2020-05-24, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jämför Östermalm som under en lång tid har varit förskonad från kaozblattar.
Numera sker det carjackings, sprängningar och klockstölder mitt på blanka dagen.
Just varför skulle man vilja betala premium-priser för att bo på Östermalm?
Min poäng är bara att du numera inte kan köpa dig bort från skiten om du lever i Sverige, när det tom sker skjutningar på Djursholm.
Det rationella agerandet borde rimligtvis vara att rösta med fötterna och flytta till ett land där du får valuta för dina skatteinbetalningar och där staten inte bara garanterar din personliga säkerhet utan faktiskt uppfyller sitt löfte.
Detta är riktade brott efter taxeringskalendern eller något enskilda fall av kriminell uppgörelse. Det rör sig om enstaka brott som får enorm uppmärksamhet då det för en gångs skull drabbar "eliten" som har var med och tryckt på för massinvandring. I förorten är kaoset mer eller mindre vardag och får numera ingen uppmärksamhet alls. Skillnaden är som dag och natt jämfört med förorterna där man tvingas leva med kaossvenskarna överallt, från att ha dem som grannar till att trängas,i bussen eller t-banan eller i livsmedelsbutiken och sedan även riskera att bli rånad eller få inbrott. Och ja, jag har varit med om det senare. Jag håller med om att det kommer att bli attraktivt att lämna Sverige. Det blir bara värre och värre.
Citera
2020-05-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Var ska de flytta? Menar du att folk ska sälja en BR för att utgiften är för dyr och flytta till HR eller bo i andra hand som är ännu dyrare?

En BR för 5msek belånad till 80% kostar ca 4000kr i ränta, lägg till avgift på runt 3000kr, ska folk tvingas paniksälja för att de inte klarar av en boendeutift på 7000kr? Menar du på allvar att folk ska sälja sin 3a i vasastan för att flytta till en 1a i strängnäs för att sänka sin utgift från 7000kr till eventuella 5000kr?

4000kr i ränta? Sen när blev bolåneräntan 1%? Snarare närmare 2% än 1.
Så ca 8000:- per månad + avgift 3000:-.
Är man två så är det ganska lugnt.
Det du inte förstår är hur det ena negativa leder till det andra.

Det är vid amortering det blir intressant. När den återkommer så blir det tufft.
Det är ingen som påstår att priserna kommer gå ner över en natt, men övertid om detta fortsätter så.
Citera
2020-05-24, 17:38
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Det är vid amortering det blir intressant. När den återkommer så blir det tufft.
Det är ingen som påstår att priserna kommer gå ner över en natt, men övertid om detta fortsätter så.

Utgår vi från listränta på 1,64% och så blir månadskostnaden 3826kr efter ränteavdrag.
Citera
2020-05-24, 17:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När jag kollar priser i Kista/Husby/Rinkeby mot de som ligger på samma avstånd från centrum ser jag ingen skillnad. Eller iaf väldigt liten skillnad. Och det kan man vara lite förvånad över, speciellt med tanke på allt negativt som skrivs.

Och det gick ju att sälja nyproduktionen på Rinkeby terrass för 55k/kvm.

Vi får komma ihåg alla förbättringar som Alliansen trots allt hann med. Sveriges tillväxt mätt från 2006 var bland de högsta i Europa.
Och nu har C&L blockerat allt för mycket vänsterpolitik. Och har även fått med liberalisering så som uppluckring av hyres- och arbetsmarknadsregleringar.

Så länge inte alltför mycket vänsterpolitik blockerar investeringar och arbetskraftsinvandring så är faran inte så stor. Men vi måste upprätthålla brain gain. Det är viktigt. Och för det är borttagande av hyresreglering viktig.
Sedan måste man få stopp på de sk kompetensutvisningarna. Där ägnar sig S & SD åt ren Mugabe-politik.

Sverige står och faller med Stockholms tillväxt.
Åker vi på brain drain och negativ tillväxt är det godnatt med Sverige. Då blir det inte bara halverade bostadspriser. Då kommer Sverige att tömmas på sikt. Kvar blir några bönder od som får leva som på 30-talet. I bästa fall.

(Om V+SD+S slår sig ihop kommer detta att inträffa. Vår lycka är att de inte är samarbetsvilliga).

Givet FI's ytterst restriktiva hållning så ser jag inte hur det skulle kunna bli ett problem.

Visst Alliansen sänkte skatterna med ena handen, vilket var utmärkt, men ökade tyvärr även statens utgifter genom sin vettlösa "öppna era hjärtan"-migrationspolitik, vilken likt gökungar lär dränera statens finanser under överskådlig tid framöver.

Vad det gäller arbetskraftsinvandring så är jag för en sådan, givet att det rör sig om expertiskunskap som inte går att få tag på i Sverige samt att varje enskild invandrare/kärnfamilj är självförsörjande och inte tar emot bidrag.

