2021-03-14, 17:43
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det är du, din lågpanna, som gråter över att Ungern inte har demokrati och yttrandefrihet.

För övrigt din naive fjant:

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-kallar-google-och-facebook-till-mote/

Så man har alltså haft ett möte där man samtalat?
Coolt, hade regeringen lagt det på Ungerns nivå så hade man fått stänga ner eller censurera Facebook på eget bevåg.
Precis som Ungern gjorde med sin sista fria radiokanal.
Citera
2021-03-14, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Så man har alltså haft ett möte där man samtalat?
Coolt, hade regeringen lagt det på Ungerns nivå så hade man fått stänga ner eller censurera Facebook på eget bevåg.
Precis som Ungern gjorde med sin sista fria radiokanal.

Mycket bra att Ungern täpper till truten på vänsterblivna som dig. Gråt!
Citera
2021-03-14, 17:55
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Mycket bra att Ungern täpper till truten på vänsterblivna som dig. Gråt!

Jag behöver inte gråta över Ungern. Jag bor i ett fritt och demokratiskt Sverige.
Citera
2021-03-14, 18:31
Avslutad
Citat:
Jag behöver inte gråta över Ungern. Jag bor i ett fritt och demokratiskt Sverige.

Vad gör du i tråden då?
Citera
2021-03-15, 10:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dapanch
Hehe du vet att Spanien har mycket fler invandrare och muslimer än Sverige va?.

En stor del av Spaniens invandrare kommer från Latinamerika, de har med andra ord samma språk, samma religion och till stora delar samma kultur och etniska bakgrund som spanjorerna själva. Det är ungefär som att jämför att finlandssvenskarna skulle vara den största immigrantgruppen i Sverige, det skulle inte orsaka några större besvär för samhället, inte sant.

Enligt wikipedia har Spanien 47 miljoner invånare varav 2 miljoner muslimer. Många av dessa har inte spanskt medborgarskap. Sverige har 10 miljoner varav 8% beräknas vara muslimer, ca 800 000. Nu för Sverige inte statistik över personer religionstillhörighet, förutom att räkna på församlingars medlemmar, och många muslimer är inte med i någon organiserad församling. Jag skulle tro att siffran 800 000 är i underkant. Bara i början av 2000-talet så beräknades antalet muslimer till 400 000, sedan dessa har immigrationen från länder där islam är den största religionen varit mycket stor.

Således så är antalet muslimer per invånare betydligt högre i Sverige än i Spanien. Dessutom så har muslimerna i högre grad än Spanien medborgarskap i värdlandet.
Citera
2021-03-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
En stor del av Spaniens invandrare kommer från Latinamerika, de har med andra ord samma språk, samma religion och till stora delar samma kultur och etniska bakgrund som spanjorerna själva. Det är ungefär som att jämför att finlandssvenskarna skulle vara den största immigrantgruppen i Sverige, det skulle inte orsaka några större besvär för samhället, inte sant.

Enligt wikipedia har Spanien 47 miljoner invånare varav 2 miljoner muslimer. Många av dessa har inte spanskt medborgarskap. Sverige har 10 miljoner varav 8% beräknas vara muslimer, ca 800 000. Nu för Sverige inte statistik över personer religionstillhörighet, förutom att räkna på församlingars medlemmar, och många muslimer är inte med i någon organiserad församling. Jag skulle tro att siffran 800 000 är i underkant. Bara i början av 2000-talet så beräknades antalet muslimer till 400 000, sedan dessa har immigrationen från länder där islam är den största religionen varit mycket stor.

Således så är antalet muslimer per invånare betydligt högre i Sverige än i Spanien. Dessutom så har muslimerna i högre grad än Spanien medborgarskap i värdlandet.

Okey, så du menar att Latinamerika och Spanien har samma kultur och etniska bakgrund och att det får att jämföra med Sverige och Finland? Ja käre gud vet inte jag ska säga. Språket går ju att jämföra men sedan är det ju extrema skillnader.

