Tillhör i vanliga fall inte skvallerkärringarna (eller gubbarna), men här kommer några reflektioner.
En del flashbackare har teoretiserat att hororna skulle ha lagt till merparten av namnen för att de på något sätt skulle ha nytta av det?. Vilken nytta då om man får fråga? Många anser ju att det faktum att To F'l''d'i's namn stog på listan oavsett om anklagelserna stämde eller ej, definitivt bidrog till att minska dess trovärdighet. Ifall ett antal av individerna är skyldiga så har ju de föredetta prostituerade inget intresse av att lägga till namn som inte stämmer och därmed riskera att förlora all trovärdighet. Är allt en bluff så blir ju bluffen mindre och mindre trovärdig ju fler oskyldiga som pekas ut.
De många utpekades tystnad samt även ovilja att stämma är onekligen intressant. Skulle jag som offentlig person bli felaktigt utpekad för att ha uttnyttjat minderåriga prostituerade så skulle jag nog förvånad och förfärad ryta till både i tv och i de stora dags och kvällstidningarna. Nu är det väl lite det O J'h'ns''n har gjort sedan boken kom ut men han var ju en av de tydligast utpekade och en av de högst profilerade politikerna, samt kanske den som var mest ihärdigt sökt av media. En pensionerad person inom nöjesbranschen förväntas nog inte reagera lika snabbt. Dock borde de väl ha samma incitament att agera ifall det är en fullständig lögn? Jag kan ju förstå om man tvekar ifall man är delvis skyldig även om anklagelserna är överdrivna och felaktiga på vissa punkter. De som är helt skyldiga har ju onekligen motiv att hålla truten.
Förutsatt att anklagelserna stämmer så ska det bli intressant att se om det blir snöbollseffekt ifall någon träder fram och erkänner. Det är ju inte särskilt hedervärt att vara den siste som gör detta. Det finns ju säkert också individer i denna grupp (ifall anklagelserna stämmer) som inte har uttnyttjat minderåriga, och som därmed inte begått något brottsligt. För dessa skulle ju ett erkännande med modifikation kunna innebära en skuldbefrielse.
Slutligen skall det bli intressant att se om skandalen (ifall den stämmer) har någon effekt på de politiska partiernas ståndpunkter rörande sexuella tjänster. Blir effekten liberalare sexuallagar med statligt kontrollerade bordeller med ålderskontroll, blir det strängare regler med hårdare straff och kanske straffbeläggning av säljande av sex, eller blir lagarna oförändrade? Jag tror att på kort sikt så kommer området att vara en för het potatis för att någon politiker skall våga närma sig det.