Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-08, 08:05
  #601
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15

visst satt Hammar i rullstol?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Kan nån förresten bekräfta om alla på listan ska ha varit kunder hos småtjejerna specifikt, eller om de flesta bara var vanliga kunder på bordellen (dvs nyttjade vuxna prostituerade). Jag har för mig att det är det senare som gäller och därmed blir anklagelserna mer rimliga.
Jag tror Eva B. sade nånstans att hon hade haft Palme (2 gånger), Fälldin och Geijer som kunder, och att hennes kusin hade haft några av dom andra, kanske Olof J.

En del av namnen på listan har varit "på besök" på bordellen, enligt Hopps syster. Oklart om det förekom sex i dessa fall.
Citera
2007-12-08, 08:30
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Var så artig, min gosse.

Pappa!? Skämt åsido, Har hört att det fanns nåt ställe i närheten av Riksdagshuset, det nuvarande alltså ( Under 70-talet byggdes ju detsamma om och Riksdagen höll då till vid/i kulturhuset som även ligger i anslutning till Sveriges mest kända horgata "Malmskillnadsgatan" en tillfällighet?) som kallades Blå tornet, Blå rummet eller nåt liknande ,dit vissa riksdagsmän gick och fick sina lustar tillfredställda. Om det bara är ett rykte eller skröna vet jag inte. Det kanske var bodellmamman som drev det stället? För övrigt tycker jag att det här är mer intressant att läsa och höra om, än allt annat PK skit man prackas på.
Citera
2007-12-08, 09:07
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Ja.

Jag tror Eva B. sade nånstans att hon hade haft Palme (2 gånger), Fälldin och Geijer som kunder, och att hennes kusin hade haft några av dom andra, kanske Olof J.

En del av namnen på listan har varit "på besök" på bordellen, enligt Hopps syster. Oklart om det förekom sex i dessa fall.

Tack.



Nåt som skiljer det här fallet från andra fall som tagits upp som tangerar myten om SRA och besläktade fenomen är det, så vitt jag vet, faktum att bordellen har bevisligen existerat, flickorna har bevisligen varit där som prostituerade, och efter ett eller två erkännanden (Sigvard Hammar, har för mig att det var någon mer också) av kunder på bordellen och SÄPOs spaningar så kan det konstateras att det i alla fall förekommit kända/mäktiga människor där.

Det som jag ser som det intressanta och viktiga är vilka som faktiskt varit där och inte, och uppgifterna bör definitivt granskas ordentligt. Att själva ramverket i affären ägt rum kan väl knappast dementeras, detaljerna är vad som saknas.
Citera
2007-12-08, 09:34
  #604
Medlem
Mera "Shit and corruption"...

...Totte Wallins låt från skivan Gyllene Noice(!). Där nämnns förutom Calle Ps PM en "Sigge som är fin och jobbar med finkulturen, aforismerna glänser i ekot och rapport, när alla vet att han helst jobbar med sport-en"

Vem syftar han på?

(För yngre läsare kan nämnas "att gå på sporten" är ett gammalt fint uttryck för att prostituera sig, eller uppsöka sådana).
Citera
2007-12-08, 10:10
  #605
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
...Totte Wallins låt från skivan Gyllene Noice(!). Där nämnns förutom Calle Ps PM en "Sigge som är fin och jobbar med finkulturen, aforismerna glänser i ekot och rapport, när alla vet att han helst jobbar med sport-en"

Vem syftar han på?

(För yngre läsare kan nämnas "att gå på sporten" är ett gammalt fint uttryck för att prostituera sig, eller uppsöka sådana).
Kan det vara Sigvard Hammar som avses?
Citera
2007-12-08, 10:36
  #606
Medlem
½½½s avatar
Kanske skulle börja titta lite mera på den nya tekniken som börjar dyka upp runt hörnet.

http://www.cephoscorp.com/index.html
Lögndetektion via fMRI, börjar ta emot nya klienter till årsskiftet.

Varför inte börja med de som kommer med anklagelserna? I denna affär behövs sanningen mer än något annat. Så varför inte nyttja den nya tekniken som knappast går att jämföra med de helt otillförlitliga gamla polygraferna?


http://www.wired.com/wired/archive/14.01/lying_pr.html
Don't Even Think About Lying How brain scans are reinventing the science of lie detection.

-Pumpade Palme verkligen er slida full med gubbgröt kanske är första frågan ut till den dåvarande 14 åringen?
Citera
2007-12-08, 11:47
  #607
Medlem
Tuesdays avatar
Många minderåriga barn har utnyttjats sexuellt, även av kända och uppsatta personer tidigare. Så exakt vad är det som gör att detta blir en fråga för JK drygt 30 år senare? Bortsett listan på politikerna. Flickorna bodde på ett hem vid tidpunkten, var det ungdomshemmet som förmedlade de påstådda kontakterna, ägde möten rum där, eller var finns kopplingen till staten?

Alla barn borde naturligtvis skyddas från dylikt och samhället har ett yttersta ansvar för att förhindra/stoppa övergrepp på barn, men det är ju inget som exceptionellt har brustit i just detta fall, det sker dagligen. Om vi alltså bortser från namnen som ploppat upp och den eventuella omfattningen av härvan. Vad gör att just dessa barns skadeståndskrav ändå nu ska utredas långt efter preskriptionstiden gått ut?

Jämför med andra fall, i den mån det är möjligt. Vilka skandaler har gett rätt till skadestånd efter preskriptionstider utgått? Ersättningen till neurosedynbarnen var ex gratia. Staten kunde ej med den lagstiftning och läkemedelskontroll som gällde då det utspelade sig ha dömts till ansvar men JK gick ändå med på att betala ut skadestånd till de drabbade häromåret vill jag minnas. Då hade redan läkemedelsföretagen ersatt de drabbade, eller kom några i kläm och blev utan därifrån? Justitiekanseln ska väl inte ha behörighet att besluta om ex gratia-ersättningar, så vem tog det verkliga beslutet i neurohärvan?

Vi har tvångssteriliseringarna. Där var det i och för sig den statliga steriliseringsersättningsnämnden som beviljade skadestånden.

Så, förklara gärna för mig hur JK kan ta upp skadeståndserspråken i detta fall. Har han över huvud taget rätt att besluta något i frågan?
Citera
2007-12-08, 12:16
  #608
Medlem
Provokatörs avatar
Ganska stor tråd så det är lite svårt att läsa allt, så jag vet inte om denna länk redan varit uppe.

Hursomhelst så kommer här en länk till en intervju som gjordes i Måndagsbörsen med Leif G-W. i mars 1981 på temat.

http://svt.se/svt/road/Classic/share...37591&a=665875
Citera
2007-12-08, 12:28
  #609
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Nåt som skiljer det här fallet från andra fall som tagits upp som tangerar myten om SRA och besläktade fenomen är det, så vitt jag vet, faktum att bordellen har bevisligen existerat, flickorna har bevisligen varit där som prostituerade, och efter ett eller två erkännanden (Sigvard Hammar, har för mig att det var någon mer också) av kunder på bordellen och SÄPOs spaningar så kan det konstateras att det i alla fall förekommit kända/mäktiga människor där.

Det som jag ser som det intressanta och viktiga är vilka som faktiskt varit där och inte, och uppgifterna bör definitivt granskas ordentligt. Att själva ramverket i affären ägt rum kan väl knappast dementeras, detaljerna är vad som saknas.

Ett betydligt tyngre namn i affären är Lennart Geijer, dåvarande socialdemokratisk justitieminister, och den förste (tsmns med kopplaren Hammar) att bli formellt utpekad. Bordellhärvan var länge känd som "Geijer-affären".

Det verkar som många som skriver i denna tråd har ett dåligt grepp om det hela, så varför inte läsa på lite? Det här var en stor skandal på 70-talet, och om inte Palme (och Fälldin?) med lite äkta maktmissbruk satt stopp för utredningar och skriverier, så hade det blivet en gigantisk affär som sannolikt satt hela den politiska makteliten i Sverige i gungning. Ebbe Carlsson-affären och tsunami-myglet är västanfläktar jämfört med potentialen i bordellhärvan.

Det är alltså ett faktum att en socialdemokratisk justitieminister köpte sex av minderåriga tjejer. Det har också varit uppenbart att många fler av maktens män varit inblandade, det insåg man redan på 70-talet. Det enda som egentligen är oklart kring bordellhärvan är exakt vilka dessa män var.

De yrvakna inläggen här som tror att det hela är någon sorts modernt påhitt och mytomani tyder på obefintlig kunskap om ämnet. Det här är en mycket verklig och mycket snaskig historia.

