2020-05-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Rent ekonomiskt är det skit att plugga i Sverige. Enda anledningen är intressantare jobb.
Nej. Det optimala är att plugga i Sverige och kirra jobb med fin lön utomlands.
Citera
2020-05-11, 19:38
Medlem
Citat:
Återkom när du pluggat klart (om du klarar utbildningen) och börjar inse att du kanske inte ens går plus på att ha utbildat dig.. när du börjar räkna på de skulder du har och det inkomstbortfall du haft, när du inser att de som som stannade kvar på jobbet kanske till och med tjänar mer under sin livstid än du gör efter att du skaffat dig en utbildning. En utbildning inte alla hade klarat av.
De tjänar dessutom mer när de är unga och friska och fria och kan använda pengarna.
Då kanske du inte tycker samma.
Då kanske du inser att de som vill mer än att lunka på i livet också kanske bör tjäna på det.
För om det är tvärtom. dvs. att de som vill mindre tjänar mer är vi på en farlig väg
för det finns inga ursäkter, utbildning är gratis i Sverige.

men detta är ju Sverige.. det land där de som det är mest "synd om" ska ha mest.

Mitt mål med utbildningen var främst inte pengar. Felet med många jobb utan utbildning är att det är väldigt svårt att utvecklas och för att inte tala om vilka fördelar fler fördelar man får ( speciellt i den statliga sektorn). Mina arbetskamrater kanske tjänar mer än mig under viss tid men hur kommer deras kroppar må efter de passerat 50? Det krävs även mycket kunskaper för vissa yrken. Exempelvis jag skulle vara en usel snickare, målare, hantverkare oavsett utbildning.

Utbud och efterfrågan styr marknaden och de bör sätta vad man får i lön inte vilken utbildning man har.

Till det sista du skrev så tycker jag systemet i Sverige är väldigt bra. Skulle någon få bättre lön än mig trots att jag pluggar och inte han så är jag glad för den personens skull. Båda behövs för Sveriges framtid. Vill man dock ha mycket pengar så plugga inom IT, jurist, ekonomi eller sånt där mycket pengar flödar som exempelvis banker.
Citera
2020-05-11, 19:39
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Nej. Det optimala är att plugga i Sverige och kirra jobb med fin lön utomlands.

Där så håller jag med, plugga i Sverige och jobba utomlands när du är ung, för att sen flytta tillbaka till Sverige när barnen kommer.
Citera
2020-05-11, 20:03
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hur gammal är du? Och vad gör du? Jag är 44 och känner ingen ingenjör (eller ekonom) som tjänar mindre än 60k i månaden, de flesta mycket mer. Men då bor och jobbar jag i Stockholm och är medveten om att lönerna är lite högre här (precis som boendekostnaderna).

Edit: jag var tvungen att göra en mental genomgång och hittade folk som låg mellan 50-60k, men de räknas som att tjäna lite dåligt, även om jag vet att det faktiskt inte i sig är en dålig lön.

Jag vill inte säga för mycket, men tjänar bra mycket mindre än 60k i månaden kan jag säga. närmare 2/3 av det. Är 37år.
Men bor inte i Stockholm visserligen heller, utan i en mellanstor svensk stad.
Och jag vet vad flera av mina kollegor och vänner inom samma bransch tjänare. min lön är inte lägre än någon av deras.
Senast redigerad av duden83 2020-05-11 kl. 20:06.
Citera
2020-05-11, 20:08
Medlem
Japp, är arbetslös och utblottad nu för tiden. Helt ointressant för arbetsmarknaden
Citera
2020-05-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hur gammal är du? Och vad gör du? Jag är 44 och känner ingen ingenjör (eller ekonom) som tjänar mindre än 60k i månaden, de flesta mycket mer. Men då bor och jobbar jag i Stockholm och är medveten om att lönerna är lite högre här (precis som boendekostnaderna).

Edit: jag var tvungen att göra en mental genomgång och hittade folk som låg mellan 50-60k, men de räknas som att tjäna lite dåligt, även om jag vet att det faktiskt inte i sig är en dålig lön.

Då umgås du med de i stockholm som tjänar lite mer en snittet, en genomsnittlig ingenjör ligger på ca 50 K ekonomer lite högre osanorligt men sant. Kommer du utanför stockholm är nog 55-60 taket om du inte har personalansvar.
Vilket är en bit högre än du kan få på verkstan även som gruppledare med shift.
Citera
2020-05-11, 20:35
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Japp, är arbetslös och utblottad nu för tiden. Helt ointressant för arbetsmarknaden

Vad har du för utbildning, om man får fråga?
Citera
2020-05-11, 20:49
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Då umgås du med de i stockholm som tjänar lite mer en snittet, en genomsnittlig ingenjör ligger på ca 50 K ekonomer lite högre osanorligt men sant. Kommer du utanför stockholm är nog 55-60 taket om du inte har personalansvar.
Vilket är en bit högre än du kan få på verkstan även som gruppledare med shift.