Gällande i övrigt så vet jag inte vad du vill säga. Jag tyckte bara att det var ironiskt att man gnäller på invandring och muslimer och sedan vill flytta till ett land som delvis är uppbyggd av morer (speciellt södra Spanien) och alltid haft hög invandring.
Citera
2021-03-15, 12:14
Avslutad
Citat:
Okey, så du menar att Latinamerika och Spanien har samma kultur och etniska bakgrund och att det får att jämföra med Sverige och Finland? Ja käre gud vet inte jag ska säga. Språket går ju att jämföra men sedan är det ju extrema skillnader.

Gällande i övrigt så vet jag inte vad du vill säga. Jag tyckte bara att det var ironiskt att man gnäller på invandring och muslimer och sedan vill flytta till ett land som delvis är uppbyggd av morer (speciellt södra Spanien) och alltid haft hög invandring.

Du pratar om mig förstår jag. Jag har inget emot mångkultur och invandring. Mitt idealsamhälle är Singapore. Singapore är ett mångetniskt mångkulturellt samhälle. Till skillnad från Sverige är Singapore dock en fungerande mångetnisk mångkultur. Sverige hatar jag däremot, och i jämförelse med Sverige är Ungern ett drömsamhälle. Singapores demokrati är för övrigt lika ifrågasatt som Ungerns.

Det här resonemanget tenderar dock att gå över huvudet på lågpannor som dig, så jag förväntar mig inte att du ska förstå det.
Citera
2021-03-15, 12:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Jag ville bara rätta dig, angående Spanien.

Språket är detsamma svar ja. Religionen i huvudsak likaså, romersk katolicismen. Så mycket av den kultur och traditioner som bygger på katolicismen är gemensam. En stor del av Latinamerikas befolkning råkar just ha sin bakgrund från den iberiska halvön. Andelen spanskättade varier självklart mellan respektive land, från ganska lågt som till exempel Bolivia där den ursprungliga befolkningen dominerar demografiskt, till tex Uruguay där spåren från den ursprungliga befolkningen är ringa, både genetiskt och kulturellt.

Jag menar att skillnaden inte är så pass extrema som du beskriver det. Skillnaden är mycket mycket större mellan spansk kultur och islamisk kultur än den mellan spansk och de latinamerikanska kulturerna.

På vilket sätt är det moderna Spanien uppbyggt av de moriska kolonisatörerna? De försvann för 600-800 år sedan från Spanien. Spaniens glansperiod infaller faktiskt i samband med befrielsen från de moriska kolonisatörerna. Menar du också att tex England är uppbyggt av Romarriket?

Spanien har dessutom inte alltid haft hög invandring, vad baserar du detta på? Historiskt har den iberiska halvön utsatts för invasioner, ockupationer och kolonisation, khartager, greker, romare, goter, vandaler, araber och berber men detta är historia sedan flera hundra år.

Från befrielsen av morerna tills Francos död skulle jag tippa på att andelen migranter i befolkningen var ytterst liten, Spanien tog dock emot flyktingar från WWII:s förlorarsidor, men detta var ingen stor grupp.

Spanien har tagit emot invandrare under de senaste årtiondena, mycket från Latinamerika, mycket pensionärer från norra Europa, en del muslimer från bla den forna kolonin Marocko. Ökar andelen muslimer ytterligare så tror jag att Spaniens attraktionskraft som invandringsland från övriga Europa kommer att minska.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-15 kl. 12:30.
Citera
2021-03-15, 17:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ungern haft demokratiska val.
Vad dessa organisationer menar - skulle jag gissa - är att ungerska ledningen därefter agerar odemokratiskt, dvs gå tvärt mot folkviljan.
Om detta är sant kan det väl bli en autokrati enligt deras definition.
Du frågar:
När övergår ett land från att vara demokratiskt till att vara icke-demokratiskt?
Enligt ovan
Vad bör kriterierna vara?
Beror på vad man menar med odemokratiskt. Det kan väl ha två betydelser. Det ena är en grundsyn som syftar på ett styrelseskick där den politiska makten utgår från dess medborgare via allmänna och fria val. Det andra är mer allmänt språkbruk där den folkvalda ledningen inte är lyhörd för vad folket vill när den väl är vald. Men det blir ju lite märkligt också då en ledning skall LEDA, inte FÖLJA.
Och är Ungern i så fall en demokrati?
Ja beträffande att vara vald. Vet ej beträffande om den på ett otillbörligt sätt utnyttjar sin makt, men det verkar ju de av dig angivna organisationerna föreslå.
Kanske skulle det innefatta att skriva i oberoende tidningar, och även framföra kritik mot styret.
Citera
2021-03-19, 17:29
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Haha ”höj nivån”. Du drar upp invandring och när landet du vill flytta till har högre invandring övergår du till ”pöbelstyre”, ”feministregering”, och ”cp-Greta”. Din nivå är skyhög 😂!

Du har inga underbyggda argument för ditt hat mot Sverige. Istället visar alla undersökningar att Sverige är i topp gällande levnadsstandard och ekonomiska framtidsutsikter. Detta är ett solklart faktum för alla som testat på bananrepubliker som Ungern och liknande.

Men fortsätt du med ditt Sverigehat haha!

Och fortsätt med ditt Ungernhat. Landet där det inte förekommer terrordåd, där kvinnorna kan gå var som helst..klädda i vad som helst utan att bli våldtagna av random missanpassad arab.
Landet där inte 10-åringar rånas och förnedras.
Landet där skjutningar är ytterst sällsynt och händer det så får det svåra konsekvenser för gärningsmannen.
Landet där man värnar om kärnfamiljen genom en generös mammaledighet och påbud för barnafödande istället för import av bottenskrapet av mellanösternfolk...
Osv.....

Inget land är perfekt men Ungern har lämnat Sverige i kölvattnet moraliskt!

Att din bluff firma inte kunde verka där som du påstår har säkert en förklaring kompis...
Citera
2021-03-19, 18:18
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Och fortsätt med ditt Ungernhat. Landet där det inte förekommer terrordåd, där kvinnorna kan gå var som helst..klädda i vad som helst utan att bli våldtagna av random missanpassad arab.
Landet där inte 10-åringar rånas och förnedras.
Landet där skjutningar är ytterst sällsynt och händer det så får det svåra konsekvenser för gärningsmannen.
Landet där man värnar om kärnfamiljen genom en generös mammaledighet och påbud för barnafödande istället för import av bottenskrapet av mellanösternfolk...
Osv.....

Inget land är perfekt men Ungern har lämnat Sverige i kölvattnet moraliskt!

Att din bluff firma inte kunde verka där som du påstår har säkert en förklaring kompis...

Ändå sker det betydligt fler mord i Ungern än i Sverige. Här är det dessutom mest kriminella invandrare och deras fruar som flyger från balkongen som drabbas. I Ungern är det Ungrare som drabbas.
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/9451024/Intentional_homicides.jpg

Fördelen för Ungern är att regeringen kan välja vad som kommer ut i media när man kontrollerar det mesta.
Citera
2021-03-19, 18:41
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ändå sker det betydligt fler mord i Ungern än i Sverige. Här är det dessutom mest kriminella invandrare och deras fruar som flyger från balkongen som drabbas. I Ungern är det Ungrare som drabbas.
https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/9451024/Intentional_homicides.jpg

Fördelen för Ungern är att regeringen kan välja vad som kommer ut i media när man kontrollerar det mesta.

Driver du med mig? För i Sverige så kontrollerar man inte media? Och din länk till en bild är ju bara ett skämt. Jag kan lika gärna kontra med https://www.reddit.com/r/europe/comments/6y7pz0/gun_homicide_rates_in_europe_per_100000_people/

Vi kan ju titta på våldtäckt statistiken med om du vågar googla...
Senast redigerad av Janbanan74 2021-03-19 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in