2020-05-11, 22:32
Medlem
Om man tror att man skulle bli rik genom att plugga och sedan jobba, ja då blir man nog brutalt missnöjd.
Man studerar för att utvecklas som person och få ett trivsamt jobb. Pengarna är inte det viktiga med att studera.
Citera
2020-05-11, 22:37
Medlem
Sumegs avatar
Enligt min erfarenhet brukar arbetare vara ena jävla primadonnor. Gnäll och en massa rättigheter hela tiden. Bra lön, sedan 19 års ålder, för lökig arbetsinsats. Springa till facket så fort det är något. Sover och maskar på arbetstid. Rider på en bild av arbetaryrken som etablerades första halvan av 1900-talet. DÅ var det tungt, skitigt och otacksamt.

Ja, jag har arbetat i tung metallindustri.

Hantverkare är, över lag, lögnare och inkompetenta. Håller ej avtal. Saltar räkningar. Tar tvåtimmarsluncher. Kör som särskolebarn. Åker till Kambodja och knullar barn. Primadonnor de också.

De som förtjänar sympati idag är typ timanställda vårdbiträden. De sliter.

OnT: Ångrar ändock inte att jag studerat. Orimligt låg löneutväxling trots klassisk höginkomsttagarutbildning. Studietiden var rolig och med just min utbildning finns möjlighet till flexibilitet. Slipper prata Ullared på rasterna.
Citera
2020-05-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Jag är 22 år (fyller 23 i år) och nyexaminerad. Jag har en ingångslön på 30 200 kronor, vilket jag ser som rätt katastrofalt. Efter tre år i mitt yrke kan man börja arbeta som konsult på bemanningsföretag och bli uthyrd till den offentliga sektorn, då ligger lönerna mellan 55 och 65 000 i månaden. Det skulle jag självklart tycka var mycket bättre men jag förtjänar ännu mer. Många snickare, rörmokare och elektriker har ju dessa summor. Jag tycker att alla akademiker borde ha dubbelt mot alla arbetare, av främsta skälet att de flesta av oss inte hade föräldrar som kunde försörja oss under studietiden vilket lett till enorma skuldberg. Majoriteten av akademiker är minst lika eller mer skuldsatta än den genomsnittliga lyxfällan-deltagaren. Visst, vi har lägre månadskostnad på grund av räntorna men totalskulden är ju fortfarande enorm.
En vägg av självömkande. Bli snickare, rörmokare eller elektriker och plocka hem de där 55 till 65 000 kronorna per månad då.
Citera
2020-05-11, 23:14
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justforthefun
Jag pluggade en master inom programmering på en av sveriges större universitet. Ingångslönen på företaget jag började följer sveriges ingenjörers rekommendationerna och har nu 35 500 kr som ingångslön för masterexamen och 33 600 för kandidatexamen.

Det är granska brant lönekurva i början så det tar inte så många år innan man når 45-50 000. Jobbet är chill så man behöver inte slita ut sig till skillnad från många andra branscher.

Känner folk i branschen som efter bara 1-2 år har 45 000 i lön efter att ha bytt arbetsplats en gång.

IT har väl de högsta lönerna. Är direkt inte jämförbart med de flesta uni. utbildningar.
Citera
2020-05-12, 01:36
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jag hade nog undvikit att börja studera över huvudtaget och valt en annan väg om jag fick börja om mitt liv.

Började 2003 (efter några års arbeten inom intressant men dåligt betald branch) på högskoleingenjör inom ett för mig intressant område men fick problem med att hänga med i några kurser och tappade CSN så jag började om att arbeta istället inom en annan branch (något bättre betalt men mer ett vanligt grovarbete kan man säga. Gjorde sedan ett nytt akademiskt försök 2010 men var då tvungen börja om från början i princip på motsvarande program men civilingenjör eftersom högskoleingenjör inte var möjligt vid just det här universitetet som jag skulle läsa vid.

Har fortfarande flera omtentor kvar och känner mig intresserad av området i stort men.... Nej har helt enkelt inte det som krävs (disciplin/intelligens?) för att klara av en universitetsutbildning.

Har väl hela tiden tänkt att om jag bara skärper mig så kommer det bli bättre men jag börjar misstänka att det har nog inte varit värt det ändå. Det ska vara ett rejält intressent arbete och/eller bra lön i slutänden om 17 år av ångest och emellanåt väldigt hårt jobb verkligen ska löna sig.

Har väl i princip känt mig tvingad av föräldrar och samhälle att gå en utbildning för att inte bli en loser. Men loser blev jag ändå. Dessutom utbränd/deprimerad nu och i princip helt oförmögen att plugga överhuvudtaget. Det som återstår är nog att återgå till ett av mina ickeakademiska arbeten för att få livslusten tillbaks.

