• 1
  • 2
2020-05-05, 09:16
Medlem
Luftgevars avatar
Hej,

Jag satt nyligen och pratade med en person om såkallade emergency savings och denne menade att ALLA borde ha minst 50.000 som ligger på ett konto för oväntade utgifter. För mig känns det som alldeles för mycket och orealistiskt. Tänkte höra lite om era historier.

Vilka är era mest dyra oväntade utgifter någonsin och vad var det som hände? Samt hur snabbt behövde pengarna betalas ut?
Citera
2020-05-05, 09:18
Medlem
paerras avatar
Det beror nog mycket på hur man lever.

Har man behov av bil så kan det vara befogat med lite extra buffert. Även om man bor i villa.

Lägenhet kanske inte lika mycket

Etc.
Citera
2020-05-05, 09:23
Medlem
yz44s avatar
Den summan får anses vara ett minimum, en årslön är ett bättre riktmärke.
Räcker med lite små reparationer och service på bilen för att komma över 10.000:- i kostnad.
Citera
2020-05-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Jag satt nyligen och pratade med en person om såkallade emergency savings och denne menade att ALLA borde ha minst 50.000 som ligger på ett konto för oväntade utgifter. För mig känns det som alldeles för mycket och orealistiskt. Tänkte höra lite om era historier.

Vilka är era mest dyra oväntade utgifter någonsin och vad var det som hände? Samt hur snabbt behövde pengarna betalas ut?

Hur mycket som går åt beror lite på hurman lever, själv bor jag i villa och har 2 bilar, har väl idag cirka 150 000 som buffert. Sen har jag givetvis lite andra sparanden också.

Hitills så det som gått åt var t.ex förra sommaren när värmepumpen packade ihop 25000.
Hade problem med lågt blodtryck ett tag och slog ut 2 framtänder 15000.
Men givetvis bor man i hyresrätt och inte bryr sig så mycket behöver man inte så mycket.
Vitvaror etc. brukar packa ihop efter ca. 10 år då springer tusenlapparna iväg och då är det bra att ha dem tillgängliga så man slipper dra på sig lån.
Citera
2020-05-05, 09:28
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Har väl varit någon bilservice som måste fixas för närmare 10 000kr. Rasad motor i bil som skulle ha kostat 25 000 kr att fixa men sålde skrället och köpte en ny istället. Frys som gav upp och köpte både kyl och frys ny för drygt 20 000 kr.

Hur mycke man behöver ha i buffert är väldigt individuellt men har man hus behöver man mer än om man sitter i en hyreslägenhet kan man väl säga.

Skulle kunna lösgöra över 100 000 snabbt om det var kris och hade jag någon vecka på mig så är det mer än en årslön och då tjänar jag en bra bit över medel.
Citera
2020-05-05, 09:29
Medlem
I dessa dystra ekonomiska tider är väl risken att förlora jobbet ganska konkret för många.
Är man singel kan man ju alltid avstå ölen med kompisarna och lite nya kläder, men har man barn är det tråkigt om man måste välja bort på semester, skolkläder, julklappar och sån't.

När man väl förlorat jobbet är det för sent att lägga upp en buffert, och då om inte förr får man reda på vad ens kreditvärdighet hos banken är.

"Slösa" har ett roligare liv men "Spara" sover bättre om natten. Bara att välja.
Citera
2020-05-05, 09:29
Medlem
InnesIs avatar
Det beror som sagt på hur man lever. För min del kommer det antagligen bara handla om några tusenlappar om något går snett (typ att kylen går sönder). Möjligt undantag är såklart vattenläckor och liknande som kan bli riktigt dyrt.

Men bor man i villa kan allt möjligt hända. Om du dessutom har bil så kan pengar flyga iväg. Sjukdomar kan såklart också kosta massor med behandlingar och medicin. Och har du husdjur kan veterinärer tydligen konsten att ta redigt betalt.

Jag vet inte vad som är bra att ha som buffert men med 50 000 kan du nog känna dig hyfsat lugn inför det mesta av de mer ovanliga händelserna.
Citera
2020-05-05, 09:31
Medlem
Som sagt. Det beror på hur man lever och bor.

En familj med två barn, två bilar och villa bör ha ganska mycket undansparat för oväntade utgifter. Kylen, frysen, bilen eller taket kan ju pajja och då får man punga ut från egen ficka. Man även plötsligt bli arbetslös och måste försörja sig och sin familj med besparingar.

Någon som bor ensam i en lägenhet och åker kommunalt behöver nog mindre. Kyl och frys byts kanske ut "gratis" om det går sönder.

Själv så försöker jag ha ungefär samma som mina kreditgränser på korten. Alltså, mellan 100.000 och 200.000. Det är alltså pengar jag kan ta ut snabbt. Övriga besparingar ligger i aktier, fonder och råvaror. Kan berätta att min buffert inte är så hög just nu, utan jag sparar upp den efter en del nöjesutlägg.
Citera
2020-05-05, 09:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Den summan får anses vara ett minimum, en årslön är ett bättre riktmärke.
Räcker med lite små reparationer och service på bilen för att komma över 10.000:- i kostnad.

Varför är årslön ett bra riktmärke?
Det beror ju mycket på hur man lever i förhållande till sin inkomst.

Jag skulle kunna med en årsinkomst köpa över 20 st liknande bilar som den jag har nu.

Har man outnyttjade krediter så kan man lösa det akut med dem och sedan utöka bolånet, eller låna från sitt eget sparande.
Citera
2020-05-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Varför är årslön ett bra riktmärke?
Det beror ju mycket på hur man lever i förhållande till sin inkomst.

Jag skulle kunna med en årsinkomst köpa över 20 st liknande bilar som den jag har nu.

Har man outnyttjade krediter så kan man lösa det akut med dem och sedan utöka bolånet, eller låna från sitt eget sparande.

En årslön är riktmärket, men det är kanske bättre att säga en årsutgift istället.
Citera
2020-05-05, 10:07
Medlem
warfighters avatar
Hamnade på en grinig jävel på försäkringskassan efter en olycka för några år sedan, tog ungefär fyra månader att få några pengar. Fick visserligen ut retroaktivt för den tiden, men under tiden var det skönt att kunna leva på bufferten och slippa halka efter med räkningar och skit. Det var illa nog att handskas med kärringen, intyg, smärta och smärtstillande som gjorde en puckad i huvudet!

Så konkret svar: Jag behövde pengarna oväntat, omedelbart och successivt i fyra månader. Hur mycket det blev vet jag inte riktigt. Jag drog ju ner ganska kraftigt på utgifterna i och med att jag inte visste om jag i överhuvudtaget skulle få nåt eller när det i så fall skulle bli. Men de fasta utgifterna var ju lika som förut, så säg att knappt tre och en halv månadslöner gick åt. Har idag en buffert på ca 6 månadslöner plus en havererad aktieportfölj. (jupp, alla är inte skitlyckade på börsen idag. Shit happens.) Sover gott om nätterna.
Citera
2020-05-05, 10:36
Medlem
CC75s avatar
Hur definierar ni "emergency savings"?

Min definition är att det är pengar som jag måste ha "just nu". Dvs inom 24 timmar. T ex när man fastnar utomlands och måste ta sig hem. Denna summa är inte särskilt hög för mig. Skulle säga runt 20 000 kr såvida man inte har ett kreditkort med en kredit på samma belopp eller högre. Då behövs inga emergency savings alls. Har man skött sin ekonomi är det inte svårt att få kredit idag.

Om vi bortser från det akuta - just nu-behovet då anser jag att man bör ha 6 månaders kostnadsbuffert. Dvs en summa som gör att jag kan klara mig ett halvår utan någon inkomst alls. Observera att ovan inte är samma sak som inkomst och 6 månadslöner. Min inkomst kan vara betydligt högre än mina kostnader/utgifter. Dessa pengar behöver jag heller inte kunna få tag i akut men ska kunna vara tillgängliga inom någon vecka eller så. För mig är detta alltså inte emergency savings utan del av ett "vanligt" sparande.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in