Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-09, 10:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mster
I en gammal FAQ här kan jag läsa:
Q: Kan jag radera mina inlägg?
A: Du kan inte radera dina inlägg.

Varför?
Flashback vill värna om integritet, men man får inte radera inlägg? Detta är helt motsägelsefullt.
Vi har många nya lagar i dag 2020 som inte fanns när den initiala frågan skrevs. Nya lagar där har vi rätt till vår information och rätten att ta bort den. Är flashback (som skulle värna integritet) den plattform som plötsligt vägrar den möjligheten och gömmer sig bakom lagar i annat land?

Det är dags att vakna upp. Ge användaren makt över sitt content, annars blir ni bara som de ni försökte skydda oss ifrån.

Det är inte ditt content. Så fort du trycker på "skicka svar" så blir det allas content.
Citera
2020-05-09, 13:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Men för helvete...

Är det inte bättre att du lägger ner 2 jävla minuter och bemödar dig att förklara varför någon har fel om du ska rätta någon?

Istället för att hundratals läsare ska spendera en timma på att läsa igenom 400 inlägg var för sig, och försöka gissa att hej vilt på vad fan det är du syftar på?

Jag tänker då fan inte bemöda mig att göra det när du inte bemödar dig att lägga ner ens 2 minuter.

Du presenterar inga argument, så du har fel.

Ett inlägg från tidigare länkad tråd:

(FB) Hur kommer GDPR påverka Flashback?

Orkar du läsa så mycket?
Citera
2020-05-09, 13:44
Medlem
Fan jag tror jag har det!

En lösning där man tar bort informationen OCH gör så att trådar fortfarande kan följas!

Det är att anonymisera användarnamnet + citerade inlägg från den användaren.

Den processen går ju enkelt att automatisera.

Utöver det begära att begära att en moderator markerar ord som är personuppgifter i något specifikt inlägg i någon tråd, typ såhär:
Kod:
Hej, jag jobbar på Exempelgatan 123, jag är den enda 98-åringen där.

Moderatorn markerar nu ord att anonymisera
Kod:
Hej, jag jobbar på [ANONYMISERA]Exempelgatan 123[/ANONYMISERA], jag är den enda [ANONYMISERA]98[/ANONYMISERA]-åringen där.

Anonymisera-orden skickas nu genom en hashfunktion, precis så lösenord sparas.

OBS: Att hasha information är en oåterkallelig handling.

Men det är just därför det passar alldeles perfekt för GDPR! Det är att radera informationen, och istället ersätta det med ett ID. Så inte ens moderatorerna kan ta reda på vad det stod innan.

Informationen blir helt unik för varje input, men ursprungsinformationen går inte att räkna ut.

Så ordet "98" blir alltid "ED3D2C21991E3BEF5E069713AF9FA6CA"

Men det går att göra unikt för varje användare också! Till och med för enskilda trådar!

Då kallad det att man "saltar" ett hash. Det är enkelt gjort. Man lägger bara till vad man vill göra unikt. Vill man göra ordet unikt för varje användare så kör man på "98Användarnamn" = "5712DB8722CB3F056FBBF27F6419EAFE"

Och om man vill göra ordet unikt för varje tråd:
"98(Tråd123)" = "686578AED8F18AEDBF6E0BBE7B17911B"

Eller varför inte anonymisera åldern för en användare och förhindra att samma ålder kopplas samman med en annan tråd?

"98(Tråd123)Användarnamn" = "A8D4D2B652AE56EC51B77A4641B1C123"

Kod:
Hej, jag jobbar på [ANONYMT="2A72F7CBD6BAF5E5FC4A77312D79D27C"/], jag är den enda [ANONYMT="A8D4D2B652AE56EC51B77A4641B1C123"/]-åringen där.

But wait! There's more! Dessa ID:n är ju fula när de är så långa. Då är det bara att använda använda andra hashfunktioner.

Det finns hashfunktioner för allt, t.ex. som genererar riktiga ordkombinationer eller varför inte ikoner.

Slutresultatet kan t.ex. bli:
Kod:
Hej, jag jobbar på [ANONYMT]Angry Tree With Incredible Strength[/ANONYMT], jag är den enda [ANONYMT]Sweet Dog Using Boring Hair[/ANONYMT]-åringen där.
Och då alltså ut såhär
Citat:
Hej, jag jobbar på Angry Tree With Incredible Strength, jag är den enda Sweet Dog Using Boring Hair-åringen där.

Eller med ikoner (låtsas att emojisarna är unika ikoner
Citat:
Hej, jag jobbar på , jag är den enda -åringen där.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-09 kl. 13:55.
Citera
2020-05-09, 13:58
Medlem
BigFatCones avatar
Flashback riktar sig till människor över 18. Människor som förväntas ta ansvar för sina egna handlingar. Tänk efter före helt enkelt.
Citera
2020-05-09, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att flashback inte är en svensk tjänst och placerad utanför EU är ju förklaringen till att vi kan prata fritt ur hjärtat. Svensk lagar och ängslig pk-kultur gäller inte här. I och med det gäller inte heller den EU lagen om att man har rätt att radera gamla inlägg.

Det där är en myt. Man är för övrigt alltid åtminstone i teorin juridiskt ansvarig för sina inlägg, om man bara befinner sig i Sverige när man skriver dem. Det kan vilken advokat som helst upplysa om.
Citera
2020-05-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För att ge ett lite mer riktigt svar på frågan:

Om användare tillåts ta bort inlägg så kan det göra trådar mer eller mindre oläsliga. Om alla användare då skall in och ta bort inlägg här å där så kanske väldigt många viktiga/intressanta trådar helt måste tas bort.

Det måste du väl ändå förstå att det inte håller?

Det är knappast det som är anledningen, anledningen är att man inte ska skriva massa skit och sedan kunna ta bort, tex hota användare eller liknande.
Citera
2020-05-09, 16:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Det är knappast det som är anledningen, anledningen är att man inte ska skriva massa skit och sedan kunna ta bort, tex hota användare eller liknande.

Naä... det låter mer som att det är inlägg som i många fall ändå kommer att tas bort. Det är så att jag har rätt. Snart kommer en admin eller moderator in och skriver att jag har rätt.

Alltså:
Inlägg tas inte bort från trådar eftersom det kan göra tråden mer eller mindre oläslig.
Citera
2020-05-09, 16:41
Medlem
henrikos avatar
Citat:
För att ge ett lite mer riktigt svar på frågan:

Om användare tillåts ta bort inlägg så kan det göra trådar mer eller mindre oläsliga. Om alla användare då skall in och ta bort inlägg här å där så kanske väldigt många viktiga/intressanta trådar helt måste tas bort.

Det måste du väl ändå förstå att det inte håller?

Ett alternativ vore att man kunde flytta över alla sina inlägg i en tråd till ett annat konto. Då skulle inläggen finnas kvar, och det skulle fortfarande gå att följa ordväxlingarna i en tråd.
Citera
2020-05-09, 16:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ett alternativ vore att man kunde flytta över alla sina inlägg i en tråd till ett annat konto. Då skulle inläggen finnas kvar, och det skulle fortfarande gå att följa ordväxlingarna i en tråd.

Men hur blir det då om Användare A kommer med ett påstående och sen får det överfört till ett annat konto (anonymiserat ?). Sen kommer en annan användare med information som ifrågasätter påståendet och citerar (för att få kommentar) det numera anonymiserade påståendet. Vart skickas förfrågan om kommentar då?

Nä det håller inte.
Citera
2020-05-09, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mster
I en gammal FAQ här kan jag läsa:
Q: Kan jag radera mina inlägg?
A: Du kan inte radera dina inlägg.

Varför?
Flashback vill värna om integritet, men man får inte radera inlägg? Detta är helt motsägelsefullt.
Vi har många nya lagar i dag 2020 som inte fanns när den initiala frågan skrevs. Nya lagar där har vi rätt till vår information och rätten att ta bort den. Är flashback (som skulle värna integritet) den plattform som plötsligt vägrar den möjligheten och gömmer sig bakom lagar i annat land?

Det är dags att vakna upp. Ge användaren makt över sitt content, annars blir ni bara som de ni försökte skydda oss ifrån.

kolla vad som står i GDPR. anledningen till att man gömmer sig över flera kontinenter är för att fiffla med skatt.
Citera
2020-05-09, 17:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Men hur blir det då om Användare A kommer med ett påstående och sen får det överfört till ett annat konto (anonymiserat ?). Sen kommer en annan användare med information som ifrågasätter påståendet och citerar (för att få kommentar) det numera anonymiserade påståendet. Vart skickas förfrågan om kommentar då?

Det kommer då dyka upp en notifikation när man är inloggad som den "nya" kontot. Det kommer inte finnas någon koppling till det gamla kontot längre.

Problemet med att det finns konton som ingen loggar in på mer än vartannat år, eller aldrig, finns ju helt oavsett detta.

Om ett inlägg är föremål för en varning inser jag att det finns lite att fundera på. Men i princip tänker jag mig att det ska bli kvar någon slags "okänd varning" på det ursprungliga kontot, och att varningen följer med till "nya" kontot. Det får ju inte bli ett kryphål för att bli av med varningar.
Citera
2020-05-09, 19:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det kommer då dyka upp en notifikation när man är inloggad som den "nya" kontot. Det kommer inte finnas någon koppling till det gamla kontot längre.

Problemet med att det finns konton som ingen loggar in på mer än vartannat år, eller aldrig, finns ju helt oavsett detta.

Om ett inlägg är föremål för en varning inser jag att det finns lite att fundera på. Men i princip tänker jag mig att det ska bli kvar någon slags "okänd varning" på det ursprungliga kontot, och att varningen följer med till "nya" kontot. Det får ju inte bli ett kryphål för att bli av med varningar.

Ärligt talat så låter det här helflängt. Man vill naturligtvis att den man citerar skall få notifikation. Man kan se när den användaren senast var inloggad och därmed ange att personen inte vill stå för det den skrev.

Jag tycker att det är bra att det som skrivs för alltid kommer vara kopplat till det kontot som skrivet det. Jag skulle se det som ett nedköp det du föreslår och jag förstår inte varför det ens finns en önskan om det.

Jag tror att det skulle göra forumet mer ointressant och därmed mindre använt. Mindre använt av seriösa skribenter och kanske mer använt av dom som bara tramsar. Därmed så skulle kvaliteten sjunka extremt mycket.

Jag personligen ser som sagt det som en dålig grej att införa och jag hoppas verkligen inte att det införs. Vilket jag förstått att makten här på forumet tidigare intygat att så inte kommer göras heller. Frågan är ju liksom inte ny och det här är inte första tråden som startats om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in