Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Du missade nog sjlva argumentet. Det r att du kan vlja axiom som ger upphov till godtycke. Sjlva systemet som det objektiva ska beskrivas inom r inte objektivt.
Dessutom sger Gdels ofullstndighetssatser att det finns en formel (och sin negation) i ett axiomatiskt system tillrckligt fr aritmetiken som inte kan bevisas. P samma stt som matematiken inte kan bevisa att den sjlv r objektiv med hjlp av matematik.
Det krvs en yttre betraktare fr att avgra detta. Den yttre betraktaren r dock inte objektiv i sitt val av axiomatiskt system.
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B...ndighetssatser
Har funderat mycket ver det dr d jag varit intresserad av kvantmekanik hela mitt liv.
Och dr har ju observatrens status diskuterats flitigt sedan Bohr och Einstein debatt i Como 1927.
Hr vill jag mena att man hamnar fel nr man hvdar att det krvs en yttre betraktare fr att avgra detta. Fr att f ett syfte, en verifiering av oss visst men inte fr att vara objektiv i sig.
Det blir som att hvda att dess giltighet r beroende av vrt godknnande.
Om man tror detta br man nog visa att universumet existerar fr oss allena om du frstr vad jag menar.
Om du tnker dig utsagan "mnniskan kommer att g p mnen".
Om det hade yttrats fr 300 r sedan var den sann d eller nr vart den sann?
Ingen hade ju trott p att den utsagan var objektiv d.
Men likvl var den det imho.
S en utsaga kan vara objektiv utan att ngon observerar eller verifierar den.
Den kanske saknar en mening fr oss utan verifikation men det r liksom inget man kan utkrva.
Universum, metafysiskt fr allt som ryms under dess tak, skiter hgaktningsfullt i vilket.
Det blir frmtet d att hvda att vi eller vra mtmetoder mste till fr att gra en utsaga objektiv.
Det r s jag ser p det, sger inte att det r rtt men fr mig knns det rimligt.