2020-05-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inflation kommer att driva upp priset på BR.
Dvs löner och priser stiger.
Men mätt som andelen av inkomst så kan det nog vara tämligen konstant, vid inflation.

Har Sverige mer inflation än omvärlden så kommer det leda till fallande växelkurs.

(Och det har Sverige haft. Därav att värdet på SEK fallit mot andra valutor. Det berodde på att vi var tvungna att devalvera och att SEK föll drastiskt när kronan släppes flytande).

Jo absolut inflation driver priserna uppåt över tid. Eftersom vi har ett planekonomiskt mål om 2% inflation per år kommer vi förmodligen se en kontinuerlig ökning i priserna över tid... Men tillfälliga fluktuationer mellan t.ex. USD och SEK har ingen påverkan på brf priser (mätt i sek)..
Citera
2020-05-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Inte ett enda argument till varför priserna ska gå upp.

Det stämmer. Men lycka till att få ett lån som motsvarar lika mycket i avgift och ränta.
Så mycket tjänar inte många svenskar tyvärr så bankerna kommer inte låna ut.
Vi är maxbelånade nu.

Det var vi inte 90.

Priserna har historiskt alltid gått upp långsiktigt. Vad mer för argument behöver du menar du? Seriöst, vad förväntar du dig ska hända? Att det blir inbördeskrig? Då är det väl skitsamma om man bor i hr eller br lol. Är det en fördel att bo i hyresrätt menar du? Vad är det du försöker komma fram till? Finns nog ingen storstad i hela västvärlden där det inte är fördelaktigt att köpa mark långsiktigt. Eller köper du bara bostäder för att spekulera? Vi blir inte direkt färre och färre på denna jord och vi får inte direkt mer och mer tillgång till mark.

Vi har haft den värsta pandemin i mannaminne men inte ens då har priserna sjunkit nämnvärt. De har till och med gått upp på många håll. Du är bara ännu en flashbackalarmist som upprepar sig som en trasig skiva.
Citera
2020-05-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Priserna har historiskt alltid gått upp långsiktigt. Vad mer för argument behöver du menar du? Seriöst, vad förväntar du dig ska hända? Att det blir inbördeskrig? Då är det väl skitsamma om man bor i hr eller br lol. Är det en fördel att bo i hyresrätt menar du? Vad är det du försöker komma fram till? Finns nog ingen storstad i hela västvärlden där det inte är fördelaktigt att köpa mark långsiktigt. Eller köper du bara bostäder för att spekulera? Vi blir inte direkt färre och färre på denna jord och vi får inte direkt mer och mer tillgång till mark.

Vi har haft den värsta pandemin i mannaminne men inte ens då har priserna sjunkit nämnvärt. De har till och med gått upp på många håll. Du är bara ännu en flashbackalarmist som upprepar sig som en trasig skiva.

Antar att du aldrig hört "Past Performance Is No Guarantee of Future Results"

Men alltså är du dum i huvudet? Priserna har redan gått ner, det har de. Missat det? Missat de siffrorna?
Varför skulle det ske en stor prissänkning på en gång? Som tidigare sagt, det kommer ta månader.

Och återigen, att du ens tar upp att priserna måste gå ner NU NU NU... Visar att du har ingen koll.
Du har glömt att staten håller uppe ekonomin för tillfället? Va? Missat det också? Jahapp.
Vad är det för vits att ens snacka med dig när du missat allt?

Hade inte staten gått in så hade hela vår ekonomi kraschat. Men det tar du inte med i beräkningen.
Nej nej. Eller amorteringsfriheten nu i 1 år för i princip alla som vill det bara för att folks lån inte ska fallera... efter ett par månader bara det tycker också på en väldigt maxad belåning redan.

Tyst nu.
Du kommer torska. Vänta bara.. Vet att du har skitit på dig redan lite.. mer kommer. Det är inte bråttom. Och då kommer jag finnas där och köpa din lilla soc-fall lgh för en billig pen som jag sedan kommer hyra ut till dig för ocker när du inte är kreditvärdig din fattiglapp.
Senast redigerad av kajusi 2020-05-25 kl. 21:51.
Citera
2020-05-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
De är bittra på att de själva inte har råd med en riktig bostad. Det har redan erkänts i tråden. Kajusi sitter på flashback hela dagarna och tvångsmässigt svarar i alla trådar.

Jo, jag fattar. Precis det jag sa tidigare också. Slöseri med tid egentligen att tjafsa med de här förlorarna. Det är uppmärksamheten de är ute efter.
Citera
2020-05-26, 06:07
Medlem
Citat:
Jo, jag fattar. Precis det jag sa tidigare också. Slöseri med tid egentligen att tjafsa med de här förlorarna. Det är uppmärksamheten de är ute efter.

Jag tror ytterst få är imponerade och avundsjuka på Flabbe Flötskalles stora lån och dyra leverne i dagsläget.

Det är möjligt att priserna i centrala Stockholm inte kommer att sjunka så mycket, å andra sidan hörde jag om en kärring som köpte en 6-rummare på Vasaplatsen 1 för 500 000 på 90-talet.

Det är nu dags för Flabbe Flötskalle att inse att hans belånade ego inte är så stort som han trodde. Varför tror du låneproletariatet springer till Löfven när det darrar till i båten? För att de vill ha bidrag att täcka lånekostnaderna, vilket liksom alla sagor har ett slut.
Citera
2020-05-26, 06:45
Avstängd
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentalbazooka
Jag tror ytterst få är imponerade och avundsjuka på Flabbe Flötskalles stora lån och dyra leverne i dagsläget.

Det är möjligt att priserna i centrala Stockholm inte kommer att sjunka så mycket, å andra sidan hörde jag om en kärring som köpte en 6-rummare på Vasaplatsen 1 för 500 000 på 90-talet.

Det är nu dags för Flabbe Flötskalle att inse att hans belånade ego inte är så stort som han trodde. Varför tror du låneproletariatet springer till Löfven när det darrar till i båten? För att de vill ha bidrag att täcka lånekostnaderna, vilket liksom alla sagor har ett slut.

Helt korrekt! Dessa nyliberala parasiter läs fd. bolsjevik parasiter vill leva över sina tillgångar och på lån i evighet så länge det kommer in nya hjärndöda låntagare som inte kan planera mer än 1 månad framåt. Denna pyramid spel ska inte få konstgjord andning med skattemedel (bidrag och dylik).

PS. Kan alla SLUTA mata trollet liksom-fb! Jag får cancer celler varje gång jag råkar läsa hans inlägg!
Citera
2020-05-26, 08:03
Medlem
CC75s avatar
Nedan är en artikel som kommer att tilltala en del av er och inte tilltala er andra. Lite beroende på vilket perspektiv man har på bostadsprisernas framtid. Artikeln är från 3:e januari, dvs "pre-corona".

Lite axplock.

Citat:
Det som med största sannolikhet kommer att sätta stopp för bostadsprisernas uppgång denna gång är antingen att räntorna stiger vilket till slut stoppar denna högkonjunktur eller ett ingripande från regeringen som gör att belåningen i Sverige slutar att stiga såpass kraftigt som de gör idag. Ett första försök var införandet av amorteringskravet men det hjälpte inte särskilt mycket

Citat:
När bankerna räknar på lånelöften åt privatpersoner så räknar man med en riskränta.
Normalt är att man som låntagare skall klara av att betala en ränta på 6-8%.
Detta är bra och gör att de flesta kommer att kunna betala sina lån även om räntan stiger.
6-8% är en rejäl ökning av räntan från dagens nivåer.

Det är dock inte där som skon klämmer. När räntan är såpass hög så kommer så småningom den svenska ekonomin börjar bromsa in.
Arbetslösheten stiger då och folk slutar att spendera lika mycket pengar på konsumtion.
Konjunkturen försämras och arbetsgivarna/företagen börjar räkna med sämre intäkter framöver. Företagen blir tvungna att skära ner på personalkostnader och bollen är sedan i rullning. Det spelar ingen roll att banken räknat på att du skall klara 6-8% i ränta med din nuvarande inkomst ifall du blir av med jobbet.

Citat:
När folk förlorar sina jobb och blir arbetslösa så slutar man i första hand att spendera pengar på konsumtion. Man prioriterar att betala på sina lån och sin överlevnad i form av mat osv. Många klarar sig där genom att lägga om sina prioriteringar under en lågkonjunktur men inte alla.

