Citat:
Ursprungligen postat av
vonDy
Kanske är något fel på mig, men jag gillar Maria.
Även om hennes kosthållning kanske skiljer sig från min, så bjuder hon in oss till sina måltider, sitt liv, sin familj - väl medveten om belackare med kommentarer därute.
Det är generöst,tycker jag.
Och till skillnad från ”Inget Namn Nämnt”, har hon kvar vårdnad om sitt yngsta barn,ett jobb och visioner kvar. Föredrar även saft eller cola i glaset framför vitt vin och fylleskrik.
Hon gör sin grej.Tycker jag.
Maria är komplex. Hon slår mig ofta som en oväntat vettig människa. Hon säger ofta saker som visar prov på normala referensramar och en normal moralisk kompass. Däremot visar hennes livsval på att den här vettigheten är påklistrad för kamerornas skull. Hon är skärpt nog att veta hur andra människor förhåller sig till livet, och imiterar detta i sättet hon själv talar med sina barn t.ex.
Huvudproblemet är uppenbarligen att hon minst sagt lider av beroendeproblem. Detta manifesterar sig dessvärre också i att hon ljuger för att framstå som att hon inte har några problem. Dessutom väver hon in barnen i hennes sjuka lögner, och låter nämna barn drabbas av samma förhållande till mat bara för att hon är sjuk och använder mukbangkanalen som ursäkt. Jag har själv varit missbrukare, av värre substanser än mat, och det är väldigt lätt hänt att man börjar ljuga samt låter andra drabbas. Men när man gör det är man ingen bra eller vettig människa, man är bortom all självkontroll.
Hon har fått dessa barn med flera olika män, vilket visar prov på hennes karaktär med tanke på att hon inte är kapabel att ta hand om ungarna. Hon har även tidigare suttit och sextat med en nigerian om dagarna. Pengarna lär ha gått till nigerianen och till enorma mängder mat, men mycket mer än så lär inte en ensamstående sköterskas lön gå till. Toppa detta med orosanmälningar pga barn med diagnoser som Maria inte gjort sig kapabel att hantera på rätt sätt, och du förstår plötsligt varför hon valt att flytta familjen till ett fallfärdigt ruckel mitt ute i ingenstans. Detta trots att barnens utveckling går åt helt fel håll och deras mentala problem håller på att eskalera.
Så visst gör hon sin grej, men hennes grej har inget med kosthållning att göra, utan en sjukdomsbild som går över allt annat som vanliga människor anses vara det viktigaste i livet. Vårdnaden har hon kvar men möjligen inte länge till. Hennes visioner verkar inte förverkligas för hon har noll drift i sig, och visst super hon inte och blir arg, men jag undrar om en osund inställning till alkohol ens vore värre än de dysfunktioner hon och hennes familj redan besitter.