2025-02-09, 11:54
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
Efter veckans massmord utfört med jaktvapen på oskyldiga kvinnor har jag halkat in på en del jaktvideos på youtube och landets jägare framstår som ett gäng högervridna förvuxna mansbäbisvapenfetischister.

Men nu till ämnet.

Varför säger dom "gris" om djuret som heter vildsvin?

Är det tufft att säga gris? Är man lite manlig då?

Djuret heter vildsvin. Gris är tamdjur.
Jag håller verkligen med dig. Det är utbrett inom jaktsvängen och jag har fått en känsla av att det uttrycket används för att verka lite viktiga, kanske snobbigt. Men det är som en jargong ungefär som golfare som springer omkring med en handske i bakfickan. Patetiskt med andra ord.
Citera
2025-02-09, 12:04
Medlem
1karanatas avatar
Jägare säger 'gris' av samma skäl som sjömän säger 'skepp' – det är kort, tydligt och fungerar i praktiken. Att krydda tillvaron efter att ha knäppt en vildskinka tre-dimensionellt på 100m avstånd genom att skrika "vilken jävla grisjävel" är pricken över i:et. Att tolka det hela som machospråk säger mer om lyssnaren än om talaren.
Citera
2025-02-10, 10:45
Moderator
pbos avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
Citera
2025-02-12, 23:29
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
Efter veckans massmord utfört med jaktvapen på oskyldiga kvinnor har jag halkat in på en del jaktvideos på youtube och landets jägare framstår som ett gäng högervridna förvuxna mansbäbisvapenfetischister.

Men nu till ämnet.

Varför säger dom "gris" om djuret som heter vildsvin?

Är det tufft att säga gris? Är man lite manlig då?

Djuret heter vildsvin. Gris är tamdjur.

Det beror på sammanhanget. Vildsvin (Sus scrofa) och tamgris (Sus scrofa domesticus) tillhör samma art. Dock är tamgrisen en domesticerad variant av vildsvinet, men genetiskt sett är de mycket lika. Visst, absolut, vildsvin är en typ av gris.

Men, jag tycker det är märkligt ifall du skulle hittat videos där jägare kallar vildsvin för gris, då det är ovanligt i jakt- eller matlagningssammanhang. Kan du bidra med en länk?
Citera
2025-02-17, 17:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1karanata
Jägare säger 'gris' av samma skäl som sjömän säger 'skepp' – det är kort, tydligt och fungerar i praktiken.
Sjömän säger "båt".
Är "svin" långt, otydligt och opraktiskt?
Citera
2025-02-18, 10:04
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Jag håller verkligen med dig. Det är utbrett inom jaktsvängen och jag har fått en känsla av att det uttrycket används för att verka lite viktiga, kanske snobbigt. Men det är som en jargong ungefär som golfare som springer omkring med en handske i bakfickan. Patetiskt med andra ord.

Jag har jagat i över 30 år och ingen i mitt jaktlag säger gris om vildsvin. Vi säger att vi ska på vildsvinspass eller ut och jaga vildsvin. Om vi är lata så kan vi säga att jag sköt 2 svin förra veckan.

Samma som att vi inte bara säger tjur eller ko om älgar, vi säger älgtjur eller älgko.
Citera
2025-02-18, 10:09
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
En gris är ett svin, i alla bemärkelser

Det är samma som att säga vildgris, vilket förekommer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gris

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är ju en gris. Vad skulle det annars vara? En hunn?

Mitt Google säger att en gris är ett svin men ett vildsvin ej kallas gris. Gris var tidigare namn på svinet barn, numera heter de kultingar.

Så, jägarna kan sluta kalla de för grisar, om de inte skjuter tamsvin.
Citera
2025-03-15, 11:48
Medlem
1karanatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Sjömän säger "båt".
Är "svin" långt, otydligt och opraktiskt?
Inte nödvändigtvis, men där svin har ett mjukare och mer nasalt ljud påminns man lätt om en fisnödig Stockholmare som omedelbart bums behöver en påfyllning skumpa och frikort till närmsta WC. Sådant tankegods vill vi jägare helst inte inkludera i jaktsammanhang.
Citera
2025-03-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Mitt Google säger att en gris är ett svin men ett vildsvin ej kallas gris. Gris var tidigare namn på svinet barn, numera heter de kultingar.

Det stämmer att grisar ursprungligen användes om yngre svin. Galt och sugga användes om fullvuxna svin, medan deras ungar kallades grisar tills de blivit fullvuxna eller slaktades. Könsmogna honor som ännu inte fått ungar kallades gyltor. Begreppet kultingar är inte riktigt synonymt, då det bara används för de yngsta grisarna, nyfödda upp till några månader gamla. I kommersiell grisproduktion slaktas svin vid ungefär 6 månaders ålder, och skulle då kallas grisar med den äldre terminologin, men inte kultingar.
Citera
2025-03-15, 23:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1karanata
Inte nödvändigtvis, men där svin har ett mjukare och mer nasalt ljud påminns man lätt om en fisnödig Stockholmare som omedelbart bums behöver en påfyllning skumpa och frikort till närmsta WC. Sådant tankegods vill vi jägare helst inte inkludera i jaktsammanhang.
Låter oerhört långsökt. Har ingen statistik på området, men hur många procent av "gris-sägarna" ror du helt spontant skulle komma på att detta är anledningen till att dom säger "gris"?
Och om jag tänker mig Carl-Jan Grankvist säga "Griiis" så låter det precis lika illa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in