Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-02, 21:46
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Enkelt! Ägget kom först.

Innan det fanns en fågel som hette höna - så fanns det dess förfädrar/mödrar som jag inte vet namnet på - men jag vet med största bestämdhet att dessa la ägg.

Det gör nämligen de flesta reptiler - varur fåglarna har kommit.

(Jag vet jag är tråkig som kommer med en naturvetenskaplig förklaring på ett filosofiskt problem, men sån är jag )

sannerligen håller jag verkligen med dig om detta.

Men tänk inte så mkt och /runkish mike
Citera
2008-04-03, 19:24
  #254
Medlem
Grumbledocks avatar
Tror helt klart på ägget jag med, det har funnits längre än hönan rent praktiskt :P
Länge leve naturvetenskapen?
Citera
2008-04-03, 23:31
  #255
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stromberg
Frågar du en biolog kommer denne givetvis att hänvisa till evolutionen, och antagligen hävda att det var en successiv övergång. -> Obestämbart.

Nej? Enligt evolutionen lades ägget av en reptil, vars embryot hade muterat så att det som kom ut inte längre var reptil utan fågel. Denna fågel, en höna för enkelhetens skull, lade sedan fler ägg. Ägget (med hönan i) kom således före hönan som sedan lade fler ägg.
Citera
2008-04-04, 00:27
  #256
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Nej? Enligt evolutionen bla bla bla...

Enligt sagan, ja...

Ni som nu av en händelse tror på dessa sagor, förklara då från vilket djur som apdjuren ska ha evolverat fram ifrån...
Citera
2008-04-04, 09:53
  #257
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Enligt sagan, ja...

Ni som nu av en händelse tror på dessa sagor, förklara då från vilket djur som apdjuren ska ha evolverat fram ifrån...
Aldrig läst om fylogenetik?

Eh, eftersom jag vet vad din "grej" är så låter jag någon annan ta frågan. Lycka till med din avhandling!
Citera
2008-04-04, 11:18
  #258
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Aldrig läst om fylogenetik?

Det var inte svaret på min fråga...

Citat:
Eh, eftersom jag vet vad din "grej" är så låter jag någon annan ta frågan. Lycka till med din avhandling!

Väntar med spänning på svar...lär dock få vänta förgäves...
Citera
2008-04-04, 11:43
  #259
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det var inte svaret på min fråga...

Jo, det var det:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rootedTree.jpg
Ett fylogenetiskt träd, där jag tror bl.a. människor och andra djur är med. Orkade inte leta, men liknande med fokus på apa och människa är väl legio i grundskolans biologiböcker? Skall man anta att denna användarprofil är av den typen som inte gått i grundskola?
Kontentan är att apor utvecklats från andra djur och så vidare tills man kommer till en cell.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Väntar med spänning på svar...lär dock få vänta förgäves...

Undrar varför ?
Citera
2008-04-04, 19:16
  #260
Medlem
asdf011s avatar
Ägget, ägg har funnits längre än hönor.
Citera
2008-04-04, 19:42
  #261
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Ägget, ägg har funnits längre än hönor.
Bra poäng!
Citera
2008-04-05, 22:51
  #262
Avstängd
Andrei Rublyovs avatar
Ägget måste ha kommit först. Låt oss säga att hönan hade föfäder som vi kallar betahöna. Denna betahöna skiljde sig från dagens höna på flera olika plan. Utseendemässigt etc. Tack vare evolutionen så utvecklades denna art långsamt, generation för generation. Efter flera generationer så värpte betahönan ett ägg som innehöll en höna som skulle fysiskt sätt se ut som den som vi idag känner igen.
Citera
2008-04-05, 23:02
  #263
Medlem
Jag är inte så hemma på biologi, men tror så här, det hela utvecklades ur en cell (i grudnen ifrån big bang eller dyl) och ur cellen utvecklades gradvis en höna och hönans fortplanting utvecklades också gradvis, dvs hon började lägga ägg.
Citera
2008-04-05, 23:15
  #264
Medlem
West-ens avatar
Frågan tämjer sig ytterst vagt, ty informationen som krävs för utarbetning av ett resonabelt godtyckligt svar, saknas...
För frågan finns det inget "såhär är det", eftersom frågan kan tolkas flexibelt.
För evolutionisten är detta tämligen elementärt, ägg har alltid funnits, hönor har inte. "Vari består frågan?"
Nå, tesen "Ägget kom före" ställer indirekt en motfråga, "vad är ett ägg?".
Ett ägg, är detta gemensamt för alla djur, så har ju äggen funnits även när hönorna ännu inte var födda ur sina respektive ägg.
Snävar man till själva definitionen av ägg till någonting som endast läggs av hönan, och tolkas således av många, så blir utfallet helt annorlunda.
Här frågar vi oss, "hur kan ett ägg finnas utan en höna som har lagt det?". Det tycks lika otroligt som Big Bangs uppkomst.
Satsen tar dock en sak för givet som sagt, den kräver att ägget är lagt av en höna. Men hönan var inte det djur som uppfann ägget, ägg har funnits ända ner till urfiskarnas tidsålder, dock då i lite annorlunda förpackning.
För att svaret på själva urfrågan skall bestå i "höna", så krävs det att hönan uppfann ägget, det är ett faktum och enkel logik.
Frågan är vilseledande, således saknaden av riktig definition av ägg.
Trosgrundade uppfattningar kan även ställa till oreda i den oupplystes sinne (skämt), för om alla djur skapades av Gud, då kom hönan först. Denna sats tar även någonting för givet, just existensen av hönan utan nödvändig påverkan av ett ägg för dennes födelse.
Därför tar jag mig friheten att formulera om frågeställningen på två sätt:
"Vad kom först - en utvecklad kvinnlig könscell med ett hårt skal, eller fjäderfäet höna?"
Svar: "könscellen"
"Vad kom först - hönans ägg eller hönan?"
Svar: "hönan"
__________________
Senast redigerad av West-en 2008-04-05 kl. 23:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback