Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Var vi överens om att liberalism är en anti-auktoritär vänsterlära och att hästskoteorin är liberal?
Kan du verkligen se en styrelse tillsätta en särskoleutbildad VD? Men obeaktat det så kvarstår min fråga varför anställda skulle vilja ha en sådan? Sen kan man ju lämna ett land precis som man kan lämna ett företag. Eller hur?
Det är naturligtvis mycket enklare att lura folk i ett system där ingen naturlig misstänksamhet mot makten finns. Som i Sverige. Egentligen är det ganska självklart om du tänker efter. Demokrati är det perfekta lurendrejarupplägget. Man kan exempelvis lura i folk att det är odemokratiskt att inte ha en marxistisk värdegrund.
Men du vill inte att jag ska ta upp skithålsländer i Afrika som exempel på demokratier va?
Låt oss hålla isär begreppen. Nu likställer du för det första ett auktoritärt styre med diktatur. Det behöver det så klart inte vara. Och nej, demokrati är absolut ingen garanti för frihet av något slag. Tvärtom. Jag rekommenderar som tidigare att du läser Platon och Tocqueville. Återigen handlar det om din blinda tillit till massan där du landar i den felaktiga slutsatsen att frihet inte skulle vara förenligt med ett auktoritärt styre.
Det var ditt exempel med särskole-VD inte mitt. Jag ser inte många styrelseledamöter eller anställda vilja ha det. Så ska det vara någon analogi för diktatorer och folk med rösträtt i ett land förstår jag inte vad du vill komma. Att auktoritet eller inte, inte spelar någon roll?
I ett fritt land, med andra fria länder runt omkring kan man lämna sitt land. I många auktoritära länder är det desto svårare att lämna. Är dessutom alla andra länder auktoritära kan det bli riktigt riktigt svårt.
Ingen naturlig misstänksamhet mot staten är även det enklare att odla i ett auktoritärt samhälle. Att du tycker svenskar är får som tänker likadant tycker du för att du bor här och de flesta inte tycker som dig i vissa frågor, utan tycker annorlunda och har röstat efter det tycket. Hade du bott i ett mer auktoritärt samhälle i samma sits hade du antagligen exploderat av frustration över folkets fårighet. Även om risken för att du ens hade tyckt annorlunda varit mycket mindre.
Att öka auktoriteten och dess, för att det skulle öka misstänksamheten mot auktoriteten är ju en tankevurpa av sällan skådat slag även om det skulle vara sant, vilket det inte är.
Ja, korrekt, det gör jag. För att synka min lingo med din, där du återupprepar demokrati som motsats till auktoritet. Om och om och om och om och om och om igen. Sååå, då tänkte jag vi kan diskutera på dina premisser. Men vi skippar det.
Motsatsen till auktoritet är demokrati, men motsatsen till demokrati är inte diktatur. Det är lite förmycket ord-fånerier för min smak istället för sakliga argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Ren komik förresten att du efter allt ditt babbel om frihet hyllar hmf-lagstiftningen som är en solklar inskränkning av yttrandefriheten. Nästan svart bälte i orwellianskt tänkande på den intellektuella kantringen från din sida.
Herregud, du förstår inte sarkasm.
Du är så blind och instängd i din desillusion av egen förträfflighet att du inte förstår att HMF-lagen-kommentaren var en gliring mot dig?
Jag tänker inte förklara för dig, du får helt enkelt läsa på nytt och försöka förstå varför det är du som hyllar HMF-lagen. Antingen är du för korkad för att förstå det, eller är du inte det och förstår det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Oavsett vad du tror så har jag sett dina liberala åsikter uttryckas av hur många gånger som helst och inte minst av etablissemanget.
Goddag yxskaft. Jag har lyft fram företag som exempel på hierarkiskt organiserade och auktoritärt styrda. Men du lyckas ständigt börja pladdra om helt andra saker när jag ställer besvärliga frågor till dig. Genom att du fisit ur dig påståenden som att människor i auktoritära system är mindre intelligenta och sämre på att tänka själva så är mina frågor ytterst relevanta. Eller märker du bara hur dumt det ser ut när implikationerna av ditt påstående blir att anställda, aktieägare och företagsledningar i framgångsrika företag skulle vara mindre intelligenta och sämre på divergent tänkande?
Ja, det är vettiga åsikter, så hade varit förvånande om de inte uttryckts tidigare. Bra saker behålls gärna och anammas av folk.
I ett auktoritärt samhälle formar auktoriteten i större grad tankarna på folket.
Samma sker i ett mindre auktoritärt samhälle, men där formar också folket auktoriteten i större grad. Kanske därför du upplever folk som får - eftersom folket och auktoriteten är mer samstämda och faktiskt tycker likadant.
Sen nej. Jag har inte sagt någon gång att folk i auktoritära system är mindre intelligenta.
Jag har sagt att folk som ideologiskt är för auktorärtism har en större andel del korkade människor.
De anekdotiska bevisen har ju inte direkt blivit mindre i och med denna diskussion.
Ser att detta på nytt kommer leda sandlåda med tillmälen snarare än diskussion, vilket inte intresserar mig.
Om vi ändå hade någon auktoritet som ansåg att fula tillmälen var dumt.
Så hade vi fint kunnat
lyda, slicka, och suga som en duktig liten hund.