Citat:
När det börjar säljas bostäder bostäder på grund av att ägarna inte har råd att betala sina lån så kan det gå fort utför. Då försvinner helt plötsligt köparna och utbudet av bostäder ökar. Eftersom ingen vill köpa så tvingas priserna nedåt.
Denna process går ofta fort. På 1-3 år kan 50% av bostadens värde vara utraderat.
Ett annat exempel i denna typ av diskussion är Japan.
I Japan tog det över 20 år innan den som köpte bostad på toppen fick tillbaka sina pengar.
Historien visar att det inte finns något facit för hur en prisuppgång och ett prisfall ser ut.

https://www.ekonomifokus.se/ekonomi/fordjupning/fallande-bostadspriser-hur-paverkas-man

// CC
Citera
2020-05-26, 08:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Bostadsmarknaden är alltid trögare i sina prisrörelser. Om arbetslösheten går upp kommer priserna att gå ner. Det är inte jättekonstigt att förstå. Tyvärr är vi ett exportberoende land och om det här inte går över inom någon månad kommer vi att få jätteproblem på arbetsmarknaden.

-20% är inga konstigheter och inget extremt prisfall, men det skulle få förödande konsekvenser får vår ekonomi.

I höst kommer det att bli ännu lägre priser, så det är ingen mening att köpa något nu i hopp om att det ska vända.
Citera
2020-05-26, 08:20
Medlem
Håller tummarna för att jag undvek en mina. Vi var spekulanter på ett dyrt hus i Stockholm (13m) och vi skulle få en belåningsgrad på strax under 70%. Inga problem med dagens inkomst eller räntor. Vårt nuvarande hus värderades till 8m och mellanskillnaden skulle tas från investeringar.

Fegade till slut ut. Dålig stämning med mäklaren eftersom vi skulle ha skrivit på samma kväll.
Citera
2020-05-26, 09:07
Medlem
Lagerthas avatar
Här i sydväst håller sig priserna och bra objekt till salu känns kraftigt färre än förra året. Även nyproduktion BRF säljs och budas även upp över utgångspriset på attraktiva objekt.

I sthlm verkar dock priserna på BRF gå ner märkbart, i alla fall i kringliggande mindre attraktiva områden. Det borde finnas en gräns när det blir en omvänd FOMO - sälj medans du får NÅGOT!

En bekant med BRF i huvudstaden säger att deras grannar säljer för en halv miljon under priserna från för 1,5 år sedan.

Är det här vi ser kraschen, BRF i storstädernas kringområden?
Citera
2020-05-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Håller tummarna för att jag undvek en mina. Vi var spekulanter på ett dyrt hus i Stockholm (13m) och vi skulle få en belåningsgrad på strax under 70%. Inga problem med dagens inkomst eller räntor. Vårt nuvarande hus värderades till 8m och mellanskillnaden skulle tas från investeringar.

Fegade till slut ut. Dålig stämning med mäklaren eftersom vi skulle ha skrivit på samma kväll.
Ja mäklaren skiter dock i din ekonomi, jag tror du gjorde rätt. Ibland ska man lyssna på sina instinkter. Jag tror att chansen att bostäder ökar i pris är orimligt, medans chansen att priserna sjunker finns där (och börjat hända). Därav läge att vänta.
Citera
2020-05-26, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Här i sydväst håller sig priserna och bra objekt till salu känns kraftigt färre än förra året. Även nyproduktion BRF säljs och budas även upp över utgångspriset på attraktiva objekt.

I sthlm verkar dock priserna på BRF gå ner märkbart, i alla fall i kringliggande mindre attraktiva områden. Det borde finnas en gräns när det blir en omvänd FOMO - sälj medans du får NÅGOT!

En bekant med BRF i huvudstaden säger att deras grannar säljer för en halv miljon under priserna från för 1,5 år sedan.

Är det här vi ser kraschen, BRF i storstädernas kringområden?

Är det innanför eller utanför tullarna? Det jag ser är att områden som Lindhagen eller utkanterna av Södermalm gått ner tydligt medan en bra lgh i Vasastan ligger på precis samma nivåer som tidigare. Även lägenheter i närförorter som Årsta, Bromma, Solna verkar ha drabbats tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in