Citat:
Ursprungligen postat av
duden83
Återkom när du pluggat klart (om du klarar utbildningen) och börjar inse att du kanske inte ens går plus på att ha utbildat dig.. när du börjar räkna på de skulder du har och det inkomstbortfall du haft, när du inser att de som som stannade kvar på jobbet kanske till och med tjänar mer under sin livstid än du gör efter att du skaffat dig en utbildning. En utbildning inte alla hade klarat av.
De tjänar dessutom mer när de är unga och friska och fria och kan använda pengarna.
Då kanske du inte tycker samma.
Då kanske du inser att de som vill mer än att lunka på i livet också kanske bör tjäna på det.
För om det är tvärtom. dvs. att de som vill mindre tjänar mer är vi på en farlig väg
för det finns inga ursäkter, utbildning är gratis i Sverige.
men detta är ju Sverige.. det land där de som det är mest "synd om" ska ha mest.
Mitt mål med utbildningen var främst inte pengar. Felet med många jobb utan utbildning är att det är väldigt svårt att utvecklas och för att inte tala om vilka fördelar fler fördelar man får ( speciellt i den statliga sektorn). Mina arbetskamrater kanske tjänar mer än mig under viss tid men hur kommer deras kroppar må efter de passerat 50? Det krävs även mycket kunskaper för vissa yrken. Exempelvis jag skulle vara en usel snickare, målare, hantverkare oavsett utbildning.
Utbud och efterfrågan styr marknaden och de bör sätta vad man får i lön inte vilken utbildning man har.
Till det sista du skrev så tycker jag systemet i Sverige är väldigt bra. Skulle någon få bättre lön än mig trots att jag pluggar och inte han så är jag glad för den personens skull. Båda behövs för Sveriges framtid. Vill man dock ha mycket pengar så plugga inom IT, jurist, ekonomi eller sånt där mycket pengar flödar som exempelvis banker.