2020-05-03, 19:41
Medlem
Hur bra känner ni varandra? Jag menar om han har 15 bet anm, och skuldsaldo. Vad det verkar dom hållit på ett tag.

Jag har goda vänner som haft problem, vilka dom sedermera ordnat upp. I något fall har jag också hjälpt till. Men vederbörande kände jag så pass att jag var väl insatt i den trassliga ekonomin. Ska tillägga att denne inte fick sin ekonomi på rätt köl, vid första försöket.

Ta lånet själv i stället, skriv ett skuldbrev. Ta en hyfsat kort löptid, och kör inte annuitet.
Citera
2020-05-03, 19:44
Medlem
Jag avråder dig helt och hållet från att gå in som borgenär här, om ni nu är så bra kompisar, varför har detta då inte framkommit tidigare?? Han sitter förmodligen med spelmissbruk eller något liknande, och då kan ja bara säga att ett missbruk kan gå före världens bästa vänskap, och då är de du som sitter med tasken i brevlådan och känner dig dum... Det måste finnas andra lösningar som inte innefattar att du blir borgenär, sen kan du ju stötta din kompis på många andra sätt?? Lycka till
Citera
2020-05-03, 20:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det där ska du passa dig för. Din polare har ju redan visat klart och tydligt att han inte kan sköta sin ekonomi. Vad säger att han plötsligt ska börja sköta den just nu?

Om du har det gott ställt och kan avvara pengarna och du verkligen älskar din polare så mycket så betala hans skulder och låt han betala tillbaks till dig. Det är det enda ärliga i en sådan här situation.

Har du det inte så gott ställt så varför ska du riskera din ekonomi istället för hans?

Jag fattar inte hur i helvete någon kan vara så egoistisk att de frågar en kompis att gå i borgen för sånt här?

180 tusen i skulder är inte omöjligt att få ordning på. Jag var själv nära den summan efter att dragit utomlands i många år och skitit i allt här hemma (dum var jag!). Med lite jävlaranamma, hård disciplin och vatten och bröd, så fixade jag det på 3 år.

Men problemet med din polare är antagligen att han vill slippa göra en större uppoffring. Han vill väl fortsätta festa, röka, ha kvar bilen, köpa teknikprylar och kläder som om ingenting hänt!

Dessutom: Hur bra vänner är ni egentligen om han inte berättat om sin situation förrän nu?
Citera
2020-05-03, 20:24
Medlem
En annan risk med detta, om jag minns rätt, är att om polaren inte betalar på ett antal månader och lyckas hemlighålla det för dig, så räcker det inte med att betala in det som fattas utan lånet förfaller. Då kräver banken in hela summan 180 tusen + ränta på en gång. Fixar du det också?

Jag har lånat ut till barndomspolare förr och lärt mig den hårda vägen att det nästan alltid strular. Polaren kanske har alla intentioner i världen att betala från början men så plötsligt händer något "oförutsett" som gör att "just den här månaden har det varit lite mycket utgifter..etc" Undanflykter och ursäkter avlöser varandra. Mitt råd är att du låter andra styra upp sin egen skit, det är inte du som satt dom på pottan och därför inte heller ditt ansvar att ställa upp bara för att ingen annan kan. Kanske låter hårt men tro mig, du kommer ångra dig om du går med på detta!
Citera
2020-05-03, 20:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
En annan risk med detta, om jag minns rätt, är att om polaren inte betalar på ett antal månader och lyckas hemlighålla det för dig, så räcker det inte med att betala in det som fattas utan lånet förfaller. Då kräver banken in hela summan 180 tusen + ränta på en gång. Fixar du det också?

Så är det vid borgensåtagande.

Står även klart och tydligt på Nystart Finans sida:
Citat:
En medsökande som får lånet beviljat, blir i samma ögonblick en låntagare själv, som delar på betalningsansvaret med huvudlåntagaren. Det betyder att om huvudlåntagaren inte kan betala själv, så ligger det på medlåntagaren att betala hela summan istället.
Citera
2020-05-04, 07:26
Medlem
vemsfels avatar
Vad är det för ”inledande period” vi talar om? Jag tänker på mina egna vänner, och om de skulle fuckat upp på samma vis. Då hade åtminstone jag ställt upp, förutsatt att det inte fanns något missbruk i bakgrunden.
Citera
2020-05-04, 07:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Vad är det för ”inledande period” vi talar om? Jag tänker på mina egna vänner, och om de skulle fuckat upp på samma vis. Då hade åtminstone jag ställt upp, förutsatt att det inte fanns något missbruk i bakgrunden.

Inledande perioden är väl i praktiken tre månader sedan slutar polaren helt betala och bry sig om lånet och problemet samt betalningarna blir helt nedlåntagarens problem!

Polare som får hjälp med det TS frågar om gör ALDRIG rätt för sig!

De har konsekvent struntat i att betala och göra rätt för sig och kommer inte bry sig ett skit om att medlåntagaren får betala kalaset!
Citera
2020-05-04, 18:24
Medlem
Gå in och läs här, finns mycket info.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threa...-6#post-192832

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2020-05-04, 18:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Gå in och läs här, finns mycket info.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threa...-6#post-192832

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Vad står det i länkarna?
Citera
2020-05-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad står det i länkarna?

De väl bara gå in och läsa
Mycket info ang olika lån och annat, ett av sveriges största forum
Finns trådar ang Nystartfinans också.
Citera
2021-03-05, 21:19
Medlem
Det finns ytterligare en aspekt på saken. Om din kompis inte sköter sig och tar nya lån och sedan får skuldsanering beviljad kommer den att gälla honom och han(?) blir av med skulden efter 5 år - men du sitter fortfarande kvar med lånet och måste betala varje månad.
Citera
2021-03-05, 22:20
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Tjena!

Fick reda på idag att en polare har satt sig rejält i skiten med skulder och krediter lååångt över huvudet, självklart riktigt tråkigt men aldrig suttit i den sitsen själv så vet inte hur det är.

Idag så snackade vi lite och han drog upp något företag som ger folk en andra chans när det kommer till skulder/krediter etc, som ett samlingslån på ett sätt (Nystart finans) Han berättade att han har ganska så högt skuldsaldo hos Kronofogden, och flera ärenden hos inkassobolag och enligt han "runt 15-20 anmärkningar". Nu till det jag undrar över, han skickade in en ansökan osv om ett samlingslån på 180000:- MEN han behöver någon som kan stå med i lånet i en INLEDANDE period. Vi är riktigt bra polare och sånt sedan barndomen, han har aldrig nämt något om skulder så såklart att man vill hjälpa han. Han har precis fått fast anställning och sådant, och vill börja om på ruta 1 med bara ett lån att betala varje månad

Nu till min fråga, ja har kikat lite på sidan och deras omdöme och dom verkar endå något seriösa. Någon som själv har använt sig utav dom som kan berätta lite erfarenheter kring dom?

Mvh

Visst fan ska du ställa upp för din polare. Under förutsättning att du kan avvara 180000. Annars nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in