• 1
  • 2
2020-05-11, 05:03
Medlem
Kvackelikvacks avatar
https://www.expressen.se/gt/krim/ran...ls-butik-igen/
Synopsis för den som inte vill klicka på länken: 8:30 på lördagsmorgonen slog rånarna till mot Godiskällaren i Kungssten, efter att ha hotat butiksbiträdet med ett pistolliknande föremål försvann rånarna med kontanter och varor plus förstörelse för 518 000, enligt butikens ägare Daniel, 23. Rånet fångades på övervakningsfilm.
"– Man måste tyvärr kanske tänka på att varsla folk. Försäkringsbolagen täcker inte alltid allt." Trots rånet höll butiken på lördagen öppet som vanligt.
--------
Vem kan ha gjort detta?
Och...
När jag läser det här ringer varningsklockor. Godisbutik, har de ens totalt varuvärde på så mycket som 500000? Vi snackar inte om någon exklusiv tobaksaffär utan det ser ut som en butik med 100 sorters godis a 100 kr kilot+snus- och cigarettkyl.
Även om rånarna slår sönder kylen och tar en massa tobak är det ens möjligt att bära bort varor från en godisbutik på flera hundratusen? Växelkassan lär inte vara särskilt stor en lördagmorgon? Eller ser affärsägaren en chans att bättra på ekonomin och överdriver värdet på det stulna? Även om vi säger 100000 för en uppbruten kyl - och varför skulle de behöva bryta upp den - så snackar vi över 4 ton godis eller runt 20000 snusdosor.
Och kan det vara insiderbrott? Vem vet när man skall slå till och vad man skall ta om inte tidigare anställda? Som vet att man ev inte skickar in dagskassan på fredag.
Någon som ägt/äger godisbutik som kan kommentera sannolikheten att bli rånad på så här mycket? Alternativt en kund som kan bedöma om man har så mycket kontantruljans.
Eller tänker jag helt fel?
Citera
2020-05-11, 05:13
Medlem
Strax under tusen cigarettlimpor?
Citera
2020-05-11, 05:47
Medlem
Tuvtramps avatar
-Det vettifan om jag tror på detta!

Hade rånarna lastbil & truck med sig så de kunde lasta den mängden rångods man behöver för att komma upp i den summan?

Det känns mer som försäkringsbedrägeri....
Citera
2020-05-11, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
-Det vettifan om jag tror på detta!

Hade rånarna lastbil & truck med sig så de kunde lasta den mängden rångods man behöver för att komma upp i den summan?

Det känns mer som försäkringsbedrägeri....

Står att de tog kontanter och tobaksvaror. Rånet höll på i 20-30 min. Nog hinner man lätt plocka med sig några 1000 limpor cigaretter eller stockar snus på den tiden.
Speciellt om de står lagrade i kartonger i lagret med typ 50 limpor/stockar per kartong.
Citera
2020-05-11, 06:07
Medlem
sebnies avatar
Mycket möjligt att han har stor försäljning under helgerna, och därför "kör" kontanterna på måndagar.
På en lördag/söndag har han då mycket kontanter (hela veckan från senaste måndagen + helgen).

Att kylen var uppbruten kan bero på att han har låst det där lilla låset som finns på sådana kylar just för att förhindra stölder. Eller att han satt dit större lås.

När det gäller att förhindra rån och stölder, så är det bästa att bli kontantlös. Endast kort eller swish. För en sådan liten butik som Godiskällaren så kanske Vensafe är lite dyrt, men finns ju liknande lösningar för att säkra upp tobaken så att man bara får ut tobak motsvarande godkänd betalning.
Citera
2020-05-11, 06:13
Medlem
rullkragens avatar
Det verkar till att vara stora kvantiteter han hade på lager.
Har en sådan affär verkligen så stora lager?
Om man ser på bilden av affären så får man intrycket att det är lite som en
"provisoriskt" lokal där man säljer lite till folk som bor runt om kring.
Alltså ingen stor etablerad affär uppe i något centrum.

Men det tog över 20 minuter att råna och dom hade tydligen en Caddy.
Så rent praktiskt så skulle dom få med sig sådana mängder och på den tiden lastar man lätt också.

Blir intressant att se hur det ligger till i verkligheten.
Citera
2020-05-11, 06:14
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Står att de tog kontanter och tobaksvaror. Rånet höll på i 20-30 min. Nog hinner man lätt plocka med sig några 1000 limpor cigaretter eller stockar snus på den tiden.
Speciellt om de står lagrade i kartonger i lagret med typ 50 limpor/stockar per kartong.
Ja på 20-30min hinner man faktiskt en del såvida man bara har ett flyktfordon som kan svälja undan skrymmande kartonger i den mängd som krävs men jag tvivlar ändå lite...

Sen till kontanter, de flesta handlar ju med kort idag så mycket mer än ~10.000kr har väl inte en godisbutik i kassan? ...speciellt inte efter strax efter ett tidigare rån(?).
Citera
2020-05-11, 06:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
[plus förstörelse för 518 000,
Eller tänker jag helt fel?

De bolag som "lånar ut" exempelvis reklammärkta kylar/frysar (du vet, Coca Cola, GB, Redbull) etc har satt helt hysteriska värden på dem i den händelse de förstörs eller försvinner. Sådant kan nog driva upp kostnaden för vandalism ganska så snabbt, trots att grejerna inte är värda det.

En annan sak som snabbt drar iväg är lotter. Dessa kan såklart spärras, och har ju inget faktiskt värde. Men de lär ju räknas med. Jag menar, det är ju iallafall ett högt värde på en liten volym.

Så, jag killgissar att ganska mycket av dessa 518tkr är vandalism av grejer som inte är värda så mycket egentligen.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-05-11 kl. 06:58.
Citera
2020-05-11, 06:58
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Det kan ju misstänkas som om att de maxat sina beställningar. Det är ett vanligt modus operandi men framförallt brukar man då köra legala superreor och sedan är pengarna försvunna och Swedish match m.fl. får en hel del att bokföra på blåskontot,
Citera
2020-05-11, 09:11
Medlem
Bluebeast72s avatar
Klart försäkringbedrägeri där kusinerna "rånat" butiken o den enda lidande blev en stackars lågavlönad tonåring. Ägaren skrattar sig lycklig över våra slappa polisutredningar o generösa försäkringsbolag..min tanke.

inte konstigt "alla" utlänningsägande kiosk berikare kör typ mb 600 eller nyaste bmw
Citera
2020-05-11, 12:26
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Klart försäkringbedrägeri där kusinerna "rånat" butiken o den enda lidande blev en stackars lågavlönad tonåring. Ägaren skrattar sig lycklig över våra slappa polisutredningar o generösa försäkringsbolag..min tanke.

inte konstigt "alla" utlänningsägande kiosk berikare kör typ mb 600 eller nyaste bmw

Det är verkligen en utmärkt idé att vandalisera sin egen kiosk och förlora en massa pengar på självrisken för att komma undan med ett par limpor cigaretter. Du framstår mest som en bitter person som går hem och gnäller på Twitter då du sett en invandrare i en bil du inte har råd med.
Citera
2020-05-11, 14:03
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Det är verkligen en utmärkt idé att vandalisera sin egen kiosk och förlora en massa pengar på självrisken för att komma undan med ett par limpor cigaretter. Du framstår mest som en bitter person som går hem och gnäller på Twitter då du sett en invandrare i en bil du inte har råd med.
Massa pengar på självrisken, skit dig i näven! Högst 30 000 kr o mannen påstår sig blivit av med värden för 500 000kr plus, tom 518 000kr..sure. You do the maths besserwise

skönt o inkassera 470 000 kr på ingenting som hänt antar jag. Tycker polsen o försäkringsbolag borde syna detta ärende noga. Sett till utrymme o omsättning är detta en ren bluff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in