Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2020-05-23, 19:17
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då är det tydligt att du faktiskt inte förstår....

Oavsett det du skrev så blir disk generellt sett alltid renare med diskmaskin än vad den blir med handdisk. Detta beror på flera saker. Kraftigare diskmedel i maskinen, längre kontakt med vattnet, ofta högre temperatur än folk har lust att slabba med händerna i etc etc.

Att det går år mycket mindre vatten i en diskmaskin än vid handdisk, beror på att man återanvänder en mindre mängd vatten under varje diskning, och istället låter tiden göra jobbet. Det spelar ju ingen större roll om diskmaskinen står och tuggar i nån timme när man ändå kan göra nåt annat själv.

https://www.reviewed.com/dishwashers...ng-your-dishes




Källa: https://home.howstuffworks.com/what-...dishwasher.htm

Håller med, använder man 60 liter vatten / disk för 4 pers så får man inte diska per hand.
Jag klarar på en bråkdel av vatten.

Om man inte vet hur man rengör svampen t ex i mikron så ska man inte diska per hand.
Inte heller att använda diskvamp till valfri rengöring i köket för den delen.

Använd papper det blir säkrare.
Citera
2020-05-23, 21:26
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbaRegia
Håller med, använder man 60 liter vatten / disk för 4 pers så får man inte diska per hand.
Jag klarar på en bråkdel av vatten.

Om man inte vet hur man rengör svampen t ex i mikron så ska man inte diska per hand.
Inte heller att använda diskvamp till valfri rengöring i köket för den delen.

Använd papper det blir säkrare.

Fortfarande gäller att man generellt sett inte kan diska lika rent och med lika lite vatten som en diskmaskin gör, det säger i princip all tillgänglig info och tester.

Och nu tror jag även att du nog inte helt förstod det jag länkade till, eller...?

Så för att sammanfatta.
Diskmaskiner diskar generellt sett renare och är mer ekonomiska vad gäller vattenåtgång och energiåtgång, än man normalt klarar med handdisk. Dessutom gör den det medan man själv kan pyssla med nåt annat som kanske är roligare. Och du, man behöver inte heller köra mikron för att få till det...
Citera
2020-05-24, 20:16
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Precis tvärtom: Om du har barn som är tillräkligt stora så är problemet med disken löst. Barn måste ju lära sig att hjälpa sina föräldrar och lite diskning klarar de mycket bra.

Funkar i Ukraina....
Citera
2020-12-09, 23:31
  #112
Medlem
* Glas blir finare och glansigare av att köras i diskmaskin med spolglans, än av handdisk. När jag va utan diskmaskin va jag ganska noga med att handdiska mina glas, och även om jag putsade noga med luddfri trasa blev det oftare flammiga fläckar. Första gången jag skaffade diskmaskin blev jag paff över hur otroligt mycket glansigare glasen blev vid första körningen.

* Att få bort fett är otroligt mycket lättare i diskmaskin än med handdisk. Jag har bott i lägenhet utan spisfläkt och öppna hyllplan. Allt som stod på hyllplanen blev täckt av fett. Det va ett jävla bestyr med att få bort det och ibland efter en rejäl handdisk så upptäckte man ändå att när det torkat så var det lite klibbigt trots allt. Diskmaskinen fixade det klart bättre.

* Mycket lättare att kunna ställa undan nåt man precis använt i diskmaskinen och då "gömma det". Att ställa sig och diska direkt varenda gång orkar man inte. Och ställer man grejorna i diskhon blir det ett intryck av att ens kök konstant är lite stökigt.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-12-09 kl. 23:34.
Citera
2020-12-09, 23:39
  #113
Medlem
Cis-Kingens avatar
Varför ska jag stå och arbeta om en maskin gör det bättre?
Citera
2020-12-23, 08:58
  #114
Medlem
Strangeflowers avatar
Har varit utan diskmaskin sedan jag flyttade hemifrån (och micro!). Det är 15 år sen nu. Först var jag ensam, då var det inga problem med handdisk. Sedan blev jag sambo. Funkade okej ändå. Nu bor vi i hus, där vedpanna med självcirkulation är enda värmekälla för hus och vatten. Utan ackumulatortank. Vattentanken rymmer blott 350 liter. Så man måste ibland kila ned och tända i pannan om man ska diska. Tycker det fungerar helt okej ändå. Man är så van att man knappt tänker på det numera, och tid har jag då jag bara jobbar deltid.

Men självklart vill jag ha diskmaskin! speciellt när vi har haft middagar med typ 10 pers. Standarden i köket är från 50-talet, så bänken är för låg för en modernare diskmaskin (och för min arma rygg=), men orkar inte bygga om då vi letar annat hus. Så, det funkar, men mina nagelband har mått bättre. Har blivit en jävel på att stapla disk dock.
__________________
Senast redigerad av Strangeflower 2020-12-23 kl. 09:00.
Citera
2020-12-23, 09:26
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Nu tillhör jag dom som inte har en diskmaskin och jag kan säga dig att redan efter blott 3 år i en samborelation där enbart jag sköter disken så är diskmaskinen högst upp på önskelistan. Det finns många "nackdelar" med handdisk och ett par är:
1. Händerna blir uttorkade av kemikalier och vatten.
2. Disken står öppet, framme på tork. Ohygieniskt.

Några andra nackdelar som är lite av det allvarligare slaget är:
1. Önskvärd temperatur på vattnet är för låg.
2. Ett 10- till 90-minutersmoment slukas varje dag där man dessutom har dålig hållning.
3. Disken blir aldrig någonsin lika ren som den hade blivit i en diskmaskin.

Jag vill köpa en diskmaskin, men installationen avskräcker mig. Jag har läst att om blandaren inte har inbyggt stöd för bänkdiskmaskinen så kan man orsaka vattenskador eller andra sorters skador på vattenledningarna. "Det är inte så bara" att förse bänkdiskmaskinen med vatten och lägga avloppsslangen i vasken har jag hört.
Jo, det är väldigt enkelt att installera bänkdiskmaskinen och förse den med vatten. Man bara jackar i vattenslangen i det uttag för vatten som finns på vattenarmaturen (vattenkranen). Om kranen saknar ett sådant uttag så ber man en rörmokare byta kranen. Jag gjorde det och jag fick en ny kran. Det gick snabbt, smidigt och enkelt.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback