• 3
  • 4
2020-05-13, 12:11
Medlem
oldeubois avatar
Väteperoxid 3% 1cl, vatten 1cl. Gurgla 1 min om dagen.
Citera
2020-05-13, 12:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Okej. Tog mig besväret för din skull att göra en jämförelse.
Hade inte gjort det utan coronatristessen kan jag säga!
Min tandläkare (INTE folktandvården kan jag säga) rekommenderar FLUX framför Listerine.

Här har du innehållsförteckningen i båda. Resten får du klura ut själv:

FLUX:
Aqua, Glycerin, Xylitol, Aroma, Polysorbate 80, Potassium Sorbate, Citric Acid, Sodium Saccharin, Sodium Fluoride, CI 42051.

LISTERINE
Aqua, Alcohol, Sorbitol, Aroma, Poloxamer 407, Benzoic Acid, Zinc Chloride, Eucalyptol, Methyl Salicylate, Sodium Saccharin, Thymol, Menthol, Sodium Benzoate, Sodium Fluoride, Sucralose, Benzyl Alcohol, CI 16035, CI 42090.

Flux är fluorskölj (0.2%NaFl), Listerine är munvatten med väldigt lite fluor, runt 0.05% Men Listerine har många olika produkter, endast en av dem är fluorskölj (0.1%) Det finns flux med alkohol, precis som Listerines majoritet av produkter, samt en utan. Personligen kör jag på Icas mild fluorskölj, den brukar kosta 38 kr jämfört med över 60 för flux. Ica har även fluorskölj med alkohol, samt en som bara är munvatten med alkohol. Många tandläkare tycker inte att man ska skölja med alkohol då det tar död på goda bakterier med. De brukar rekommendera fluorskölj utan alkohol.
Senast redigerad av carminaburana 2020-05-13 kl. 12:50.
Citera
2020-05-13, 14:25
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Flux är fluorskölj (0.2%NaFl), Listerine är munvatten med väldigt lite fluor, runt 0.05% Men Listerine har många olika produkter, endast en av dem är fluorskölj (0.1%) Det finns flux med alkohol, precis som Listerines majoritet av produkter, samt en utan. Personligen kör jag på Icas mild fluorskölj, den brukar kosta 38 kr jämfört med över 60 för flux. Ica har även fluorskölj med alkohol, samt en som bara är munvatten med alkohol. Många tandläkare tycker inte att man ska skölja med alkohol då det tar död på goda bakterier med. De brukar rekommendera fluorskölj utan alkohol.

Precis, tandläkare rekommenderar fluor utan alkohol. Flux ÄR utan alkohol. Jag hittar ialf inte en enda Flux som innehåller alkohol...
Citera
2020-05-13, 16:21
Medlem
CP-Gretas avatar
Borsta tänderna med Zendium Whitening tandkräm morgon och kväll.

Ät ett syrligt äpple en gång om dagen efter måltid. Förslagsvis Granny Smith eller Pink Lady.
Citera
2020-05-13, 18:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Förr i tiden drack man piss för att få vita tänder. Prova det.
Och det essentiella är att man sväljer.
Citera
2020-05-13, 18:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Finns bara ett bra sätt att få vita tänder; Peroxidbehandling.
Citera
2020-05-13, 19:47
Medlem
cleovarnamnets avatar
Gurkmeja. Kolla ekotipset på instagram för instruktioner.
Citera
2020-05-14, 00:20
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns bara ett bra sätt att få vita tänder; Peroxidbehandling.

This. Om man fixar sin grundläggande tandhygien och tar bort all tandsten så finns det inte så mycket mer man kan göra utöver behandling av både denin (primärt mål) och emalj (sekundärt mål) med väteperoxid. Intressant i sammanhanget är att mekanismen för hur väteperoxidblekning fungerar till största delen är okänd. Om man ska vara petig så blir inte tänderna vitare heller; de blir ljusare.

Utöver ovanstående bör det nämnas att nedslipning av emaljen med grovkornig tandkräm, bakpulver eller liknande bara gör dentinet mer framträdande, vilket ger tänderna ett gulare utseende.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in