Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-23, 23:52
  #1
Medlem
pr00zaks avatar
Vad kom först? Hönan eller ägget?
Citera
2004-03-23, 23:55
  #2
Medlem
TrialByErrors avatar
Ägget
Citera
2004-03-23, 23:56
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Enkelt! Ägget kom först.

Innan det fanns en fågel som hette höna - så fanns det dess förfädrar/mödrar som jag inte vet namnet på - men jag vet med största bestämdhet att dessa la ägg.

Det gör nämligen de flesta reptiler - varur fåglarna har kommit.

(Jag vet jag är tråkig som kommer med en naturvetenskaplig förklaring på ett filosofiskt problem, men sån är jag )
Citera
2004-03-24, 00:06
  #4
Avstängd
shakademuss avatar
Ägget.

Men det är det egentligen ingen som kan bevisa tror jag då ingen människa har skådat det.
Citera
2004-03-24, 00:15
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakademus
Ägget.

Men det är det egentligen ingen som kan bevisa tror jag då ingen människa har skådat det.

Jodå - finns t o m bild på det "First Egg Found"

http://web.ics.purdue.edu/~clashmor/...gg%20found.JPG


eller är det jag som missuppfattat ?!
Citera
2004-03-24, 00:25
  #6
Avstängd
shakademuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jodå - finns t o m bild på det "First Egg Found"

http://web.ics.purdue.edu/~clashmor/...gg%20found.JPG


eller är det jag som missuppfattat ?!


Lustigt

Nej jag menade har människan sätt att ägget komm före hönan? Och fast ägget borde komma först så kan man bevisa detta?
Citera
2004-03-24, 12:40
  #7
Medlem
a4swes avatar
Helt klart har ruskigbuss rätt och då är detta inget problem att diskutera!
Förstörde det på liknande sätt när min filosofi lärare förde fram problemet.
Citera
2004-03-24, 13:42
  #8
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Enkelt! Ägget kom först.

Innan det fanns en fågel som hette höna - så fanns det dess förfädrar/mödrar som jag inte vet namnet på - men jag vet med största bestämdhet att dessa la ägg.

Det gör nämligen de flesta reptiler - varur fåglarna har kommit.

(Jag vet jag är tråkig som kommer med en naturvetenskaplig förklaring på ett filosofiskt problem, men sån är jag )

Men då skruvar vi väl upp frågeställningen ett knäpp och ställer frågan:

Vad kom först - ägget eller reptilen (den förfader/moder som Ruskigbuss inte vet namnet på )?

Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Helt klart har ruskigbuss rätt och då är detta inget problem att diskutera!
Förstörde det på liknande sätt när min filosofi lärare förde fram problemet.
Vad svarade du filosofiläraren på denna naturliga följdfråga? Vad kom först -ägget eller reptilen?
Citera
2004-03-24, 17:54
  #9
Medlem
a4swes avatar
Ungefär:
"Då var det förfadern till denna som var ansvarig osv bakåt i evolutionskedjan och eftersom jag läser filosofi och inte biologi/naturvetenskap kan jag inte svara på exakt vilka eller vad detta inefattar men fråga en lämplig naturvetare dom kommer att kunna ge dig ett mer eller mindre bra svar."
Citera
2004-03-24, 18:29
  #10
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Ägget borde ha kommit först.
Citera
2004-03-25, 00:01
  #11
Medlem
rydizs avatar
var det ett ägg från början då eller någonting annat? kan inte tänka mej ett ägg som bara ligger och kläcks.
Citera
2004-03-25, 00:05
  #12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Men då skruvar vi väl upp frågeställningen ett knäpp och ställer frågan:

Vad kom först - ägget eller reptilen (den förfader/moder som Ruskigbuss inte vet namnet på )?


Vad svarade du filosofiläraren på denna naturliga följdfråga? Vad kom först -ägget eller reptilen?

Jadu min gode filosof, svarade jag lite klämkäckt drygt, före den reptiliska förfädern så fanns en fisk som OCKSÅ lade ägg. Har den gode filosofen måhända ätit kaviar?
Sedan flinade jag hånfullt och gick med raska steg bort innan han hunnit ställa flera frågor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback