Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-08, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ok. Nej det verkar visst vara vildsvin som rymt från hägn som etablerat sig här under senare halvan av 1900-talet. Om man ska tro Wikipedia. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige

Läs innantill :
"Från 1940-talet förekom det rymningar från olika hägn, och 1976 rymde vildsvin från ett hägn "

Det är VILDSVIN som rymt. Dom var redan vildsvin, dom rymde och blev vilda vildsvin.

Om min katt rymmer blir den inte en Lodjur. Förstår du? Om jag har en Lokatt och den rymmer blir den en vild lodjur.

Om rosa tamgris rymmer blir den en förrrymd gris.
Citera
2025-02-08, 23:29
Medlem
Ja men snälla nån det var ju det jag skrev. Kan du inte läsa? 😂 Hur mår du?
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
Läs innantill :
"Från 1940-talet förekom det rymningar från olika hägn, och 1976 rymde vildsvin från ett hägn "

Det är VILDSVIN som rymt. Dom var redan vildsvin, dom rymde och blev vilda vildsvin.

Om min katt rymmer blir den inte en Lodjur. Förstår du? Om jag har en Lokatt och den rymmer blir den en vild lodjur.

Om rosa tamgris rymmer blir den en förrrymd gris.
Citera
2025-02-08, 23:31
Citat:
Ja men snälla nån det var ju det jag skrev. Kan du inte läsa? 😂 Hur mår du?

Jag såg det sen när jag redan hade svarat.

Men det står 1-0 till mig för jag visste ju detta sen innan, du behövde googla.
Citera
2025-02-08, 23:36
Medlem
Ja googla får man göra ibland. Sen finns det ju andra grisraser i Sverige. Vi har ju gamla lantraser också, som Linderödssvin och svensk lantrasgris. De kanske klarar sig bättre i det vilda än Piggham. Tamkaniner som rymmer blir ju förvildade så sånt kan hända.
Citat:
Jag såg det sen när jag redan hade svarat.

Men det står 1-0 till mig för jag visste ju detta sen innan, du behövde googla.
Citera
2025-02-08, 23:38
Citat:
Ja googla får man göra ibland. Sen finns det ju andra grisraser i Sverige. Vi har ju gamla lantraser också, som Linderödssvin och svensk lantrasgris. De kanske klarar sig bättre i det vilda än Piggham. Tamkaniner som rymmer blir ju förvildade så sånt kan hända.

Ja, det kan vara så att en mer naturlig gris-ras klarar sig i det vilda. förr i tiden gick ju grisarna fritt och käkade ekollon.
Men vildsvin blir dom inte. Det ÄR verkligen ett annat djur, bara bildgoogla.

https://a-z-animals.com/animals/comparison/wild-boar-vs-pig/
Senast redigerad av jagharenfitta 2025-02-08 kl. 23:43.
Citera
2025-02-08, 23:40
Bannlyst
Vildsvin eller tamsvin, samma sak. Detta är en språkfråga, inte ett spörsmål för jägare, inte heller för biologer.

Familjenamnet Suidae och släktnamnet Sus har man från urindoeuropeiskans *suH- => *suH-iHno-s => urgermanskans *swīną => svin

Även *suH- => *sugu => sugga

Gris är å andra sidan från urgermanskans *grīsaną med betydelse att skaka eller möjligen att ströva => fornnordiska gríss (ung gris) => gris. Gris är alltså egentligen en svinunge, ett ungsvin.

Lika mycket som man kan tala om tamsvin kan man säga vildgris.
Citera
2025-02-08, 23:47
Medlem
De gamla raserna härstammar ju från de vildsvin vi hade här från början. Nån gång under vikingatiden ska de vilda ha varit helt domesticerade. Så de kanske skulle kunna ha kvar sitt ursprungliga beteende om de fick chansen. Även den gamla svenska bondkatten hade ju mycket mer av vildkatt i sig typ än sådana där raskatter. Riktiga bondkatter finns ju tyvärr knappt kvar längre.
Citat:
Ja, det kan vara så att en mer naturlig gris-ras klarar sig i det vilda. förr i tiden gick ju grisarna fritt och käkade ekollon.
Men vildsvin blir dom inte. Det ÄR verkligen ett annat djur, bara bildgoogla.
Citera
2025-02-08, 23:49
Citat:
De gamla raserna härstammar ju från de vildsvin vi hade här från början. Nån gång under vikingatiden ska de vilda ha varit helt domesticerade. Så de kanske skulle kunna ha kvar sitt ursprungliga beteende om de fick chansen. Även den gamla svenska bondkatten hade ju mycket mer av vildkatt i sig typ än sådana där raskatter. Riktiga bondkatter finns ju tyvärr knappt kvar längre.

nej det finns ingen vildkatt i bondkatter

Bondkatter är vänliga varelser, äkta vildkatter FÖRJÄVLIGT tjuriga djur. Den europeiska vildkatten går aldrig tämja och Pallaskatten är helt galen.
Jag har sett alla naturfilmer på Magellan TV. En streamingtjänst för oss intelektuella.
Citera
2025-02-08, 23:49
Medlem
När jag växte upp på 1970-talet sa man ju gris och svin om de tama och vildsvin om de vilda. Fläsk sa man om köttet och aldrig griskött som man hör numera. Jag hörde då inget annat i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vildsvin eller tamsvin, samma sak. Detta är en språkfråga, inte ett spörsmål för jägare, inte heller för biologer.

Familjenamnet Suidae och släktnamnet Sus har man från urindoeuropeiskans *suH- => *suH-iHno-s => urgermanskans *swīną => svin

Även *suH- => *sugu => sugga

Gris är å andra sidan från urgermanskans *grīsaną med betydelse att skaka eller möjligen att ströva => fornnordiska gríss (ung gris) => gris. Gris är alltså egentligen en svinunge, ett ungsvin.

Lika mycket som man kan tala om tamsvin kan man säga vildgris.
Citera
2025-02-08, 23:53
Medlem
Då har du inte träffat de katter som var när jag växte upp på landet på 70-talet. De bodde ofta i ladugårdar och jagade råttor. Sin mjölk fick de på fat utomhus. Bönderna förr hade aldrig sina katter inne. Min familj hade gård sen hundratals år tillbaka så jag vet. Och katterna blev därefter. Visst man fick klappa dem lite men sen kunde de plötsligt sätta klorna i en.
Citat:
nej det finns ingen vildkatt i bondkatter

Bondkatter är vänliga varelser, äkta vildkatter FÖRJÄVLIGT tjuriga djur. Den europeiska vildkatten går aldrig tämja och Pallaskatten är helt galen.
Citera
2025-02-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ok

då tycker jag att jägarna kan börja kalla sina jakthundar för jaktvargar
Du får tycka vad du vill, men du borde inte prata eller skriva om det om du vill ha en fru eller vän.

Ett vildsvin är en gris, men en gris är inte ett vildsvin.
Ungefär som att alla opiater är opioider, men en opioid är inte en opiat.

Jag känner jägare över hela Sverige, Småland, Dalarna och uppe i Norrland, när de pratar med folk som de känner eller tror "förstår" så säger de gris, när de pratar i andra sammanhang (offentliga) så sägs det vildsvin.

Nu vet du.
Vad ska du göra med denna nya mind-blowing information?
Citera
2025-02-08, 23:58
Citat:
Då har du inte träffat de katter som var när jag växte upp på landet på 70-talet. De bodde ofta i ladugårdar och jagade råttor. Sin mjölk fick de på fat utomhus. Bönderna förr hade aldrig sina katter inne. Min familj hade gård sen hundratals år tillbaka så jag vet. Och katterna blev därefter. Visst man fick klappa dem lite men sen kunde de plötsligt sätta klorna i en.

mansplaina inte mig tack

Jag förstår vad du menar, men en vildkatt kommer du inte ens nära. Det är sjukt skygga djur och dom är aggressiva, bland de mest aggressiva rovdjur som finns, tur att dom är så små.

Våra tamkatter härstammar från den mer lugna afrikanska vildkatten som egyptierna tämde. Våra tamkatter (även dina 70-tals bondkatter) har alltså sitt ursprung i Egypten.

Europeiska vildkatter har aldrig kunna tämjts. En tamkatts avkomma om ena föräldern är vildkatt går inte få tama. Dock är det ovanligt med såna då en vildkatt ofta dödar en tamkatt istf att för att para sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in