Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
I en sådan här tråd blir det en speciell polemik men jag vill betona att jag absolut inte är någon rationalist. NS utgår ju inte heller från rationalismen som liberalism och marxism gör. Intelligenta individer, sådana som verkligen är det alltså och inte inbillningsbegåvade medelmåttor, brukar oftast inse människans begränsningar. Tron på att människan är rationell utgör en av de farligaste och paradoxalt nog mest irrationella idéer som fick spridning under Upplysningstiden. Det mesta av det som gått snett i främst västvärlden kan faktiskt härledas till den rationalistiska grundsynen.
Det är väldigt vanskligt att hänvisa till rationalitet när det kommer till saker som politik och samhällsbyggen. Jag tror inte att verkligheten går att beskriva matematiskt-filosofiskt på ett meningsfullt sätt, eller att det går att resonera sig fram till "sanningen". Att utgå från en övertygelse är lämpligare.
Dessutom bör man passa sig för att tala om (objektiv) samhällsnytta, "största möjliga välstånd" och sådana saker. Annars hamnar man lätt i ett tillstånd där människor reduceras till ett par händer och värderas efter sin prestationsförmåga på t.ex. arbetsmarknaden. Det är som bäddat för inomfolkliga konflikter. Man kan lugnt säga att hela idén om jämlikhet och identiska förutsättningar sabbar mer än den gör nytta, för att inte tala om den liberala idén om att människor strävar efter att göra "rätt". Människan är ofullkomlig.