Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-09, 13:32
  #1
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Har sökt utan framgång.

Finns det studier som visar hur mycket adrenalin kan höja blodtrycket? Hittar bara studier på katter.

Jag själv kan gå från 130-230 i övertryck vid adrenalinpåslag. Och det är inte normalt tydligen.

Så frågan är om jag borde undersökas vidare? På arbetsekg sa dom ingenting hade då 220
Och 230 vid en panikattack har hänt 3 gånger.

Så att jag vid rädsla kommer upp till 200+ i tryck är inte ovanligt för mig.

Har jag ovanligt starkt hjärta? Eller är det en tidsfråga innan en propp inträffar vid nästa panikattack? Eller är det normalt med så högt tryck vid adrenalin påslag? Får även så högt när jag blir upphettsad. Hjärtat hoppar ur kroppen i stort sätt. Ska prova med inderal

2. Får man snabbare effekt om man tuggar inderal tabletter?
Citera
2020-05-09, 19:59
  #2
Medlem
Jagozars avatar
Skulle vara bra att veta hur ditt liv ser ut. Tränar du? Röker du? Äter du mycket onyttigt?

Skulle snarare tro att du har dålig elasticitet i blodådrorna än ett starkt hjärta, så vida du inte löptränar tiotals kilometer i veckan.
Citera
2020-05-10, 12:00
  #3
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Skulle vara bra att veta hur ditt liv ser ut. Tränar du? Röker du? Äter du mycket onyttigt?

Skulle snarare tro att du har dålig elasticitet i blodådrorna än ett starkt hjärta, så vida du inte löptränar tiotals kilometer i veckan.

Tränar inte, röker inte, dricker inte, äter nyttigt.

Borde inte trycket vara mkt högre vid vila då med? Har haft så högt tryck med adrenalin sen jag var 20 minst. Är 30 nu.

Mitt hjärta slår alltid extremt hårt. Kommer ihåg att det slog hårt redan när jag var 12 år.

På arbetsekg hade jag 220/120 och dom nämnde inget om trycket.

På akuten när jag legat inne och haft 220 som sen går ner ganska snabbt har dom inte sagt något om heller.

Men det stör mig och oroar mig.
Citera
2020-05-10, 12:49
  #4
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Tränar inte, röker inte, dricker inte, äter nyttigt.

Borde inte trycket vara mkt högre vid vila då med? Har haft så högt tryck med adrenalin sen jag var 20 minst. Är 30 nu.

Mitt hjärta slår alltid extremt hårt. Kommer ihåg att det slog hårt redan när jag var 12 år.

På arbetsekg hade jag 220/120 och dom nämnde inget om trycket.

På akuten när jag legat inne och haft 220 som sen går ner ganska snabbt har dom inte sagt något om heller.

Men det stör mig och oroar mig.

Har du kollat upp om du har förstorat hjärta? Inte för att det är så sannolikt då du borde ha fått värre komplikationer av det under åren, men man vet aldrig...
Citera
2020-05-10, 13:03
  #5
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Har du kollat upp om du har förstorat hjärta? Inte för att det är så sannolikt då du borde ha fått värre komplikationer av det under åren, men man vet aldrig...

Yes, har normalt hjärta. Har gjort ultraljud på hjärtat.
Citera
2020-05-10, 13:08
  #6
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Yes, har normalt hjärta. Har gjort ultraljud på hjärtat.

Kan vara något som inte fungerar som det ska i binjurarna då. Eller en obalans i elektrolykter som natrium och kalium. Fast det lär de redan ha kollat via blodprov om det inte är helt bakom flötet. Vissa läkare är ju dock rätt bakom flötet iofs så men vet aldrig
Citera
2020-05-10, 20:25
  #7
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Kan vara något som inte fungerar som det ska i binjurarna då. Eller en obalans i elektrolykter som natrium och kalium. Fast det lär de redan ha kollat via blodprov om det inte är helt bakom flötet. Vissa läkare är ju dock rätt bakom flötet iofs så men vet aldrig

Kollade på 1177 precis det var också bra.
Citera
2020-05-15, 19:18
  #8
Medlem
Hoppeloppans avatar
Det är normalt med högt blodtryck vid adrenalinpåslag, inget konstigt!
Så länge trycker går ner till vad det ska va efter en stund då stress/upphettning/arbete är utförd så är det ingen fara. Skulle du däremot ha fortsatt högt blodtryck trots att du varvat ner och känner dig lugn, eller ha högt blodtryck i ditt vardagliga liv så kan det vara aktuellt med tex inderal.

I ditt vardagliga liv skall du ha ett tryck som är mellan 110-140/60-90. Skulle du ha över 140/90 kan det vara så att blodtryckssänkande medicin är något som är nödvändigt för dig.

Propp behöver du inte va orolig över. Proppen i sig får du oftast pga förmaksflimmer. Då blod inte tömms ordentligt i förmarket. Den lilla mängd blod som inte pumpas ut vid hjärtslaget kan då koagulerar (stelnar och blir en propp) och kan sedan åka/följa med ut vid nästa hjärtslag. Proppen sätter sig då i ev hjärnans små kärl och orsakar stroke. Detta är när man har förmarksflimmer. Det har inget med högt blodtryck att göra. Högt blodtryck kan va en riskfaktor till stroke men i ditt fall låter det som att du endast har högt blodtryck vid påslag av adrenalin, vilket är helt normalt. Det är det som är meningen med adrenalin.

Inderal behöver du inte krossa eller tugga den skall sväljas hel om personen kan svälja. Då får den bästa effekt.
Citera
2020-05-15, 20:22
  #9
Avstängd
rezpekt1057s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppeloppan
Det är normalt med högt blodtryck vid adrenalinpåslag, inget konstigt!
Så länge trycker går ner till vad det ska va efter en stund då stress/upphettning/arbete är utförd så är det ingen fara. Skulle du däremot ha fortsatt högt blodtryck trots att du varvat ner och känner dig lugn, eller ha högt blodtryck i ditt vardagliga liv så kan det vara aktuellt med tex inderal.

I ditt vardagliga liv skall du ha ett tryck som är mellan 110-140/60-90. Skulle du ha över 140/90 kan det vara så att blodtryckssänkande medicin är något som är nödvändigt för dig.

Propp behöver du inte va orolig över. Proppen i sig får du oftast pga förmaksflimmer. Då blod inte tömms ordentligt i förmarket. Den lilla mängd blod som inte pumpas ut vid hjärtslaget kan då koagulerar (stelnar och blir en propp) och kan sedan åka/följa med ut vid nästa hjärtslag. Proppen sätter sig då i ev hjärnans små kärl och orsakar stroke. Detta är när man har förmarksflimmer. Det har inget med högt blodtryck att göra. Högt blodtryck kan va en riskfaktor till stroke men i ditt fall låter det som att du endast har högt blodtryck vid påslag av adrenalin, vilket är helt normalt. Det är det som är meningen med adrenalin.

Inderal behöver du inte krossa eller tugga den skall sväljas hel om personen kan svälja. Då får den bästa effekt.


Tack, men borde inte 170-180 vara mer normalt vid adrenalin / träning? 230 är extremt högt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback