Citat:
Ursprungligen postat av
Dapanch
Okey, så du menar att Latinamerika och Spanien har samma kultur och etniska bakgrund och att det får att jämföra med Sverige och Finland? Ja käre gud vet inte jag ska säga. Språket går ju att jämföra men sedan är det ju extrema skillnader.
Gällande i övrigt så vet jag inte vad du vill säga. Jag tyckte bara att det var ironiskt att man gnäller på invandring och muslimer och sedan vill flytta till ett land som delvis är uppbyggd av morer (speciellt södra Spanien) och alltid haft hög invandring.
Jag ville bara rätta dig, angående Spanien.
Språket är detsamma svar ja. Religionen i huvudsak likaså, romersk katolicismen. Så mycket av den kultur och traditioner som bygger på katolicismen är gemensam. En stor del av Latinamerikas befolkning råkar just ha sin bakgrund från den iberiska halvön. Andelen spanskättade varier självklart mellan respektive land, från ganska lågt som till exempel Bolivia där den ursprungliga befolkningen dominerar demografiskt, till tex Uruguay där spåren från den ursprungliga befolkningen är ringa, både genetiskt och kulturellt.
Jag menar att skillnaden inte är så pass extrema som du beskriver det. Skillnaden är mycket mycket större mellan spansk kultur och islamisk kultur än den mellan spansk och de latinamerikanska kulturerna.
På vilket sätt är det moderna Spanien uppbyggt av de moriska kolonisatörerna? De försvann för 600-800 år sedan från Spanien. Spaniens glansperiod infaller faktiskt i samband med befrielsen från de moriska kolonisatörerna. Menar du också att tex England är uppbyggt av Romarriket?
Spanien har dessutom inte alltid haft hög invandring, vad baserar du detta på? Historiskt har den iberiska halvön utsatts för invasioner, ockupationer och kolonisation, khartager, greker, romare, goter, vandaler, araber och berber men detta är historia sedan flera hundra år.
Från befrielsen av morerna tills Francos död skulle jag tippa på att andelen migranter i befolkningen var ytterst liten, Spanien tog dock emot flyktingar från WWII:s förlorarsidor, men detta var ingen stor grupp.
Spanien har tagit emot invandrare under de senaste årtiondena, mycket från Latinamerika, mycket pensionärer från norra Europa, en del muslimer från bla den forna kolonin Marocko. Ökar andelen muslimer ytterligare så tror jag att Spaniens attraktionskraft som invandringsland från övriga Europa kommer att minska.