Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Man kan dra det ännu längre. Alla som är i opposition är får för att de tänker ungefär likadant, fast de är i minoritet. Alla som hänvisar till auktoriteter med argumentet att "en expert nog vet mer än X" är idioter. Alla som inte ifrågasätter auktoriteter som talar för deras egen sak är svagsinta, osv. Okej, ett av dessa exempel är rätt självklart sant, men var går gränsen?
Var gränsen för en auktoritet och icke-auktoritet går menar du?
Tror den är flytande/inte finns. Ju mer auktoritärt ideologi ju mer korkat medel.
Sen att leva i ett auktoritärt samhälle och acceptera det är en helt annan fråga. Många smarta och medelsmarta som kan sko sig själva i ett sådant. Men att faktiskt tro på det ideologiskt...
"en expert nog vet mer än X" är lite luddigt, så inte helt säker på vad du menar. I många fall får man ju anta att en tandläkare (auktoriteten) vet mer än en själv om hur man borrar en tand, och låta honom göra det. Samtidigt som man kanske är skeptisk till om det faktiskt behövs bara för att auktoriteten säger det. Så sant, finns en gräns där också.
Handlar väl en del om intresse också. Kanske är jag bara en ideologi/filosofi-nörd, och en annan med exakt samma intelligens som mig med intresse för tandhälsa tycker jag är en idiot för att jag inte ifrågasätter mer hos tandläkaren, men skiter högaktningsfullt i hur världen eller landat styrs.