Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Det här beror på att barn får lära sig att de kan bli vad de vill. Istället för att de fostras till att bidra till samhället lär de sig att deras egna impulser om vad som är roligt ska vara avgörande.
Jag tror att du har mycket av sanningen här. Uppvaknadet till verkligheten blir tufft.
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Det är vansinnigt att ha kraftigt utbyggda gymnasiala medieprogram eller att högskoleutbildningar på samma vis byggs ut pga efterfrågan.
Dagens dimensionering av utbildningsplatser styrs nästan helt av efterfrågan, undantaget är nästan bara läkareutbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Icke att förglömma så har det öppnats en högskola i snart sagt varenda liten byhåla i Sverige.
Även de "gamla" universiteten utbildar folk rakt ut i arbetslöshet. Hur många sociologer eller genusvetare behöver samhället? Hur många får jobb?
Citat:
Följaktligen leder detta till en massa människor med utbildningar som de själva tycker är kul, men som arbetsmarknaden inte behöver.
Citat:
Jag vill med andra ord lägga ansvaret på politikerna och inte de stackars ungdomar som har en bristande erfarenhet av arbetslivet.
Visst är det politikerna som har genomdrivit ett vansinnigt system, men även indviden har ett ansvar att inte gå på vad som helst.
Missförstå mig inte.
Det är helt rätt att skaffa sig en utbidning. Det jag vill framhålla är att den som skall skaffa sig en utbildning skall tänka efter vad som väntar efter Univesitetet.
Är man smart skall man se till att utbildningen är gångbar på arbetsmarknaden.
Det är inte fel att bli jurist, läkare eller ingenjör. De kommer säkert att få jobb.