag ser p det, sger inte att det r rtt men fr mig knns det rimligt.
Citera
2020-05-26, 09:35
Medlem
TLOSs avatar
Tror inte att det kan finnas en view from nowhere. Allting ses och frsts ur ett perspektiv, och vi mnniskor r begrnsade av just vr mnsklighet. Tror dremot att vetenskapen kan vara hgst instrumentell och vara mnniskan till gagn i historien progression, men det finns inget som fastslr vetenskapens objektivitet mer n att det mnskliga subjektet kan uppleva det som objektivt (eller snarare intersubjektivt).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in