Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-18, 00:26
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

TV3 gjorde om en hel del här i Sverige på TV-fronten, och det ska vi väl vara delvis tacksamma för.
Men TV3 har aldrig producerat/sänt några särskilt seriösa program. Möjligen är Efterlyst ett lysande undantag, i alla fall de första 20 åren med Brynolf och därefter GW.
Fast dom har gjort andra bra program också, på det där snaskiga kvällstidningsaktiga sättet förstås.
Dagar som skakade Sverige till exempel, med Hasse Aro och legenden Bengt Öste, alldeles innan Öste gick in i en dimma av demens, tyvärr.
https://www.youtube.com/watch?v=CFUJKKW8yoQ
Sedan har vi ju det superseriösa alibit Moderna Tider där den högt respekterade men supertråkiga journalisten Göran Rosenberg hade ansvaret.
https://www.youtube.com/watch?v=WBYE5DEUMBo&t=104s
Sedan har vi ju alla dessa Aschberg-dokumentärer som genom åren tagit upp riktiga kvällstidningsämnen som Nisse i Hökarängen ska bli upprör över. Här är en klassisk dokumentär om svenska Hells Angels från 1996.
https://www.youtube.com/watch?v=ycXwTeGu23s&t=145s
Citera
2020-08-18, 07:32
Medlem
Kurt1s avatar
Det skrivs i den här tråden om att TV3 inte gjorde några seriösa program. Kanske det, men vill folk verkligen titta på sånt då? Det unika och bra med TV3 var att det var ett så bra komplement till överseriösa SVT. TV3 visade sånt som folk ville se. Man brukar ju se på tv som en stunds avkoppling efter jobbet, och då funkade det bättre med lättsam underhållning på TV3 istället för någon tung obskyr film eller dokumentär på SVT. Nu skrev jag i imperfekt trots att TV3 fortfarande finns, men idag är TV3 en kanal i mängden och inte längre den fräcka uppstickarkanal som den en gång var.
Senast redigerad av Kurt1 2020-08-18 kl. 07:35.
Citera
2020-08-24, 12:28
Medlem
Kurt1s avatar
Här är en annan gammal klassiker från TV3 från 1996. Debattprogram med en moralkärring och en porrstjärna m.fl: https://www.youtube.com/watch?v=FEMswKrIZys
Senast redigerad av Kurt1 2020-08-24 kl. 12:59.
Citera
2020-08-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Det skrivs i den här tråden om att TV3 inte gjorde några seriösa program. Kanske det, men vill folk verkligen titta på sånt då? Det unika och bra med TV3 var att det var ett så bra komplement till överseriösa SVT. TV3 visade sånt som folk ville se. Man brukar ju se på tv som en stunds avkoppling efter jobbet, och då funkade det bättre med lättsam underhållning på TV3 istället för någon tung obskyr film eller dokumentär på SVT. Nu skrev jag i imperfekt trots att TV3 fortfarande finns, men idag är TV3 en kanal i mängden och inte längre den fräcka uppstickarkanal som den en gång var.
Jag håller med, TV3 var banbrytande då de underhöll folket. Man visade inte tråkiga nyheter, debatter och dokumentärer. Utan körde istället underhållning som Tutti Frutti och debatter av de grövre och mer underhållande slaget hos Aschberg.
Hur stor chans var det att en porrstjärna exempelvis skulle få sitta i en debatt i SVT.
Citera
2020-09-21, 15:54
Medlem
Kurt1s avatar
Här är en dokumentär om Diskutabelt, som var en viktig del av det tidiga TV3: https://www.youtube.com/watch?v=H8dJTbe3AVY
Citera
2020-09-26, 20:34
Medlem
TV3 funkade väl. Blåsningen var kul för det mesta. Kanalen var uppstudsig och opolerad vilket var positivt.

Men som 12-åring var jag bara riktigt intresserad av en kanal. TV 1000. Efter midnatt
Citera
2020-09-26, 20:38
Medlem
Ichwills avatar
Ricki Lake Show va ganska kul.
Citera
2020-09-28, 03:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vet inte om jag saknar TV3, alls, speciellt inte under tidiga 1990-talet..
Aschberg var (och är) fortfarande en riktig jäkel på att se viktig ut, låtsas som att han har ett riktigt scoop. Speciellt då i påannonserna/reklamen för hanses olika program.

99 fall av 100 var det inget "scoop", utan det var exempelvis någon som skulle slå världsrekord i att "fisa längst"! Tror han hade någon spågumma också som hette "Saida" eller sånt. Kan blanda ihop det sista med "Loket" på TV4. Hon kanske var där med, har glömt. Det var 30 år sedan..

Mr Methane hette han, som skulle fisa i Aschbergs "viktiga samhällsprogram":
https://www.youtube.com/watch?v=xJaZ4zNaZkM

Observera att pruttmannen hade på sig en grön "farfars-pyjamas". Aschbergs kompis, han KDS-aren Gert Fylking, hade sedermera en likadan (rosa) pyjamas vid Svenska Akademien, när han ropade "Äntligen!" när akademien tillkännagav årets okända författare från random U-land som fått Nobelpriset i litteratur. Exempel: https://www.youtube.com/results?search_query=%C3%A4ntligen+gert+fylking

Den gången Aschberg gick över vägen med en fejkad barnvagn och sparkade in en bildörr, var också kul. Han fick betala böter för det. Bara några av mina TV3-minnen jag minns och fortfarande gillar. Men ska jag betygsätta TV3, så var det bara en massa gamla repriser och såpoperor hela tiden, med 50% reklamavbrott. Och är det fortfarande. Ingen höjdare alls. Kul är att kolla på mina gamla fjärrkontroller, knapp "3" har jag tydligen använt minst, då den brukar ha läslig siffra kvar, när jag slänger TV:n. (Oventenskaplig undersökning jag gjort på mig själv på mina tittarvanor genom att kolla vilka knappar på fjärrkontrollerna som är mest slitna..)

Är oerhört lycklig över att linjär TV är på utdöende!

-Det var jäkla länge sedan jag lyssnade på Aschbergs "Häng med!", och hängde med. Tröttnade på skiten.
Det är otroligt vad folk hänger upp sig på mannen som fes i tv. Det var en minimal del av vad tv3 gjorde och erbjöd.

I princip allt tv3 gjorde var bättre än konkurrenterna. Om det var barnprogram så var det de bästa actionserierna från usa istället för sovjetisk dockteater, var det "såpoperor" så var det nya avsnitt av Baywatch istället för någon skotsk såpa som var 10 år gammal och var det sport så var det champions league istället för division 1 i england. Det enda där det var jämt eller till och med fördel för tv4 och svt var helgprogrammen klockan 20.00. Den tiden svenska folket skulle se på tv. Tv3 hade dock även där utmärkta program som Blåsningen och Preem superstars.

Den stora skillnaden var på det hela taget var att tv3 erbjöd så mycket som de andra kanalerna saknade. Ville man se en toppfilm 22.00 en söndagskväll istället för aktuellt så kunde man göra det. Likaså simpsons eller seinfeld istället för en repris av trafikmagasinet 17.00 en vardag. Det var mer och bättre tv på alla håll och kanter. Och under alla dygnets timmar.
Citera
2020-09-28, 05:56
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är otroligt vad folk hänger upp sig på mannen som fes i tv. Det var en minimal del av vad tv3 gjorde och erbjöd.

I princip allt tv3 gjorde var bättre än konkurrenterna. Om det var barnprogram så var det de bästa actionserierna från usa istället för sovjetisk dockteater, var det "såpoperor" så var det nya avsnitt av Baywatch istället för någon skotsk såpa som var 10 år gammal och var det sport så var det champions league istället för division 1 i england. Det enda där det var jämt eller till och med fördel för tv4 och svt var helgprogrammen klockan 20.00. Den tiden svenska folket skulle se på tv. Tv3 hade dock även där utmärkta program som Blåsningen och Preem superstars.

Den stora skillnaden var på det hela taget var att tv3 erbjöd så mycket som de andra kanalerna saknade. Ville man se en toppfilm 22.00 en söndagskväll istället för aktuellt så kunde man göra det. Likaså simpsons eller seinfeld istället för en repris av trafikmagasinet 17.00 en vardag. Det var mer och bättre tv på alla håll och kanter. Och under alla dygnets timmar.

Det som var bättre med SVT och TV4 var nyhetsprogrammen. TV3 hade ett nyhetsprogram som hette "Tre minuter" och som mest var ett skämt.

Däremot var TV3 bättre när det gällde underhållningsprogram.
Citera
2020-09-28, 15:55
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Det som var bättre med SVT och TV4 var nyhetsprogrammen. TV3 hade ett nyhetsprogram som hette "Tre minuter" och som mest var ett skämt.

Däremot var TV3 bättre när det gällde underhållningsprogram.
Jag tyckte att tv3 ändå hade problem att få till motsvarigheter till stadskampen, sikta mot stjärnorna, på rymmen, småtjärnorna, bingolotto, 24 karat, robinson, på spåret. Helgprogram som hela sverige bänkade sig framför. Men det gjorde inte särskilt mycket. Det blev en ganska bra uppdelning där Svt och tv4 satsade på det, tv3 fick fram några enstaka utmanare och kanal 5 gav upp helt och visade repriser istället. Och sen så dominerade tv3 och efter milleniumskiftet kanal5 resten av veckan
Citera
2020-09-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag tyckte att tv3 ändå hade problem att få till motsvarigheter till stadskampen, sikta mot stjärnorna, på rymmen, småtjärnorna, bingolotto, 24 karat, robinson, på spåret. Helgprogram som hela sverige bänkade sig framför. Men det gjorde inte särskilt mycket. Det blev en ganska bra uppdelning där Svt och tv4 satsade på det, tv3 fick fram några enstaka utmanare och kanal 5 gav upp helt och visade repriser istället. Och sen så dominerade tv3 och efter milleniumskiftet kanal5 resten av veckan

Ja, TV3 var dålig på stora familjeprogram. Jakten på Ökenguldet är ett exempel, som till och med spikade igen Harald Treutigers karriär för gott
Citera
2020-09-28, 18:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, TV3 var dålig på stora familjeprogram. Jakten på Ökenguldet är ett exempel, som till och med spikade igen Harald Treutigers karriär för gott
Just fan, det var det som det hette. Jag tänkte jakten på den röda rubinen. Men det var ju en succe och gick på tv4 så jag fick inte ihop det.

Det var kanske ett av tecknen på att tv3 började tappa. En stor dyr satsning som inte alls gick hem. Efter det så köpte de väl fångarna på fortet? Kändes ganska trött och muggigt vid den tiden.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-09-28 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in