Import av analfabeter, kameldrivare och religösa extremister är således inte den sorten av 'arbetskraft' som jag anser bör ges tillträde till landet, överhuvudtaget, oavsett omständigheter.
Citera
2020-05-24, 17:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Detta är riktade brott efter taxeringskalendern eller något enskilda fall av kriminell uppgörelse. Det rör sig om enstaka brott som får enorm uppmärksamhet då det för en gångs skull drabbar "eliten" som har var med och tryckt på för massinvandring. I förorten är kaoset mer eller mindre vardag och får numera ingen uppmärksamhet alls. Skillnaden är som dag och natt jämfört med förorterna där man tvingas leva med kaossvenskarna överallt, från att ha dem som grannar till att trängas,i bussen eller t-banan eller i livsmedelsbutiken och sedan även riskera att bli rånad eller få inbrott. Och ja, jag har varit med om det senare. Jag håller med om att det kommer att bli attraktivt att lämna Sverige. Det blir bara värre och värre.
Personligen begriper jag mig inte på folk som fortfarande inbillar sig att det går att bygga en dräglig tillvaro i detta totalhaveri till land.
Skattepengar vräks över de som inte bidrar och de som bidrar tvingas till en allt större börda utan att för den skull få något för detta.
Sverige kommer sluta i en historisk ekonomisk krasch som det lär skrivas åtskilliga avhandlingar om.
Citera
2020-05-24, 17:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Själv betalar jag under 1% (brutto och ännu lägre netto), du är kanske dålig på att förhandla?
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-05-24 kl. 18:02.
Citera
2020-05-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Andrahandskontrakt brukar vara lite dyrare, men förstahandskontrakt är rätt rimliga. En två:a för 6,000 är inte ovanligt. Nu är det ju inte lätt att få om man inte har några år i bostadskö, men det är definitivt ett billigare alternativ.
Jag har stått i en bostadskö i många år i hopp om att kunna lämna bostadsrättsmarknaden, men såvida man inte har en enormt lång kötid så är nyproduktion det enda förstahandskontrakt man kan få och då jag senast kollade för något år sedan så låg en etta på närmare 10' i en bra närförort. Bostadssituationen är helt vansinnig och det är därför eventuella nedgångar är högst tillfälliga. Det finns liksom inga andra alternativ än bostadsrättsmarknaden. De flesta klarar av ett par år på andrahandskontrakt, men sedan så tröttnar man.
Citera
2020-05-24, 18:51
Medlem
Citat:
Personligen begriper jag mig inte på folk som fortfarande inbillar sig att det går att bygga en dräglig tillvaro i detta totalhaveri till land.
Skattepengar vräks över de som inte bidrar och de som bidrar tvingas till en allt större börda utan att för den skull få något för detta.
Sverige kommer sluta i en historisk ekonomisk krasch som det lär skrivas åtskilliga avhandlingar om.

Det är väl rätt många som lyckas att bygga sig en bra tillvaro i Sverige... inte du kanske, eller din umgängeskrets, men du behöver ju inte gå runt och tro att det tillhör normalfallet bara för att det är det enda du ser.
Citera
2020-05-24, 19:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Det är väl rätt många som lyckas att bygga sig en bra tillvaro i Sverige... inte du kanske, eller din umgängeskrets, men du behöver ju inte gå runt och tro att det tillhör normalfallet bara för att det är det enda du ser.
En ren pajaskommentar. Du evt inte ett smack om min situation och du har inte ens orkat kolla min historik så du kunde få en fingervisning.
Skillnaden mellan dig och mig är att sådana som jag tas emot med öppna armar och sådana som du får vackert sitta kvar i … vad kallade du det nu igen? "En bra tillvaro"?
Jag önskar dig det liv du förtjänar i "din bra tillvaro".
Citera
2020-05-24, 22:45
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Jag bad dig om att definiera hur just DU använder begreppet, dvs i vilken betydelse du lägger i fattig, då du de facto använder begreppet i ditt påstående.

Och jag svarade dig; Sveriges ekonomiska välbefinnande i förhållande till övriga EU länder. Definitionen fattig är trots allt relativ.
Citera
2020-05-25, 01:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.

Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?
.

Du anar inte hur bra de svenska exportbolagen skulle gå om kronan rasade 50%! Volvo och Boliden tex skulle tjäna pengar som gräs!
Citera
2020-05-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Vem fan är inte bostadsrättsinnehavare!?

Jag med.

Och jag håller med dig fullständigt om att den pretto Stockholms-falangen som är enormt oroliga över att deras - dessutom enormt övervärderade - bostadsrätter/villor kommer att sjunka i pris som en jävla gråsten lipar just nu.
De går i försvarsställning alt. kryper ihop i fosterställning och hoppas, hoppas att den här jävla corona-krisen går över och det fortare än kvickt.

Men det gör den inte. Bara att inse kalla fakta.

Ärlighet varar längst.

Inte ett dugg orolig. Ser ingen annan i min omgivning som är det heller. Livet är ganska normalt just nu. Såldes en lägenhet i krokarna för rekordpris. Du kanske skulle våga dig ut ur din hyresrätt nu? Verkligheten är inte som dina vettskrämda trollvänner på Flashback beskriver den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in