Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-10, 08:00
  #1
Medlem
Fick receptet på läkemedeln när jag var under 18 och då kunde jag hämta ut dem kostnafsfritt.
Citera
2020-05-10, 08:06
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
På 1177 hittar du information om högkostnadsskyddet och vilken rabattnivå du har.
Citera
2020-05-10, 08:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugohugge
Fick receptet på läkemedeln när jag var under 18 och då kunde jag hämta ut dem kostnafsfritt.

Svar nej. Dagen du fyller 18 är inga läkemedel kostnadsfria oavsett om receptet förskrevs innan du fyllde 18. Det enda som kan vara kostnadsfritt är ppiller beroende på vilket landsting du tillhör, allt annat får du betala. Välkommen till vuxenvärlden!

Det finns sedan flera rabattnivåer för läkemedel som du kan läsa på om. Om du betalar mer än 1175kr under ett år får du 50% rabatt resterande del av året. Kommer du upp i en kostnad på 2350kr under ett år är resterande läkemedel gratis (100% rabatt).
Citera
2020-05-10, 09:34
  #4
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du får ta del av högkostnadsskyddet. Dock är dina föräldrar försörjningsskyldiga om du går på gymnasiet.

Men medicinen är inte gratis, notan skickas till skattebetalarna.
Citera
2020-05-10, 10:28
  #5
Medlem
AnisDomEminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimovig
.

Åjo, visst fan får man en del mediciner ”gratis” utöver p-piller.

Jag har inte pungat upp ett skit för mina mediciner någonsin, bortsett från skatten då, men kan ju ändå inte påstå att den kostar mig något.
Citera
2020-05-10, 10:33
  #6
Medlem
AnisDomEminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugohugge
Fick receptet på läkemedeln när jag var under 18 och då kunde jag hämta ut dem kostnafsfritt.

Vad är det för typ av läkemedel? Är det för en kronisk sjukdom eller är det en kort behandling av typ en infektion, eller är det tex smärtstillande? Det beror ju en hel del på vad det är som ska hämtas ut.
Citera
2020-05-10, 10:40
  #7
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnisDomEmina
Vad är det för typ av läkemedel? Är det för en kronisk sjukdom eller är det en kort behandling av typ en infektion, eller är det tex smärtstillande? Det beror ju en hel del på vad det är som ska hämtas ut.
Insulin.
Citera
2020-05-10, 12:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Insulin.

Juste, missade det helt! Insulin, hjälpmedel och smittskyddsläkemedel subventioneras helt av staten. Vissa landsting kan även vara generösa och helt subventionera läkemedel som egentligen inte ingår högkostnadsskyddet så beror lite på vart man bor och vilka mediciner
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback