Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-09, 05:51
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tamgrisen klassificeras antingen som en underart av vildsvinet ELLER som en egen art, beroende på taxonomisk tolkning
Det är alltså lite olika
Citera
2025-02-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
ja, men du frångår trådens ämne

min poäng är att jägare kallar vildsvin för gris för att dom tycker det är lite häftigt att säga gris framförallt när vi normala människor hör det, då ska det låta lite internt sådär

"öhhhh skaruu määää ut å skjuta grejs imorrrn"

Det var mer för att visa att ibland kan världen fungera på andra sätt än hur vi vill att den skall fungera.
Med vi så menar jag du.

Dina svar väcker många frågor hos mig.

Vilken undersökning lutar du dig på nu när du hävdar att jägarna tycker det är häftigt att säga gris?
Vad skulle de säga istället? Det latinska namnet? Det franska namnet?
Skulle de använda "partåigt hovdjur", Blir du nöjd då?

Är jägare inte normala?
Vad är en normal människa enligt din definition?

Det känns mer som att du stör dig på jägare och allt de säger. Är det där allt kommer ifrån att du inte gillar jägare?
Kallar verkligen alla jägare det för gris?
Fram med statistik. Att hänvisa till youtube ger inte en korrekt bild av svenska jägarkåren.
Citera
2025-02-09, 08:17
Medlem
Jag mansplainar när jag tycker det behövs.
Kanske det, men tamkatten härstammar ändå från individer bland vidkatterna som hade egenskaper som gjorde att de sökte sig till människor. Precis som det var med hunden. Sen under årtusendena har man avlat på dessa egenskaper och de har förstärkts. Så är det ju med alla domesticerade djur och deras vilda förgångare. Sedan kanske inte deras vilda föregångare finns kvar i naturen längre. Därför räknas tamkatten som en underart till just vildkatten. Det är det första som står om dem på Wikipedia. Tamkatten har givetvis spår av vildkatt. Det märker du exempelvis på kattungar som aldrig har träffat en människa. Sen kan du heller inte jämföra dagens katter som folk har med den ursprungliga svenska bondkatter. Den är i princip helt borta idag. Det finns ett avelsprogran för att rädda den. Men frågan är om det går. Den är mycket mer självständig än de flesta katter folk har idag. Du verkar ju mest ha läst i böcker och saknar erfarenhet av verkligheten. Du har väl aldrig träffat sådana här bondkattungar fsom inte har träffat människor. Så du har inte sett hur de kan vara. Då hade du fattat hur mycket vildkatt som faktiskt finns kvar i dem. De bara fräser, klöser och låter sig inte klappas. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katt
Citat:
mansplaina inte mig tack

Jag förstår vad du menar, men en vildkatt kommer du inte ens nära. Det är sjukt skygga djur och dom är aggressiva, bland de mest aggressiva rovdjur som finns, tur att dom är så små.

Våra tamkatter härstammar från den mer lugna afrikanska vildkatten som egyptierna tämde. Våra tamkatter (även dina 70-tals bondkatter) har alltså sitt ursprung i Egypten.

Europeiska vildkatter har aldrig kunna tämjts. En tamkatts avkomma om ena föräldern är vildkatt går inte få tama. Dock är det ovanligt med såna då en vildkatt ofta dödar en tamkatt istf att för att para sig.
Senast redigerad av noden 2025-02-09 kl. 08:42.
Citera
2025-02-09, 08:32
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
grisar är rosa och har knorr

vildsvin är mörkhåriga med annan kroppsform

som att jämföra en chichuaha med varg.
Skall vara vänsterdrägg till att få ångest över ett ord. Varför inte öppna Gulag och skeppa alla jägare dit?
Citera
2025-02-09, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Men nu pratar vi ju om i jaktsammanhang.
Jagar du?

Eller jagar och jagar, sitta på arschlet och dricka långburk
Har jagat där jag bodde tidigare men där jag bor idag har jag ”lånat” ut jakträtten till ett jaktlag.
Dricka långburk?? Vad är det?
Citera
2025-02-09, 08:35
Medlem
DirtyDikes avatar
Citat:
Ok hålller med.

Men om man skulle ta en random tamgris och ta ett DNA-test på den och jämföra med ett DNA-test från ett vildsvin så skulle du få helt olika resultat, så olika så att det faktiskt är frågan om två olika underarter utan närmare släktskap.
Tamgrisens DNA skulle peka mot Vietnam och övriga sydostasien medans vildsvinets skulle peka mot centrala europa, möjligen Polen också och kanske skogarna bort mot det fantastiska landet Belarus där lillefar Aleksandr styr människor och grisar med varm faderlig hand.

Våra nutida tamgrisar kommer från små jungelgrisar i Asien.
Källa på det, tack! Annars är det bekräftat att du bara trollar.
Citera
2025-02-09, 09:26
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDike
Källa på det, tack! Annars är det bekräftat att du bara trollar.

Chatgpt är källam :

Citat:
Det du beskriver har en del sanning i sig, men det finns också nyanser att beakta. Tamgrisar (Sus scrofa domesticus) härstammar från vildsvin (Sus scrofa), och de två är faktiskt samma art, men tamgrisar har genomgått en lång process av domesticering och selektiv avel.

DNA-analyser har visat att tamgrisar har sina rötter i flera olika populationer av vildsvin, främst i Asien, men även i Europa och andra delar av världen. Det är därför möjligt att tamgrisar och vildsvin från olika geografiska områden kan ha olika genetiska profiler, men de är fortfarande nära besläktade.

Det är också värt att notera att det finns olika underarter av vildsvin, och dessa kan ha olika genetiska egenskaper beroende på deras livsmiljö och anpassningar. Så även om det kan finnas skillnader i DNA mellan en tamgris och ett vildsvin, är de inte helt olika underarter, utan snarare olika former av samma art med olika domestikationshistorier.

Sammanfattningsvis, medan det finns genetiska skillnader mellan tamgrisar och vildsvin, är de fortfarande nära besläktade och tillhör samma art.
Citera
2025-02-09, 09:40
Medlem
Därför vildsvin är ett längre, lite jobbigare ord att säga. Rullar inte av lika fint på tungan.

Jobbigt att känna sig hotad av män som säger gris istället för vildsvin.

För övrigt finns det en massa andra inofficiella namn på arter vi jagar som du också hade stönat över, men de har väl inte nåt din brutalistiska studentbostad ännu.
Citera
2025-02-09, 09:41
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Efter veckans massmord utfört med jaktvapen på oskyldiga kvinnor har jag halkat in på en del jaktvideos på youtube och landets jägare framstår som ett gäng högervridna förvuxna mansbäbisvapenfetischister.

Men nu till ämnet.

Varför säger dom "gris" om djuret som heter vildsvin?

Är det tufft att säga gris? Är man lite manlig då?

Djuret heter vildsvin. Gris är tamdjur.

Det är inne
Citera
2025-02-09, 09:48
Medlem
EnCartes avatar
Det handlar väl om att förnedra bytet, så de inte ska få för sig att de är riktiga svin, utan bara grisar.
Citera
2025-02-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ok hålller med.

Men om man skulle ta en random tamgris och ta ett DNA-test på den och jämföra med ett DNA-test från ett vildsvin så skulle du få helt olika resultat, så olika så att det faktiskt är frågan om två olika underarter utan närmare släktskap.
Tamgrisens DNA skulle peka mot Vietnam och övriga sydostasien medans vildsvinets skulle peka mot centrala europa, möjligen Polen också och kanske skogarna bort mot det fantastiska landet Belarus där lillefar Aleksandr styr människor och grisar med varm faderlig hand.

Våra nutida tamgrisar kommer från små jungelgrisar i Asien.

Det finns olika sorters tamgrisar. Vissa ser nästan ut som får, helt krulliga andra är håriga som vildsvin.
Alla tamgrisar är inte nakna o rosa.

Om du tar ett DNA-test så ser man att de är nära släkt.
Hur kan en underart inte ha närmare släktskap menar du?
Vad är definitionen av underart?
Citera
2025-02-09, 11:33
Medlem
Citat:
Efter veckans massmord utfört med jaktvapen på oskyldiga kvinnor har jag halkat in på en del jaktvideos på youtube och landets jägare framstår som ett gäng högervridna förvuxna mansbäbisvapenfetischister.

Men nu till ämnet.

Varför säger dom "gris" om djuret som heter vildsvin?

Är det tufft att säga gris? Är man lite manlig då?

Djuret heter vildsvin. Gris är tamdjur.
Inget av det du skriver har någon verklighetsförankring.
framförallt inte dina vetenskapliga teorier om gris och svin.

https://www.saob.se/artikel/?unik=S_14945-0329.anJw
https://www.saob.se/artikel/?unik=G_0889-0092.jgM5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in