Vad gäller tjejernas ålder så var synsättet på sex med mycket unga tjejer helt annorlunda på 70-talet, det fanns ett "Lolita-ideal", och det diskuterades även att liberalisera lagstiftningen i sexualområdet ytterigare. Porrklubbar med live-show, bordeller och gatuprostitution var mycket utbrett i Sverige.

- F.G
Citera
2007-12-08, 13:08
  #610
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ett betydligt tyngre namn i affären är Lennart Geijer, dåvarande socialdemokratisk justitieminister, och den förste (tsmns med kopplaren Hammar) att bli formellt utpekad. Bordellhärvan var länge känd som "Geijer-affären".

Det verkar som många som skriver i denna tråd har ett dåligt grepp om det hela, så varför inte läsa på lite? Det här var en stor skandal på 70-talet, och om inte Palme (och Fälldin?) med lite äkta maktmissbruk satt stopp för utredningar och skriverier, så hade det blivet en gigantisk affär som sannolikt satt hela den politiska makteliten i Sverige i gungning. Ebbe Carlsson-affären och tsunami-myglet är västanfläktar jämfört med potentialen i bordellhärvan.

Det är alltså ett faktum att en socialdemokratisk justitieminister köpte sex av minderåriga tjejer. Det har också varit uppenbart att många fler av maktens män varit inblandade, det insåg man redan på 70-talet. Det enda som egentligen är oklart kring bordellhärvan är exakt vilka dessa män var.

De yrvakna inläggen här som tror att det hela är någon sorts modernt påhitt och mytomani tyder på obefintlig kunskap om ämnet. Det här är en mycket verklig och mycket snaskig historia.

Vad gäller tjejernas ålder så var synsättet på sex med mycket unga tjejer helt annorlunda på 70-talet, det fanns ett "Lolita-ideal", och det diskuterades även att liberalisera lagstiftningen i sexualområdet ytterigare. Porrklubbar med live-show, bordeller och gatuprostitution var mycket utbrett i Sverige.

- F.G

Håller helt med dig,F.G. Jag var själv med i "svängen"på den tiden,just som "Lolita".Vi ska inte heller glömma sexbios och Klara porra och den syn på sex och "glada livet"som även existerade,åtminstone här i stockholm.Sedan fanns även svartklubbar,och där sprang man på både det ena och det andra.
Och Eva.....jag ska luska lite om henne.Att hon nu gått ut med sitt påstådda misslyckade liv......Jag personligen säger som Edith Piaf;"Non, je ne regrette rien!"
Citera
2007-12-08, 13:12
  #611
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
.

Det är alltså ett faktum att en socialdemokratisk justitieminister köpte sex av minderåriga tjejer. Det har också varit uppenbart att många fler av maktens män varit inblandade, det insåg man redan på 70-talet. Det enda som egentligen är oklart kring bordellhärvan är exakt vilka dessa män var.
Där har du med många alltså fel. Det är inte ett faktum eftersom Geijer inte blev fälld i domstol. Det är däremot ett faktum att han blev utpekad som torsk. Huruvida det var makteliten som ljög och myglade eller horor, murvlar och snutar som gjorde det- det vet varken du eller jag.

Personligen har jag otroligt lågt förtroende för politiker, men förtroendet för poliser och journalister är ännu lägre. För att inte tala om prostiturerade narkomaner....
Citera
2007-12-08, 13:34
  #612
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Där har du med många alltså fel. Det är inte ett faktum eftersom Geijer inte blev fälld i domstol. Det är däremot ett faktum att han blev utpekad som torsk. Huruvida det var makteliten som ljög och myglade eller horor, murvlar och snutar som gjorde det- det vet varken du eller jag.


Nej, du har fel. Jag har inte påstått att Geijer blev fälld i domstol, jag säger att det är ett faktum att han blev utpekad, och att det med tiden blivit helt uppenbart att han var kund hos de minderåriga tjejerna. Man kan säga att Geijer offrades då för att affären skulle kunna glömmas bort... vilket inte gick vägen.

Det krävs en häpnadsväckande fantasi för att kunna bortförklara hela denna historia. Bevisbördan ligger på den som förnekar bordell-härvan. Frågan är varför den ska bortförklaras? Vem vill idag försvara ett gäng gamla horbockar? Varför ställa sig på samma sida som de som utövar maktmissbruk och mörkläggning?

Citat:
1991 släppte regeringen hemligstämpeln på delar av materialet kring Geijeraffären. Då framkom följande: Geijer var den enda av kunderna som inte bara pekades ut av bordellmamman, utan även av en av flickorna och en kund.

- F.G
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback