• 1
  • 2
2020-05-03, 19:07
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Tjena!

Fick reda på idag att en polare har satt sig rejält i skiten med skulder och krediter lååångt över huvudet, självklart riktigt tråkigt men aldrig suttit i den sitsen själv så vet inte hur det är.

Idag så snackade vi lite och han drog upp något företag som ger folk en andra chans när det kommer till skulder/krediter etc, som ett samlingslån på ett sätt (Nystart finans) Han berättade att han har ganska så högt skuldsaldo hos Kronofogden, och flera ärenden hos inkassobolag och enligt han "runt 15-20 anmärkningar". Nu till det jag undrar över, han skickade in en ansökan osv om ett samlingslån på 180000:- MEN han behöver någon som kan stå med i lånet i en INLEDANDE period. Vi är riktigt bra polare och sånt sedan barndomen, han har aldrig nämt något om skulder så såklart att man vill hjälpa han. Han har precis fått fast anställning och sådant, och vill börja om på ruta 1 med bara ett lån att betala varje månad

Nu till min fråga, ja har kikat lite på sidan och deras omdöme och dom verkar endå något seriösa. Någon som själv har använt sig utav dom som kan berätta lite erfarenheter kring dom?

Mvh
Citera
2020-05-03, 19:12
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Tjena!

Fick reda på idag att en polare har satt sig rejält i skiten med skulder och krediter lååångt över huvudet, självklart riktigt tråkigt men aldrig suttit i den sitsen själv så vet inte hur det är.

Idag så snackade vi lite och han drog upp något företag som ger folk en andra chans när det kommer till skulder/krediter etc, som ett samlingslån på ett sätt (Nystart finans) Han berättade att han har ganska så högt skuldsaldo hos Kronofogden, och flera ärenden hos inkassobolag och enligt han "runt 15-20 anmärkningar". Nu till det jag undrar över, han skickade in en ansökan osv om ett samlingslån på 180000:- MEN han behöver någon som kan stå med i lånet i en INLEDANDE period. Vi är riktigt bra polare och sånt sedan barndomen, han har aldrig nämt något om skulder så såklart att man vill hjälpa han. Han har precis fått fast anställning och sådant, och vill börja om på ruta 1 med bara ett lån att betala varje månad

Nu till min fråga, ja har kikat lite på sidan och deras omdöme och dom verkar endå något seriösa. Någon som själv har använt sig utav dom som kan berätta lite erfarenheter kring dom?

Mvh

Du ska alltså gå in som borgensman gissar jag på? Jag kanske hade gjort det för en släkting men en vän är mer tveksamt hur länge har ni känt varandra?
Citera
2020-05-03, 19:13
Medlem
megacoolmans avatar
NEJ!!
Gå inte i borgen för en person som inte är kapabel att sköta sin ekonomi. Du kommer att ångra dig grovt.
Citera
2020-05-03, 19:13
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Du ska alltså gå in som borgensman gissar jag på? Jag kanske hade gjort det för en släkting men en vän är mer tveksamt hur länge har ni känt varandra?

Jo men precis, han sa att det behövs någon person att stå med i lånet i en inledande period så jag antar borgenär. 17 år tillbaks.
Citera
2020-05-03, 19:14
Medlem
Som upplagt för att det ska gå åt helvete. Missar han en betalning så kan dom kräva dig på skulden. Sen är det du som sitter i skiten i stället. Det där med "inledande skede" kan du ju glömma. Du tar en enorm risk om du går med på det där.
Citera
2020-05-03, 19:16
Medlem
Nej.
Han hamna där pga "orsaker".. samma "orsaker" kommer hända dig.
Låna alltid de du kan bli av med.
Citera
2020-05-03, 19:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tjena!

Mvh

Nu blir det stora bokstäver: DU SKA BARA HJÄPA DIN POLARE MED DETTA OM DU ÄR 100% BEREDD ATT BETALA HELA HANS LÅN PÅ 180.000 OCH SEDAN ALDRIG SE RÖKEN AV DESSA STÅLAR IGEN!

HAN KOMMER TYVÄR ALDRIG GÖRA RÄTT FÖR SIG DENHÄR GÅNGEN HELLER!

Vad gäller din fråga så är de vare sig bättre eller sämre än liknande bolag som tex Bluestep.

Låna 180k själv och låna ut till din polare efter att ni skrivit skuldbrev, du får bättre ränta än han om du är kreditvärdig och det blir billigare för dig i slutändan eftersom du åker på att betala hans lån ändå i båda fallen!
Citera
2020-05-03, 19:17
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Som upplagt för att det ska gå åt helvete. Missar han en betalning så kan dom kräva dig på skulden. Sen är det du som sitter i skiten i stället.

Jo tyvärr det jag är lite rädd för, aldrig någonsin tagit ett lån/krediter så att hamna med skulder och längre ner hade varit otroligt tråkigt. Men alltså jag vet inte, polaren har ingen kontakt med familj och sådant, och inte riktigt några andra "Bra" vänner som hade kunnat tänka sig ställa upp. Är lite 50/50, vill hjälpa han ut skiten såklart, men vill själv inte hamna i skiten.
Citera
2020-05-03, 19:19
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Låna 180k själv och låna ut till din polare efter att ni skrivit skuldbrev, du får bättre ränta än han om du är kreditvärdig och det blir billigare för dig i slutändan eftersom du åker på att betala hans lån ändå i båda fallen![/quote]

Jo det låter faktiskt som en bättre idé helt ärligt, det ska jag ta och kika igenom.

Tack!
Citera
2020-05-03, 19:20
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Jo men precis, han sa att det behövs någon person att stå med i lånet i en inledande period så jag antar borgenär. 17 år tillbaks.

Det är väldigt snällt av dig men jag skulle säga nej gissar på att personen mår väldigt dåligt, vad skulle hända med dig om personen helt skiter i Sverige och bestämmer sig för att dra till typ Thailand på heltid.
Citera
2020-05-03, 19:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jo tyvärr det jag är lite rädd för, aldrig någonsin tagit ett lån/krediter så att hamna med skulder och längre ner hade varit otroligt tråkigt. Men alltså jag vet inte, polaren har ingen kontakt med familj och sådant, och inte riktigt några andra "Bra" vänner som hade kunnat tänka sig ställa upp. Är lite 50/50, vill hjälpa han ut skiten såklart, men vill själv inte hamna i skiten.

Kan du inte tänka dig att själv låna upp hela summan i en bank och sedan låna ut den summan till din polare, så skall du inte gå med på det nuvarande förslaget heller.
Citera
2020-05-03, 19:28
Medlem
yz44s avatar
Om du anser dig har råd att förlora runt 200.000:- tycker jag du ska slå till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in