2020-05-10, 20:38
Medlem
Allt ryms i rubriken.
Citera
2020-05-10, 20:49
Medlem
Citat:
Gris, svin, tamsvin
En gris är ett svin, i alla bemärkelser

Det är samma som att säga vildgris, vilket förekommer.

Citat:
Familj Svindjur/Suidae

Släkte Svin/Sus

Art Vildsvin/S. scrofa

Underart Tamsvin
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gris
Senast redigerad av The13 2020-05-10 kl. 20:53.
Citera
2020-05-10, 20:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Allt ryms i rubriken.
Det är ju en gris. Vad skulle det annars vara? En hunn?
Citera
2020-05-10, 20:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
Kan man låna tråden för att också få en definition av ”årsgris” och ”brungris”?
Citera
2020-05-10, 21:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Allt ryms i rubriken.

Viktigt vet jag inte varför det skulle vara, men ett vildsvin är en slags gris så det är inte konstigt heller.
Citera
2020-05-10, 22:41
Medlem
aaerligs avatar
Ovanstående skribenter missar poängen.

Resten av Sverige kallar vildsvin för vildsvin. Vildsvin är en gris, men i tal brukar alltså ordet vildsvin förekomma. Alla vet vad det är och ordet är korrekt.

När du får din jägarexamen uppstår dock något sjukligt behov av att kalla vildsvin för just gris. Att resten av Sverige fortfarande kallar vildsvin för vildsvin spelar ingen roll. Jägare ska utmärka sig och kalla dem för just gris.

Jag håller med TS om saken (även om i princip inget är sagt) och undrar detsamma. Förmodligen har man under utbildningen och via jägarkollegor anammat detta uttryck och ingen säger emot de äldre jägarna därför att där är någon slags märklig hierarki baserat på hur många horn din största fällda älg har haft. Istället förändrar du ditt ordförråd och börjar tala på samma vis. Finns det något jägar-uttryck för gevär med eller?

Mvh aaerlig
Citera
2020-05-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Finns det något jägar-uttryck för gevär med eller?

Bössa
Bysse
Citera
2020-05-10, 23:10
Medlem
Vildsvin eller gris, så fort det är dött är det likväl fläsk.
Citera
2020-05-11, 00:12
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Lättare att uttala helt enkelt.
Svin kunde man också ha sagt, men det låter kanske för mycket som ett skällsord.
Kan bli missuppfattningar.
Citera
2020-05-11, 01:08
Medlem
Jag pratade med en jägare som kallade ringduva för duva. De gillar nog kortare ord.
Citera
2020-05-11, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Ovanstående skribenter missar poängen.

Resten av Sverige kallar vildsvin för vildsvin. Vildsvin är en gris, men i tal brukar alltså ordet vildsvin förekomma. Alla vet vad det är och ordet är korrekt.

När du får din jägarexamen uppstår dock något sjukligt behov av att kalla vildsvin för just gris. Att resten av Sverige fortfarande kallar vildsvin för vildsvin spelar ingen roll. Jägare ska utmärka sig och kalla dem för just gris.

Jag håller med TS om saken (även om i princip inget är sagt) och undrar detsamma. Förmodligen har man under utbildningen och via jägarkollegor anammat detta uttryck och ingen säger emot de äldre jägarna därför att där är någon slags märklig hierarki baserat på hur många horn din största fällda älg har haft. Istället förändrar du ditt ordförråd och börjar tala på samma vis. Finns det något jägar-uttryck för gevär med eller?

Mvh aaerlig

Tack! Precis vad jag tycker.
Citera
2020-05-11, 07:10
Medlem
Dom jägare jag känner säger gris. Vildsvin när dom säljer köttet. Svin har jag inte hört någon säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in