Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-12, 02:00
  #1
Medlem
Har länge undrat varför min kropp ser ut som den gör, och Klinefelters syndrom stämmer in på nästan alla punkter - långa ben, liten torso, smala axlar, tunn benstomme, små händer och pinnsmala handleder, dålig hårväxt på bröst och ansikte, feminin fettfördelning osv. Även en del av de psykiska symptom som anges, däribland talsvårigheter och låg sexualdrift. Det är som om jag aldrig riktigt genomgått en fullvärdig pubertet trots att jag nu passerat de trettio. Det som talar emot är att mina testiklar är mer som små ägg än bönor och att mina bröst inte är nämnvärt kvinnliga. Tänker att det kanske går att utreda saken ändå? Någon som har koll? Jag har för övrigt kollat upp mina testosteronvärden en gång, för tio år sedan. Då hade jag lågt men inom normalvärdet.

Om det nu inte rör sig om denna kromosomavvikelse, vad skulle det i så fall kunna vara? Varför fick jag inte en normal kropp? Min pappa såg till exempel fullt normal ut i jämförelse.

Bild på min kropp (nsfw): https://pasteboard.co/J7WKdUw.png

Referensbild: https://teaching.ncl.ac.uk/bms/wiki/...feltersIMG.jpg
__________________
Senast redigerad av Baast 2020-05-12 kl. 02:12.
Citera
2020-05-12, 02:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Har länge undrat varför min kropp ser ut som den gör, och Klinefelters syndrom stämmer in på nästan alla punkter - långa ben, liten torso, smala axlar, tunn benstomme, små händer, dålig hårväxt på bröst och ansikte, feminin fettfördelning osv. Även en del av de psykiska symptom som anges, däribland talsvårigheter och låg sexualdrift. Det är som om jag aldrig riktigt genomgått en fullvärdig pubertet trots att jag nu passerat de trettio. Det som talar emot är att mina testiklar är mer som små ägg än bönor och att mina bröst inte är nämnvärt kvinnliga. Tänker att det kanske går att utreda saken ändå? Någon som har koll? Jag har för övrigt kollat upp mina testosteronvärden en gång, för tio år sedan. Då hade jag lågt men inom normalvärdet.

Om det nu inte rör sig om denna kromosomavvikelse, vad skulle det i så fall kunna vara? Varför fick jag inte en normal kropp? Min pappa såg till exempel fullt normal ut i jämförelse.

Bild på min kropp (nsfw): https://pasteboard.co/J7WKdUw.png

Referensbild: https://teaching.ncl.ac.uk/bms/wiki/...feltersIMG.jpg


Känner du igen dig i följande kille, som lider av Kallmann syndrome? https://www.youtube.com/watch?v=eitQYgCqA-0

Samt: https://vt.co/lifestyle/health/meet-...-went-puberty/


Försökte även finna forskning om huruvida det är möjligt för en man med Klinefelters att ha normal testikelstorlek, men fann tyvärr bara följande studie, som behandlar testikelstorlek i XXY-män respektive XYY-män:
Citat:
Abstract

This paper reports the testicular size and shape of 12 men with 47,XYY, 14 men with 47,XXY, and 52 matched controls with 46,XY.
The abnormal karyotypes were identified in a systematic population search for XYY and XXY men. The subjects and their matched controls were examined in a double-blind fashion.
The testes of the XYY men showed no significant differences from those of their XY controls for volume or shape. This indicates that previous reports of abnormal testes in XYYs reflect selection and publication bias and do not provide an accurate description of the condition of 47,XYY men's testicles.

As expected, the testes of the XXY men were significantly smaller than those of their XY controls, and there was also a difference in shape.
However, the mean size in this sample of XXYs was larger than in previous reports on Klinefelter syndrome patients, indicating that previous reports on XXYs, identified in clinics for male hypogonadism and other institutions, also suffered from selection bias.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1686046/


Ledsen att jag inte kunde vara mer exakt och behjälplig.
Citera
2020-05-12, 02:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Känner du igen dig i följande kille, som lider av Kallmann syndrome? https://www.youtube.com/watch?v=eitQYgCqA-0

Samt: https://vt.co/lifestyle/health/meet-...-went-puberty/


Försökte även finna forskning om huruvida det är möjligt för en man med Klinefelters att ha normal testikelstorlek, men fann tyvärr bara följande studie, som behandlar testikelstorlek i XXY-män respektive XYY-män:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1686046/


Ledsen att jag inte kunde vara mer exakt och behjälplig.

Har sett den där. Det kanske inte är lika allvarligt i mitt fall (jag ser ut att vara åtminstone 23 och har djup manlig röst tex), men jag har definitivt inte genomgått en vanlig pubertet. Jag växte mycket på längden i ett tidigt stadie och var så lång som 180 cm i början av högstadiet, men i övrigt hände inte mycket. En annan intressant detalj är att jag frånsett en kort period i tonåren varit helt oförmögen att erfara sexuell njutning. Har i princip ingen känsel i de nedre regionerna. Jag kan bli kåt och upphetsad men har oerhört svaga orgasmer, detta oavsett hur jag mår, äter, tränar osv.

