Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-11, 13:34
  #1
Medlem
Jag har börjat få ont i ett knä av någon orsak då jag går men inte då jag springer.

Löptränar 3-4 ggr i veckan (sedan länge) och har inga problem med värk i knäet. På helgerna går jag långa promenader (varierer 30min-4 timmar) och får då ont i vänster knä, men alltså inte då jag springer. Högerknät är helt ok. Jag har joggat och promenderat i flera år utan problem, och har så vitt jag vet inte ändrat något sedan värken började för en månad sen ungefär. Kan inte heller komma på att jag har skadat mig, trampat fel eller liknande.

Värken sitter liksom i knävecket (tror jag). Jag kan inte se någon rodnad eller svullnad där. Det börjar göra ont efter kanske en halvtimmes promenad och sitter i sten ungefär en halv dag efter att jag slutat gå. Gör ont att böja benet under denna tid.

Vad kan vara orsaken till detta?
Citera
2020-05-11, 13:39
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunninglinguist
Vad kan vara orsaken till detta?

Hur är din hållning?
Har du samma skor som när du joggar och går?
Citera
2020-05-11, 15:23
  #3
Medlem
Bum1s avatar
Hur gammal är du?

Är du överviktig?
Citera
2020-05-11, 23:52
  #4
Medlem
Är också intresserad av detta fenomen..

Upplever detta ibland vid fjällvandring, ena gången kan det ske på mitt vänstra knä, till nästa fjällvandring så sker det på mitt högra knä, en annan gång så får jag inga känningar alls..

Jag kan absolut inte se något mönster med gångstilen, skoval eller med fullpackad ryggsäck.
Citera
2020-05-11, 23:53
  #5
Medlem
Kan vara en temporär inflammation, gå till vårdcentralen
Citera
2020-05-12, 09:07
  #6
Medlem
Smygande debut av smärta vid aktiviteter är ofta relaterat till överbelastning.

Hur är det med svullnad om du jämför hö och vä knä? Du kan mäta omfång innan och efter aktivitet samt jämföra sidoskillnader.

Baker cysta - men brukar kunna observeras som en svullen liten boll i knävecket. Troligen inte, men är rätt område + aktivitet.

Inflammerad bursa (slemsäck). Finns några stycken runt knäleden där synovialvätska förvaras. Kan bli irriterad och skapa smärta. Ofta vid överbelastning.

Ett par muskler fäster på baksida knä. Bl a: m popliteus, m semitendinosus, m semimembranosus , m gracilis, m biceps femoris, m gastrocnemius. Dessa kan bli inflammerade vid överbelastning och orsaka smärta. Du kan eventuellt googla dessa (vid intresse) och se ifall smärtan är lokaliserad till deras infästen.

Löpning använder framförallt stretch-shortening cykeln i vaderna, medans gång, framförallt i svårare terräng och i uppörsbackar kan få musklerna i vaderna att krokna. Hade jag fått gissa på en av musklerna ovan så är det m gastrocnemius.

Även om du inte har ändrat något på sista tiden, vilket för övrigt är en vanlig orsak till överbelastning, så kan man över tid ackumulera skador på senor och ligament. Tendinos är degenerativa förändringar på senor som uppkommer pga överbelastning vilket orsakar en kontinuerligt återkommande inflammation vilket gör att immunförsvaret angriper kroppsegen vävnad.

Löpning 3-4 ggr per vecka plus långa promenader på upp till 4 h låter som en väldigt hög dos enl mig. Om du gärna vill gå så långt hade jag rekommenderat att köra mer explosiv löpning, t ex backintervaller i ca 30 min, 1-2 ggr under veckan. Styrketräning är också att rekommendera då detta kan bygga upp starka senor (och även skelett) igen med korrekt dos, utförande och med bra återhämtning.

Hur är din kosthållning? Konditionsidrott är kraftigt nedbrytande pga oerhört många utförda repetitioner vilket orsakar ackumulering av microskador. Detta är gynnsamt om man doserar rätt och äter tillräckligt vilket leder till gynnsamma anpassningar. Men många gör inte det, dvs äter tillräckligt..

Finns t ex en hel del studier på tonårstjejer (15-18 år) med osteoporos (benskörhet) som fått det av att kombinera idrott med för lite näringsintag. Detta sliter på skelett och annan vävnad som likt ett bankkonto går back när man tar ut mer än man sätter in. Många styrketränande individer fokuserar mycket på mat och då ffa protein, men det är faktiskt långdistansidrottare som behöver vara extra nogranna med kosten pga dess nedbrytande efftekt samt ofta långa pass där kroppens muskelfibrer bryts ner för energi. Så se till att slänga en rejäl köttbit på grillen efter all din träning

Kollagen (tillskott) kan också vara av intresse, ämnet är dock omdiskuterat och ingen konsensus råder.

Alla termer och muskler går att googla (vid intresse)!

Lycka till.
Citera
2020-05-13, 08:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Hur är din hållning?
Har du samma skor som när du joggar och går?

Hållningen är väl rätt normal tycker jag. Har inte samma skor, men har dock haft samma kängor och stövlar i flera år när jag går, och bara sista månaderna jag haft problem, så jag *tror* inte det beror på skorna men kan ha fel.
Citera
2020-05-13, 08:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias5318
Kan vara en temporär inflammation, gå till vårdcentralen

Tack för tipset! får ev göra det om det inte blir bättre.
Citera
2020-05-13, 08:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Hur gammal är du?

Är du överviktig?

Väger runt 75 tror jag, så är inte överviktig. Femti år. Anser mig vara i bra fysisk kondition och form. Utöver det jag skrivit gör jag dagligen minst 30 situps och armhävningar.
Citera
2020-05-13, 09:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf12345
Hur är det med svullnad om du jämför hö och vä knä? Du kan mäta omfång innan och efter aktivitet samt jämföra sidoskillnader.

Har inte mätat men försökt se med blotta ögat och kan inte se någon som helst skillnad mellan knäna och inget som tyder på fel på vänster knä. Har även klämt och känt..märker inget ovanligt, inga knölar osv.

Citat:
Ursprungligen postat av asdf12345
Löpning använder framförallt stretch-shortening cykeln i vaderna, medans gång, framförallt i svårare terräng och i uppörsbackar kan få musklerna i vaderna att krokna. Hade jag fått gissa på en av musklerna ovan så är det m gastrocnemius.

Intressant att veta! Ska googla. Men min gång är inte i svårare terräng, utan på ganska plan mark, kanske 30-40% i lättare skogsterräng.

Citat:
Ursprungligen postat av asdf12345
Löpning 3-4 ggr per vecka plus långa promenader på upp till 4 h låter som en väldigt hög dos enl mig.

Jag ska prova dra ner på långpromenaderna ett tag och se.


Citat:
Ursprungligen postat av asdf12345
Hur är din kosthållning?
Svårt att veta men jag tycker jag äter ganska bra. Undviker skräpmat så gott jag kan. Men jag ska ta till mig dina tips om kosten.

Tack för utförligt svar!
Citera
2020-05-14, 08:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunninglinguist
Har inte mätat men försökt se med blotta ögat och kan inte se någon som helst skillnad mellan knäna och inget som tyder på fel på vänster knä. Har även klämt och känt..märker inget ovanligt, inga knölar osv.



Intressant att veta! Ska googla. Men min gång är inte i svårare terräng, utan på ganska plan mark, kanske 30-40% i lättare skogsterräng.



Jag ska prova dra ner på långpromenaderna ett tag och se.



Svårt att veta men jag tycker jag äter ganska bra. Undviker skräpmat så gott jag kan. Men jag ska ta till mig dina tips om kosten.

Tack för utförligt svar!

Skönt att höra!

Inga problem.

Testa dig fram

Styrketräning är annars fina grejer, skulle påstå att det är den enskilt största livskvalitéhöjaren för både unga men framförallt för att bibehålla funktioner när man åldras. Har aldrig sett en 90-åring klaga på att han har för mycket muskler, snarare är det bristande styrka som gör att folk 70+ fastnar i fotöljer, i sängen, inte kan gå bra och så krymper världen omkring dom vilket blir en ond spiral där man tappar hoppet och livslusten.

Lycka till!
Citera
2020-05-15, 08:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf12345
Skönt att höra!

Inga problem.

Testa dig fram

Styrketräning är annars fina grejer, skulle påstå att det är den enskilt största livskvalitéhöjaren för både unga men framförallt för att bibehålla funktioner när man åldras. Har aldrig sett en 90-åring klaga på att han har för mycket muskler, snarare är det bristande styrka som gör att folk 70+ fastnar i fotöljer, i sängen, inte kan gå bra och så krymper världen omkring dom vilket blir en ond spiral där man tappar hoppet och livslusten.

Lycka till!

+1
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback