2020-05-07, 06:26
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag vidhåller nog minst tre månaders utgifter på lönekontot. Sunkigt att behöva sälja aktier för att betala sin semesterresa t.ex. jag kom för övrigt på en oväntad utgift jag fick: det visade sig att istället för min vanliga skatteåterbäring så tvingas jag i år betala $8600. Det skulle kännas segt att tvingas sälja aktier för att betala en skatteskuld.

Men visst handlar det kanske mer om ångest och psykologi än något annat det här... personligen tycker jag att det är skönt med rejäl marginal på lönekontot

Efter 25 blir just semesterresor kanske inte så spontana att de klassas som oväntade och kräver stora summor med några timmars varsel. Själv kan jag spara till saker som möbler och resor, ett specifikt sparande till inköp är såklart ingen buffert.

Har man så lite koll på sin deklaration att det kan diffa på 100k så visst, men det är ju som att kalla hyran, sophanteringen eller VA-avgiften för oväntad utgift. Då behövs säkert ett par hundra tusen i buffert, är man ekonomisk analfabet så krävs annan trygghet.

Exakt, för att lindra ångest och oro tycker du det är skönt att se pengar på kontot. Du köper lite sinnesfrid.

Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
100 lax är 100 lax, inget mer med det. Det var en oförutsett utgift, inget impulsköp av fastigheter.

Vi med värdepappersdepåer får hoppas det inte blir ett fritt fall i ekonomin med följande börskrasch ifall vi behöver stålar, där kan vi snacka om falsk trygghet.

Frågan från TS: nämn en oförutsedd utgift. Ditt svar: en utgift på hundra tusen.
Vilket jävla svar.

Svenska kronans fall är välkänt antar jag, där är din buffert som tappar i värde. Det finns mycket att göra för pengarna, att du köper dig lite sinnesfrid är inte fel för dig men lider man inte av dessa ogrundade ångestkänslor så är bufferten rent kapitalförstörande.
Citera
2020-05-07, 09:04
Medlem
Mullrets avatar
Värmeväxlare, typ 25000:-. Annars inga andra oväntade utgifter de senaste 10 åren.
Citera
2020-05-07, 10:24
Medlem
En ny laptop för 5000 kr när jag råkade slå sönder den.
Har annars varit med om att ta ett akutflyg hem när man har vantrivts i utlandet. Istället för att vänta 2-3 veckor för att köpa resan 2-3000 kr billigare, betalade jag 7000 för en resa dagen efter. Impulsiv av mig ibland..
Citera
2020-05-07, 12:23
Medlem
Kan ge en bild från såväl privat som företag:

Väldigt många tjänster och fakturor kommer just nu. Finns såklart budget och historik men trots allt mänsklig faktor och utgifter man inte såg komma.

Tjänster som nu i Maj ska betalas till fullo. 12 månader i förväg:

Domäner
Eniro/marknad
Office licenser
VPN /AV licenser

Försäkringar, besiktning, den där obskyra medlemsavgiften till lilla klubben.... många bäckar små.

Rent privat har jag inga oväntade utgifter direkt mer än onödig skadegörelse på bilen.
Senast redigerad av 84procent 2020-05-07 kl. 12:26. Anledning: update
Citera
2020-05-07, 12:32
Medlem
Ninenas avatar
Jag vill ha en rejäl buffert för att må bra. Men jag har egentligen inte så stor erfarenhet av plötsliga oväntade utgifter. Stort stopp i avloppet under huset kostade en del, en trasig diskmaskin, bilkrångel, akut tandvård... Sådant har jag varit med om och sådant måste det ju finnas buffert för. Men sedan vill jag också att det ska finnas pengar om någon blir långtidssjuk eller arbetslös t ex.
Citera
2020-05-07, 13:56
Medlem
Villa eller hyresrätt så gäller att om du blir arbetslös kan det ta 3 månader innan du får ersättning utbetalt beroende på vilken a-kassa du har. Så 3 månaders utgifter ser jag som ett minimum nu för tiden att ha i buffert.
Citera
2020-05-10, 10:45
Medlem
Scamps avatar
En klassiker är väl bilproblem. Fick själv ett sådant då generatorn gav upp en morgon. 3000kr fattigare.
Citera
2020-05-10, 22:22
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
En klassiker är väl bilproblem. Fick själv ett sådant då generatorn gav upp en morgon. 3000kr fattigare.