Intressant länk! Är tacksam för svaret. Skulle verkligen vilja få saken utredd, om det går.
__________________
Senast redigerad av Baast 2020-05-12 kl. 02:38.
Citera
2020-05-12, 02:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Har sett den där. Det kanske inte är lika allvarligt i mitt fall (jag ser ut att vara åtminstone 23 och har djup manlig röst tex), men jag har definitivt inte genomgått en vanlig pubertet. Jag växte mycket på längden i ett tidigt stadie och var så lång som 180 cm i början av högstadiet, men i övrigt hände inte mycket. En annan intressant detalj är att jag frånsett en kort period i tonåren varit helt oförmögen att erfara sexuell njutning. Har i princip ingen känsel i de nedre regionerna. Jag kan bli kåt och upphetsad men har oerhört svaga orgasmer, detta oavsett hur jag mår, äter, tränar osv.

Intressant länk! Är tacksam för svaret. Skulle verkligen vilja få saken utredd, om det går.

Det bästa du kan göra är att kontakta en endokrinolog. Eventuellt behöver du dock först gå till din husdoktor och där be om remiss för att kunna gå vidare till en endokrinolog (har glömt exakt hur det gick till). Hos en sådan kan du i vilket fall bli ordentligt utredd och veta vad orsaken till din fysik är.
Citera
2020-05-12, 03:08
  #5
Medlem
Cybersluts avatar
Du är bara otränad och blekfet din jävel. Iväg till gymmet med dig för helvete
Citera
2020-05-12, 03:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Du är bara otränad och blekfet din jävel. Iväg till gymmet med dig för helvete


Läs om trådstartarens inlägg i detalj.
Brist på träning kan endast förklara vissa av de beskrivna fysiska detaljerna, inte resterande såsom "långa ben, liten torso, smala axlar, tunn benstomme, små händer, dålig hårväxt på bröst och ansikte, feminin fettfördelning", som däremot är klassiska kännetecken på Klinefelters.
Månne är det tur att du inte är doktor enär du då hade viftat bort samtliga patienter som uppsökte dig med en undran huruvida de har ett intersexsyndrom, som enkom varande otränade.
Citera
2020-05-12, 03:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Du är bara otränad och blekfet din jävel. Iväg till gymmet med dig för helvete

Känner ingen "otränad och blekfet" jävel som ens kommer i närheten av min fenotyp, dessvärre. Gymmade för ett par timmar sedan.
Citera
2020-05-12, 04:34
  #8
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Känner ingen "otränad och blekfet" jävel som ens kommer i närheten av min fenotyp, dessvärre. Gymmade för ett par timmar sedan.

Jag tycker inte din kropp ser det minsta onormal ut dock, bara otränad och kanske som att du lider av låg testosteronhalt möjligtvis. Men jag är självklart ingen doktor.
Eftersom du bara lagt upp en halvtaskig bild så kan du väl berätta hur lång du är och hur mycket du väger? Vad mäter det kring dina handleder t.ex?

edit: Nä-ä, har kollat på bilden en gång extra nogrant nu och jag är helt säker på att du hade kunnat ha en vad som i andras ögon också skulle uppfattas som en mer maskulin & snygg kropp ifall du tog din kost och gymvanor mer seriöst.
Hur ser dina matvanor ut, en typisk dag?
Du var på gymmet tidigare. Vad tränade du och hur länge?

Och ifall du hade lågt testosteron men ”inom normalvärdet” så kan jag tala om för dig att här i Sverige så har vi ohälsosamt låga referensvärden för vad som anses normalt, finns en hel del att läsa om detta.
__________________
Senast redigerad av Cyberslut 2020-05-12 kl. 04:42.
Citera
2020-05-12, 06:30
  #9
Medlem
seaworthys avatar
Tycker du ser helt ”normal” ut. Med det menas att större delen av svenskarna faktiskt är överviktiga och otränade.

Det kan ju förvisso finnas attribut i din kropp som kan ses som mer feminina men det behöver ju knappast vara sjukligt och jag tycker du kan vänta med dom tankarna.

Har du råd och möjlighet skulle jag faktiskt rekommendera dig att gå med i ett crossfit-gym där du även får hjälp med din diet.
Citera
2020-05-12, 06:51
  #10
Medlem
Jag fattar inte. Det ser väl ut okej-normal ut. Vill du bli smalare? Då är det ju träning och rätt kost som gäller. Inget fel på din kropp, tycker jag.
Citera
2020-05-12, 06:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag fattar inte. Det ser väl ut okej-normal ut. Vill du bli smalare? Då är det ju träning och rätt kost som gäller. Inget fel på din kropp, tycker jag.

Trådstartaren åsyftar de parallella likheter mellan sin kropp och den bild-länkade kroppstyp som ofta återfinns hos män med Klinefelters, i kombination med bland annat hans låga sexualdrift och ringa ansiktsbehåring.
Det är alltså mer än bara lite övervikt som får honom att fundera.
Citera
2020-05-12, 07:40
  #12
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Trådstartaren åsyftar de parallella likheter mellan sin kropp och den bild-länkade kroppstyp som ofta återfinns hos män med Klinefelters, i kombination med bland annat hans låga sexualdrift och ringa ansiktsbehåring.
Det är alltså mer än bara lite övervikt som får honom att fundera.

Fast det är ju inte särskilt likt alls tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback