Citat:
Ursprungligen postat av
Mangelina
Okej. Tog mig besväret för din skull att göra en jämförelse.
Hade inte gjort det utan coronatristessen kan jag säga!
Min tandläkare (INTE folktandvården kan jag säga) rekommenderar FLUX framför Listerine.
Här har du innehållsförteckningen i båda. Resten får du klura ut själv:
FLUX:
Aqua, Glycerin, Xylitol, Aroma, Polysorbate 80, Potassium Sorbate, Citric Acid, Sodium Saccharin, Sodium Fluoride, CI 42051.
LISTERINE
Aqua, Alcohol, Sorbitol, Aroma, Poloxamer 407, Benzoic Acid, Zinc Chloride, Eucalyptol, Methyl Salicylate, Sodium Saccharin, Thymol, Menthol, Sodium Benzoate, Sodium Fluoride, Sucralose, Benzyl Alcohol, CI 16035, CI 42090.
Flux är fluorskölj (0.2%NaFl), Listerine är munvatten med väldigt lite fluor, runt 0.05% Men Listerine har många olika produkter, endast en av dem är fluorskölj (0.1%) Det finns flux med alkohol, precis som Listerines majoritet av produkter, samt en utan. Personligen kör jag på Icas mild fluorskölj, den brukar kosta 38 kr jämfört med över 60 för flux. Ica har även fluorskölj med alkohol, samt en som bara är munvatten med alkohol. Många tandläkare tycker inte att man ska skölja med alkohol då det tar död på goda bakterier med. De brukar rekommendera fluorskölj utan alkohol.