Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-08, 23:59
Citat:
Ursprungligen postat av .HEROIN
Du får tycka vad du vill, men du borde inte prata eller skriva om det om du vill ha en fru eller vän.

Ett vildsvin är en gris, men en gris är inte ett vildsvin.
Ungefär som att alla opiater är opioider, men en opioid är inte en opiat.

Jag känner jägare över hela Sverige, Småland, Dalarna och uppe i Norrland, när de pratar med folk som de känner eller tror "förstår" så säger de gris, när de pratar i andra sammanhang (offentliga) så sägs det vildsvin.

Nu vet du.
Vad ska du göra med denna nya mind-blowing information?

Nån fru vill jag inte ha då jag inte är homosexuell. Vänner har jag.
Men tack för omtanken.

En vildsvin är ingen gris. Punkt.
Citera
2025-02-09, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noden
När jag växte upp på 1970-talet sa man ju gris och svin om de tama och vildsvin om de vilda. Fläsk sa man om köttet och aldrig griskött som man hör numera. Jag hörde då inget annat i alla fall.

Säkert var det så i dina trakter. Griskött är belagt sedan 1578.

Motsvarigheter finns i de flesta språk. Exempelvis engländarna talar om pig i meningen gris (ungsvin), medan swine betecknar det vuxna djuret. Dock kom fransmännen på besök, varför man talar om köttet som pork, som råkar betyda svin eller gris. Men man säger också pigmeat, swinemeat, pigflesh för det ätbara köttet. Hog är ett kastrerat svin.
Citera
2025-02-09, 00:22
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
Efter veckans massmord utfört med jaktvapen på oskyldiga kvinnor har jag halkat in på en del jaktvideos på youtube och landets jägare framstår som ett gäng högervridna förvuxna mansbäbisvapenfetischister.

Men nu till ämnet.

Varför säger dom "gris" om djuret som heter vildsvin?

Är det tufft att säga gris? Är man lite manlig då?

Djuret heter vildsvin. Gris är tamdjur.
Vilket värdelöst ämne. Skaffa ett liv soyapojken
Citera
2025-02-09, 00:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
du skriver två latinska namn och skriver att det är samma art

RIDÅ
Det är samma art, Sus scrofa, tamsvinet hör sedan till underarten Sus scrofa domestica
Citera
2025-02-09, 00:34
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är samma art, Sus scrofa, tamsvinet hör sedan till underarten Sus scrofa domestica

ok bra då är varg och yorkshireterrier samma art

RIDÅ
Citera
2025-02-09, 00:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
ok bra då är varg och yorkshireterrier samma art

RIDÅ

Det är inte riktigt samma sak då det inte finns nån konsensus huruvida hunden är en underart av vargen ie Canis lupus familiaris eller en egen art i släktet Canis (hunddjur) ie Canis familiaris.
Citera
2025-02-09, 00:44
Citat:
Det är inte riktigt samma sak då det inte finns nån konsensus huruvida hunden är en underart av vargen ie Canis lupus familiaris eller en egen art i släktet Canis (hunddjur) ie Canis familiaris.

nu vet ju inte jag hur grisvan du är, du kanske mest har sett fläskkotletter eller dej själv i spegeln

Men .. om du kollar på bilder på tamgrisar och vildsvin så ser du tydligt att det är två helt skilda djur. Detta efter årtusenden av tämjande av grisar.
"Vår" gris, alltså tamgrisen som är vanlig härstammar faktiskt från Asien från grisar domesteicerasts i tusentals år.
Våra tamgrisar har inget med det europeiska vildsvinet att göra.
Citera
2025-02-09, 00:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
nej det säljs ju knappt

samma sak med renkött, hur ofta ser man renkött i affären, ändå kräver samerna att ha miljontals renar fast renkött smakar kiss och luktar surt

samma med vildsvin, det har en smak av gris, det kan förstöra en hel grill som får kastas efteråt

Anledningen att du inte ser särskilt mycket renkött i butikerna är för att det helt sonika inte finns mycket renkött att tillgå.
Citera
2025-02-09, 00:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
nu vet ju inte jag hur grisvan du är, du kanske mest har sett fläskkotletter eller dej själv i spegeln

Men .. om du kollar på bilder på tamgrisar och vildsvin så ser du tydligt att det är två helt skilda djur. Detta efter årtusenden av tämjande av grisar.
"Vår" gris, alltså tamgrisen som är vanlig härstammar faktiskt från Asien från grisar domesteicerasts i tusentals år.
Våra tamgrisar har inget med det europeiska vildsvinet att göra.

Taxonomi handlar om genetik, inte utseende.
Citera
2025-02-09, 00:53
Citat:
Taxonomi handlar om genetik, inte utseende.

Ok hålller med.

Men om man skulle ta en random tamgris och ta ett DNA-test på den och jämföra med ett DNA-test från ett vildsvin så skulle du få helt olika resultat, så olika så att det faktiskt är frågan om två olika underarter utan närmare släktskap.
Tamgrisens DNA skulle peka mot Vietnam och övriga sydostasien medans vildsvinets skulle peka mot centrala europa, möjligen Polen också och kanske skogarna bort mot det fantastiska landet Belarus där lillefar Aleksandr styr människor och grisar med varm faderlig hand.

Våra nutida tamgrisar kommer från små jungelgrisar i Asien.
Senast redigerad av jagharenfitta 2025-02-09 kl. 00:56.
Citera
2025-02-09, 01:10
Jag vinner över skrothögen ChatGPT :

Jag : "men då det lika dumt att kalla ett vildsvin för gris som att kalla en yorkshireterrier för varg?"

Skrothög :
"Det är en intressant jämförelse! Både tamgrisar och vildsvin tillhör samma art, Sus scrofa, vilket gör att de är nära besläktade, men de har utvecklats under olika omständigheter och genom olika avelsprocesser.

Att kalla ett vildsvin för "gris" är korrekt eftersom det är en del av samma art som tamgrisar. Å andra sidan, när det gäller hundar, är de domesticerade från vargar (Canis lupus), men de har genomgått en mycket mer omfattande domestikation och avel, vilket har lett till en stor variation i utseende och beteende bland hundraser.

Så medan det är korrekt att kalla både tamgrisar och vildsvin för "grisar", kan det vara mer missvisande att kalla en yorkshireterrier för "varg", eftersom hundar och vargar är olika arter, även om de är nära besläktade.

Sammanfattningsvis är det mer korrekt att kalla vildsvin för gris än att kalla en yorkshireterrier för varg, men det är också viktigt att förstå de olika kontexterna och hur domestikation påverkar djurens utseende och beteende."

Jag : "du har fel, vildsvin ska inte kallas grisar, ta tillbaka detta, din skrothög"'

Skrothög : "Jag ber om ursäkt om mitt svar var förvirrande eller om det inte motsvarade dina förväntningar. Vildsvin och tamgrisar tillhör samma art, Sus scrofa, vilket gör att de tekniskt sett kan kallas "grisar" i en biologisk kontext. Men jag förstår att det kan finnas olika uppfattningar om terminologin och hur vi refererar till dessa djur i vardagligt tal. Tack för att du påpekade det, och jag uppskattar din feedback!"

Se det fetade. I was right, case closed.
Citera
2025-02-09, 02:58
Medlem
Necriss avatar
Citat:
grisar är rosa och har knorr

vildsvin är mörkhåriga med annan kroppsform

som att jämföra en chichuaha med varg.
Det är nog mindre skillnad mellan tamgrisar och vildsvin än vad det är mellan nordiska folk och afrikaner, varför kallar du afrikaner för människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in