Du borde se över ditt val av mekaniker, låter märkligt att de kräver betalt direkt när generatorn bryter ihop. Min erbjuder alltid faktura och det först efter reparationen eller servicen är gjord så jag har några dagar på mig att hosta fram pengarna om jag nu inte skulle vilja nyttja faktureringsdagarna eller dra kreditkortet.

Och han som tvingades handla ny varmvattenberedare kontant direkt på dagen, har man en sådan livsstil så krävs naturligtvis enorm buffert. Skulle något av mina värmesystem pajja ihop hade jag ju kallat in lämplig hantverkare och sen fått en faktura efter avklarat arbete. Trodde verkligen det var så det fungerade idag, blir genuint förvånad över hur många som lever som på 70-talet och åker omkring med enorma likvider för hantverkstjänster, vitvaror och reparationer.
Citera
2020-05-10, 23:20
Medlem
Själv har jag en 18 år gammal bergvärmepump som kräver berdskap för att byta. Sker det mitt i vintern kan der inte vänta. Ca 120 k räknar jag med där.

När vi flyttat in i vårt hus upptäckte vi ett konstruktionsfel i taket som inte upptäckts vid besiktning och inte kunde betraktas som dolt fel. Ca 200 k kostade det.

Fel på bilar och vitvaror kan det såklart bli, men det rör sig ju oftast om 10 k snarare än 100 k.

Sjukskrivning med ovillig försäkringskassa kan kräva en buffert för att kunna betala sina löpande utgifter. Min syster som jobbar på fsk säger att det är vanligt både med lång handläggningstid och att sjukpenning inte bevilkas och folk står utan inkomst.

Tänker också att en buffert kan vara skönt fuck-off-kapital. Den dagen tanken på att gå till jobbet är alldeles fruktansvärd känns det skönt att inte vara livegen. Ofta kan man ju planera sådant som en vuxen person, men med en taffsade chef eller omplacering till annan ort med kort varsel är det en välbehövlig försäkring.
Citera
2020-05-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Du borde se över ditt val av mekaniker, låter märkligt att de kräver betalt direkt när generatorn bryter ihop. Min erbjuder alltid faktura och det först efter reparationen eller servicen är gjord så jag har några dagar på mig att hosta fram pengarna om jag nu inte skulle vilja nyttja faktureringsdagarna eller dra kreditkortet.

Och han som tvingades handla ny varmvattenberedare kontant direkt på dagen, har man en sådan livsstil så krävs naturligtvis enorm buffert. Skulle något av mina värmesystem pajja ihop hade jag ju kallat in lämplig hantverkare och sen fått en faktura efter avklarat arbete. Trodde verkligen det var så det fungerade idag, blir genuint förvånad över hur många som lever som på 70-talet och åker omkring med enorma likvider för hantverkstjänster, vitvaror och reparationer.

Pengar du behöver få fram inom några dagar räknas väl definitivt som en buffert?
Citera
2020-05-12, 05:17
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Pengar du behöver få fram inom några dagar räknas väl definitivt som en buffert?

Man kan sälja sina aktier och ha pengar på kontot inom dygnet, den definitionen räcker inte till att beskriva vad en buffert är för aktieportföljen är aldrig en godkänd buffert i sådana här diskussioner.

Det är folk som han ovan här som räknar med att kunna casha ett byte av värmesystem, pensionera sig och ha hela resterande liv finansierat, köpa en ny bil och helrenovera huset på samma dag, och så är det sådana som jag som undrar om systemet med så kallad 'faktura' inte har kommit till hela landet än.

Ju mer ekonomiskt lagd du är desto mindre buffert behövs, så enkelt är det.
Citera
2020-05-12, 08:52
Medlem
Bartix12s avatar
Tre kamphundar som en balt sålde till mig under hot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in