Ja så kan det säkert vara, jag har också jobbat mycket i industrier där snittlönen är relativt hög. Mina projektledare i dagsläget ligger alla mellan 60-75k.
Citera
2020-05-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Jag är akademiker och trivs bra med mitt arbete i huvudsak. Jag är inte så nöjd med min lön i nuläget, dock kan den höjas genom att överge den offentliga sektorn för att arbeta som konsult på ett bemanningsföretag alternativt få en chefsposition. Däremot, även om jag skulle få en chefsposition eller konsultjobb tjänar man ändå ungefär lika mycket som en vanlig hantverkare som bara gått en enkel gymnasieutbildning. Nu är jag kvinna och hantverkaryrket är inget jag skulle klara av fysiskt eller tycka var det minsta intressant. Men ändå, det stör mig att mina manliga släktingar och vänner som saknar hjärnceller får mer i lön när jag har över 300 000 i studielån samt förlorad arbetsinkomst under studieåren.

Jag skulle aldrig välja att utbilda mig vidare på universitet om jag hade chansen att dra tillbaka klockan några år tills den tiden jag gick i gymnasiet. Då hade jag valt något arbetaryrke som betalar bra, och inte ens läst in högskolebehörighet. Jag hade gjort som alla andra elever på min skola gjorde då, bara copy-paste in alla svar till uppgifter från Wikipedia och skolka hälften av lektioner. Dessa fick ändå godkända betyg och nu är dem välbetalda medan jag som var den duktiga tjejen som hade A i alla ämnen blev den fattiga akademikern.

I sverige har vi ett klassamhälle. Underklassen är akademiker och överklassen är arbetare. Det är lite motsatt mot hur det ser ut i nästan alla andra länder.

Finns det några fler akademiker här som aldrig hade valt att utbilda sig om ni kunde välja om? Och ni som inte ångrar er trots att ni tjänar sämre än en lågutbildad hantverkare, vad motiverar er?

Det feta ovanför, prova säga det till en Murare, Målare, Betongare, Snickare eller Kabel-apa (elektriker) De hade doppat dig i lacknafta, bundit fast dig i sågbocken och lobotomerat dig med sitt ID06 jävla trähatt.

Jag blir mörkrädd när jag inser att amöbor som du skall betala min pension. Nu har jag knegat sedan måndagen efter studenten och bidragit till den själv men men.

Gå i fängelse, utan att passera GÅ!
Citera
2020-05-11, 21:53
Medlem
idiamindadas avatar
Inte en sekund. Med utbildning slipper man vara boskap med en chef som kollar hur lång fikarast man tar. Man får jobb som man sköter efter eget huvud. Jobba hemma om man vill. Ren kärlek.
Citera
2020-05-11, 21:59
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Jag är ingenjör. Du har fel.
Och jag vet vad de som står i produktionen, "på golvet", får och vad ingenjören får.
visst får ingenjören mer och det ökar med åren, men vi kommer aldrig ifatt eller först i slutet av karriären (när man är för gammal för att fullt njuta av pengarna.

Vad är anledningen till detta då? flera år inkomstbortfall, högre (straff)skatt vid högre inkomst, till viss del CSN lån (dock bra villkor på dem).
Rent ekonomiskt är det skit att plugga i Sverige. Enda anledningen är intressantare jobb.

Du får helt enkelt större möjligheter att förändra din situation om du är missnöjd med ditt jobb om du är utbildad. Många utbildningar ger dig möjlighet att arbeta i stort sett var som helst i världen, till både högre och lägre löner än vad du kan få i Sverige. Detta är givetvis möjligt även utbildning, men det är svårare och ger dig generellt sett mindre betalt utomlands.

Men det de flesta framförallt verkar missa i tråden är att man inte får betalat som "tack för att man har utbildat sig", utan man får betalt för att man producerar något. Du säljer din arbetskraft och kunskap i utbyte mot en lön, har du en värdefull kunskap som någon vill betala mycket för får du högre lön, har du en mindre värdefull kunskap som ingen vill betala mycket för får du en lägre lön. Hur länge du utbildade dig för att skaffa dig kunskapen och hur pass mycket lån du tog är ganska irrelevant.
Citera
2020-05-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Vad var fu konsult ibom? It?

Jo, it
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto