Citat:
Ursprungligen postat av
duden83
TS har rätt. Sverige är nog det land i världen där vi värdesätter universitetsutbildning minst.
Det ska tydligen inte löna sig att ta lån, klara en utbildning, avstå lön under år, de extra risker som en investering innebär etc.
Det vi får som kompensation är ett "roligare jobb" (som det vore ett givet)
Istället ska vi ha arbetare som gnäller om att det är så lätt att plugga och tungt att jobba på "golvet".
jaha? vad vet du om det, herr arbetare, om du aldrig studerat? och om det är så lätt varför gör du det inte själv då?
Plus att ett välutbildat jobb ofta innebär att man tar med "jobbet hem". Det är svårare att lämna jobbet på jobbet så att säga.
nej du.. denna mentalitet är en av anledningarna till att Sverige är kört. De som anstränger sig mest ska vi värdesätta minst tydligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Du får helt enkelt större möjligheter att förändra din situation om du är missnöjd med ditt jobb om du är utbildad. Många utbildningar ger dig möjlighet att arbeta i stort sett var som helst i världen, till både högre och lägre löner än vad du kan få i Sverige. Detta är givetvis möjligt även utbildning, men det är svårare och ger dig generellt sett mindre betalt utomlands.
Men det de flesta framförallt verkar missa i tråden är att man inte får betalat som "tack för att man har utbildat sig", utan man får betalt för att man producerar något. Du säljer din arbetskraft och kunskap i utbyte mot en lön, har du en värdefull kunskap som någon vill betala mycket för får du högre lön, har du en mindre värdefull kunskap som ingen vill betala mycket för får du en lägre lön. Hur länge du utbildade dig för att skaffa dig kunskapen och hur pass mycket lån du tog är ganska irrelevant.
TS i detta fall är en socionom. Dvs ett yrke och utbildning som i mitt tycke absolut inte har ett reellt värde. Mycket högre utbildning i Sverige är helt värdelösa och får existera då medverkan på Högre skolor är avgiftsfria. Ingen skulle betala för en socionom utbildning? Så mycket akademisk verksamhet i Sverige är för att underhålla ungdomar som TS.
Jag själv hoppade jag av högskolan när jag insåg vilket jävla trams det var, kunskap är enkelt att få och utbilda sig är enkelt då information är gratis. De flesta ungdomar är inte intresserade av utbildningen och de flesta ljuger för sig själva att de är. Alla gör det för bättre karriärmöjligheter, jag personligen var intresserad av min utbildning och hade redan mycket kunskap sen innan, därav jag insåg det var bara trams och högskolan är verkligen en fabrik för examen.
Idag bedriver jag eget och utbildar högskoleexaminerade.
Människor som tror att en högskoleutbildning inom ej klassiska yrken såsom jurist, ekonom, medicin etc leder till jobb har helt fel. Universitetet och högskolor är för att bedriva forskning, sen att det råkar finnas en arbetsmarknad för folk som förstår mekanik, fysik och landets lagar är bra. Men högskola är inte för att utbilda människor för arbetsmarknaden.
PS
Det är uppenbart att TS är ett troll, men människor som TS existerar i verkligheten och jag hoppas verkligen att utbildningar så som socionom och LeDArsKAp och orGANisaTion blir obsoleta och korkade förortstjejer som TS blir tvingade till en mer modest verklighetsuppfattning än den de konsumerar på instagram.