Fan jag tror jag har det!
En lösning där man tar bort informationen
OCH gör så att trådar fortfarande kan följas!
Det är att anonymisera användarnamnet + citerade inlägg från den användaren.
Den processen går ju enkelt att automatisera.
Utöver det begära att begära att en moderator markerar ord som är personuppgifter i något specifikt inlägg i någon tråd, typ såhär:
Kod:
Hej, jag jobbar på Exempelgatan 123, jag är den enda 98-åringen där.
Moderatorn markerar nu ord att anonymisera
Kod:
Hej, jag jobbar på [ANONYMISERA]Exempelgatan 123[/ANONYMISERA], jag är den enda [ANONYMISERA]98[/ANONYMISERA]-åringen där.
Anonymisera-orden skickas nu genom en hashfunktion, precis så lösenord sparas.
OBS: Att hasha information är en oåterkallelig handling.
Men det är just därför det passar alldeles perfekt för GDPR! Det
är att radera informationen, och istället ersätta det med ett ID. Så inte ens moderatorerna kan ta reda på vad det stod innan.
Informationen blir helt unik för varje input, men ursprungsinformationen går inte att räkna ut.
Så ordet "98" blir
alltid "ED3D2C21991E3BEF5E069713AF9FA6CA"
Men det går att göra unikt för varje användare också! Till och med för enskilda trådar!
Då kallad det att man "saltar" ett hash. Det är enkelt gjort. Man lägger bara till vad man vill göra unikt. Vill man göra ordet unikt för varje användare så kör man på "98Användarnamn" = "5712DB8722CB3F056FBBF27F6419EAFE"
Och om man vill göra ordet unikt för varje tråd:
"98(Tråd123)" = "686578AED8F18AEDBF6E0BBE7B17911B"
Eller varför inte anonymisera åldern för en användare
och förhindra att samma ålder kopplas samman med en annan tråd?
"98(Tråd123)Användarnamn" = "A8D4D2B652AE56EC51B77A4641B1C123"
Kod:
Hej, jag jobbar på [ANONYMT="2A72F7CBD6BAF5E5FC4A77312D79D27C"/], jag är den enda [ANONYMT="A8D4D2B652AE56EC51B77A4641B1C123"/]-åringen där.
But wait! There's more! Dessa ID:n är ju fula när de är så långa. Då är det bara att använda använda andra hashfunktioner.
Det finns hashfunktioner för allt, t.ex. som genererar riktiga ordkombinationer eller varför inte ikoner.
Slutresultatet kan t.ex. bli:
Kod:
Hej, jag jobbar på [ANONYMT]Angry Tree With Incredible Strength[/ANONYMT], jag är den enda [ANONYMT]Sweet Dog Using Boring Hair[/ANONYMT]-åringen där.
Och då alltså ut såhär
Citat:
Hej, jag jobbar på Angry Tree With Incredible Strength, jag är den enda Sweet Dog Using Boring Hair-åringen där.
Eller med ikoner (låtsas att emojisarna är unika ikoner
Citat:
Hej, jag jobbar på

, jag är den enda

-åringen där.