Skulle aldrig råda mina barn att tvinga sig igenom en universitetsutbildning om dom inte känner sig 100% motiverade. Det ligger nog inte i tiden och i synnerhet inte om man bara vill tjäna pengar. De vänner jag har som är mest förmögna har allihopa hoppat av universitetsstudier (entreprenörer etc). Jag tror helt enkelt att det är mycket bättre att börja jobba så tidigt som möjligt med dagens alla möjligheter att utbilda sig internt, på egen hand etc.

Edit: Lite lustigt att de av mina vänner som mår sämst (utarbetade, äter antidepp etc) alla har 5-årig universitetsexamen och de som verkar nöjdast är de outbildade. Inte riktigt som man fick lära sig i grundskolan att det skulle bli.

Du får det att låta som att du inte har reflekterat överhuvudtaget över det du har gått igenom utan du mer skyller på samhället, familj och dina personliga egenskaper.

Tro mig intelligensen är inte ditt problem att klara en universitetsutbildning utan din studieteknik. Att du valde ingenjör en gång till (även om du hade intresset som man kommer långt med) är väldigt märkligt när de har flest avhopp än alla program (vilket du borde veta) och kräver mycket disciplin och tid på studierna. Det skiljer mycket mellan programmen hur svåra kurserna är och vem man har lättast för vad så att du inte klarar universitetet är inte sant, utan mer att du inte klarar ingenjör på universitetet vilket skiljer sig otroligt mycket jämfört med tex lärare eller ssk.

Du kunde ha undvikit att bli en ”loser” om du hade gått nånting som du kunde ta dig igenom. Eller faktiskt tagit studierna seriöst och utnyttjat all hjälp man kan få. Om du nu lider av utbrändhet pga du faktiskt har pluggat 40+ tim i veckan så förstår man dig, men om det är pga du känner dig misslyckat och måste gå tillbaka till jobbet etc så får du rycka upp dig och finna motivation till att testa något annat.
Citera
2020-05-12, 02:16
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Jag kollade upp utbildningen och arbetsmarknaden innan jag valde utbildningen, men det motsvarade inte riktigt förväntningarna. Jag var nöjd med den lönen utbildningen skulle ge, innan jag förstod hur mycket arbetare faktiskt tjänar. Utifrån hur det låter i debatten från vänsterpartierna så kan man lätt få uppfattningen att arbetare tjänar uruselt. Jag tyckte lönerna inom mitt yrke var helt okej, men när man jämför med att de flesta gymnasieutbildade har mer så blir lönerna väldigt dåliga inom mitt yrke helt plötsligt.

Jag har två examen då jag studerat dubbelt i stort sett hela studietiden. Jag har en socionomexamen på 210HP plus en kandidatexamen i ledarskap och organisation på 180HP.

Att dra en slutsats ifrån vänstern om löner är verkligen inget intressant. Vad jämförde du med när du tittade på yrket? Om nu arbetsmarknaden och lön var intressant för dig varför har du inte den blekaste aning om vad folk med olika yrken tjänar? Hur vet du vad en bra lön ligger på och om man tjänar på att gå utbildningen? Allt detta är viktigt när man väljer vad man ska läsa, det säger väl alla studievägledare i hela landet.

Socionomer tjänar inte på sina studier, utan det blir man för att man vill göra nytta och hjälpa folk under tunga förhållanden.

Om du nu hade bra betyg och A i allt varför valde du inte då en väldigt väl lönad utbildning? Man går ju inte in på socionom och tänker ”Damn vilka cash man kan tjäna!!”
Senast redigerad av Hadyoursix 2020-05-12 kl. 02:18. Anledning: Bold
Citera
2020-05-12, 03:27
Medlem
Stratakastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
TS har rätt. Sverige är nog det land i världen där vi värdesätter universitetsutbildning minst.
Det ska tydligen inte löna sig att ta lån, klara en utbildning, avstå lön under år, de extra risker som en investering innebär etc.
Det vi får som kompensation är ett "roligare jobb" (som det vore ett givet)

Istället ska vi ha arbetare som gnäller om att det är så lätt att plugga och tungt att jobba på "golvet".
jaha? vad vet du om det, herr arbetare, om du aldrig studerat? och om det är så lätt varför gör du det inte själv då?
Plus att ett välutbildat jobb ofta innebär att man tar med "jobbet hem". Det är svårare att lämna jobbet på jobbet så att säga.

nej du.. denna mentalitet är en av anledningarna till att Sverige är kört. De som anstränger sig mest ska vi värdesätta minst tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du får helt enkelt större möjligheter att förändra din situation om du är missnöjd med ditt jobb om du är utbildad. Många utbildningar ger dig möjlighet att arbeta i stort sett var som helst i världen, till både högre och lägre löner än vad du kan få i Sverige. Detta är givetvis möjligt även utbildning, men det är svårare och ger dig generellt sett mindre betalt utomlands.

Men det de flesta framförallt verkar missa i tråden är att man inte får betalat som "tack för att man har utbildat sig", utan man får betalt för att man producerar något. Du säljer din arbetskraft och kunskap i utbyte mot en lön, har du en värdefull kunskap som någon vill betala mycket för får du högre lön, har du en mindre värdefull kunskap som ingen vill betala mycket för får du en lägre lön. Hur länge du utbildade dig för att skaffa dig kunskapen och hur pass mycket lån du tog är ganska irrelevant.

TS i detta fall är en socionom. Dvs ett yrke och utbildning som i mitt tycke absolut inte har ett reellt värde. Mycket högre utbildning i Sverige är helt värdelösa och får existera då medverkan på Högre skolor är avgiftsfria. Ingen skulle betala för en socionom utbildning? Så mycket akademisk verksamhet i Sverige är för att underhålla ungdomar som TS.
Jag själv hoppade jag av högskolan när jag insåg vilket jävla trams det var, kunskap är enkelt att få och utbilda sig är enkelt då information är gratis. De flesta ungdomar är inte intresserade av utbildningen och de flesta ljuger för sig själva att de är. Alla gör det för bättre karriärmöjligheter, jag personligen var intresserad av min utbildning och hade redan mycket kunskap sen innan, därav jag insåg det var bara trams och högskolan är verkligen en fabrik för examen.

Idag bedriver jag eget och utbildar högskoleexaminerade.
Människor som tror att en högskoleutbildning inom ej klassiska yrken såsom jurist, ekonom, medicin etc leder till jobb har helt fel. Universitetet och högskolor är för att bedriva forskning, sen att det råkar finnas en arbetsmarknad för folk som förstår mekanik, fysik och landets lagar är bra. Men högskola är inte för att utbilda människor för arbetsmarknaden.

PS
Det är uppenbart att TS är ett troll, men människor som TS existerar i verkligheten och jag hoppas verkligen att utbildningar så som socionom och LeDArsKAp och orGANisaTion blir obsoleta och korkade förortstjejer som TS blir tvingade till en mer modest verklighetsuppfattning än den de konsumerar på instagram.
Citera
2020-05-12, 04:47
Medlem
Jobbade som säljare innan jag började plugga och tjänade som bäst i snitt 54 000 kr i månaden, och var bland de som tjänade högst bland säljarna på företaget. Jag var nära att "fastna" där.

Då slet jag betydligt mer än 40 timmar per vecka och skulle man slå ut det på timlön så skulle det förmodligen vara ganska lågt, men jag var övertygad om att jag aldrig skulle komma upp i dessa pengar igen med ett "vanligt jobb efter att jag pluggat".

Pluggade klart för 3 år sedan och har redan kommit ikapp min tidigare lön och jag har dessutom mycket intressantare arbetsuppgifter, flexibilitet, arbetstider, kollegor och allt känns överlag väldigt bra med karriären.

Hade jag kunnat gå tillbaka så hade jag förmodligen börjat plugga tidigare (jag började vid 24). Utan tvekan det bästa jag gjort.
Citera
2020-05-12, 07:04
Medlem
Pluggade idrottsvetenskap på LNU. Ingen bra utbildning, lärde mig inget efter tre år. Ångrar alla tre av dessa tyvärr, även att jag är intresserad av idrott/hälsa.

Små chanser till jobb, arbetsgivare som säger, jaha så idrottslärare?

Fick ta ett skitjobb på en industri, lär bli kvar här resten av livet.
Citera
2020-05-12, 07:26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensaolsson92
Pluggade idrottsvetenskap på LNU. Ingen bra utbildning, lärde mig inget efter tre år. Ångrar alla tre av dessa tyvärr, även att jag är intresserad av idrott/hälsa.

Vad var det du ville jobba som när du började studera?
Citera
2020-05-12, 07:34
Medlem
kaerakels avatar
Civilingenjör är livet, man blir en liten akademisk rockstjärna som får ställa krav och jobba med något som stimulerar en.

Dessutom tekniknörd och får allt jag pekar på
Citera
2020-05-12, 07:46
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensaolsson92

Utbildningar där man inte har en tydlig väg med en titel kräver att man engagerar sig i näringslivet på något sätt så man skaffar sig relevant erfarenhet under studierna. Gjorde du det? Gissar på nej och att du bara flummade dig igenom den. Det handlar om vad man gör den till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in