• 5
  • 6
2020-05-15, 00:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Jag satt nyligen och pratade med en person om såkallade emergency savings och denne menade att ALLA borde ha minst 50.000 som ligger på ett konto för oväntade utgifter. För mig känns det som alldeles för mycket och orealistiskt. Tänkte höra lite om era historier.

Vilka är era mest dyra oväntade utgifter någonsin och vad var det som hände? Samt hur snabbt behövde pengarna betalas ut?

Det beror på hur man lever och hur man bor. Själv tycker jag 50.000 kr är väldigt lågt räknat. Bor man i villa så kan vad som helst hända och då gäller det att ha en ordentlig buffert. Ibland har man oturen att det kan komma flera oförutsedda utgifter efter varandra.
Citera
2020-05-17, 14:51
Medlem
På sparkontot 100k. Här tänker jag främst akuta grejer som händer med huset men även t ex ett dyrt och plötsligt tandläkarbesök.

På bilkontot är målet en ungefärlig summa som motsvarar vad en ”ny” (lagom begagnad) bil skulle kosta om jag lägger till min nuvarande bil i inbyte. Täcker såklart även reparationer och liknande så att sådant aldrig behöver bli en jobbig överraskning. För över en viss summa dit varje månad och alla kostnader som har med bilen att göra tas därifrån.
Citera
2020-05-17, 15:44
Medlem
RostigHinks avatar
Köpte mitt första hus i slutet av 80-talet. Året efter inflytt sprang pannan läck. Blev lite jobbigt att ta den plötsliga utgiften då jag inte hade någon buffert. 32000 blev det, motsvarar 60000 i dagens penningvärde.
Citera
2020-05-17, 16:56
Medlem
Paradisums avatar
Som tidigare nämnts beror det helt på hur man lever. Har man kåk, bil och andra prylar som kan kosta mycket att laga så är det vettigt med en rejält buffert. Själv har vi i dagsläget nära noll i buffert. Investerar hellre varenda tusenlapp som går att investeras. Både jag och frugan har säkra jobb, vi klarar oss fint på enbart 1 lön, hyresrätt, gjorde oss av med bilen osv. Så har inget behov av en buffert. Då gör sig pengarna bättre på börsen eller i andra investeringar.
Citera
2020-05-17, 17:29
Medlem
Tant-Harrys avatar
En buffert på åtminstone 3 månadslöner, när jag bröt foten så tog försäkringskassan 3 månader på sig att betala ut första sjukpenningen.....
Citera
2020-05-18, 18:19
Medlem
Citat:
Hej,

Jag satt nyligen och pratade med en person om såkallade emergency savings och denne menade att ALLA borde ha minst 50.000 som ligger på ett konto för oväntade utgifter. För mig känns det som alldeles för mycket och orealistiskt. Tänkte höra lite om era historier.

Vilka är era mest dyra oväntade utgifter någonsin och vad var det som hände? Samt hur snabbt behövde pengarna betalas ut?
Det är inte bara viktiga oväntade händelser som buffertsparande ska hantera utan även leda till att man vågar ta snabba ekonomiska beslut.

För något år sedan frågade en av polarna om vi skulle åka på semester. Beräknades kosta 15 000 kr. Skönt att då kunna säga ja inom 5 sekunder utan att överhuvudtaget reflektera över kostnaden och att inte ens semestern är diskuterad med chefen.

Otaliga gånger har semester inköpts för 5-10 000 kr utan att semestern blivit beviljad. Vore trist om man inte kan åka men bufferten gör att det inte är de förlorade tusenlapparna som svider hårdast om man inte kan åka utan den missade upplevelsen.

Genom att ha en buffert så vågar man ta större risker och köpa saker utan att behöva fundera och analysera om man verkligen har råd och vilka ekonomiska risker som man tar.
Citera
2020-05-18, 20:20
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är inte bara viktiga oväntade händelser som buffertsparande ska hantera utan även leda till att man vågar ta snabba ekonomiska beslut.

För något år sedan frågade en av polarna om vi skulle åka på semester. Beräknades kosta 15 000 kr. Skönt att då kunna säga ja inom 5 sekunder utan att överhuvudtaget reflektera över kostnaden och att inte ens semestern är diskuterad med chefen.

Otaliga gånger har semester inköpts för 5-10 000 kr utan att semestern blivit beviljad. Vore trist om man inte kan åka men bufferten gör att det inte är de förlorade tusenlapparna som svider hårdast om man inte kan åka utan den missade upplevelsen.

Genom att ha en buffert så vågar man ta större risker och köpa saker utan att behöva fundera och analysera om man verkligen har råd och vilka ekonomiska risker som man tar.
Varför köper man en resa innan man vet om chefen tillåter det eller ej?
Citera
2020-05-18, 20:28
Medlem
Citat:
Varför köper man en resa innan man vet om chefen tillåter det eller ej?
Jobbade en gång på en arbetsplats där man fick strikt godkänt på ledigheter 3 veckor innan, inget annat. Detta var en arbetsplats som var öppet 365 dagar om året, 8-22. I princip enda chansen att få resa var om man chansade.
Citera
2020-05-18, 21:22
Medlem
Villaägare, pelletspanna 55.000 kr. Skulle säga att det vore direkt oansvarigt att inte ha 50.000 sparat minst om man äger hus.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in