Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Håller tummarna för att jag undvek en mina. Vi var spekulanter på ett dyrt hus i Stockholm (13m) och vi skulle få en belåningsgrad på strax under 70%. Inga problem med dagens inkomst eller räntor. Vårt nuvarande hus värderades till 8m och mellanskillnaden skulle tas från investeringar.
Fegade till slut ut. Dålig stämning med mäklaren eftersom vi skulle ha skrivit på samma kväll.
Nu vet jag inte er situation alls, men låter som ett vettigt beslut då 9mille är höga lån för de flesta.
Jag är väl själv lite halvnojig då jag kan vara nervös själv, sitter i en kåk som är belånad till ca 40% vilker är något lägre än jag sitter på börsen med och det är 1 årsinkomst för mig och frugan.
En jag börjar fundera på hur folk resonerar och hur mycket pengar det verkar finnas utanför vår nuvarande skattesystem för inkomster. Enligt en annan tråd skall jag vara högavlönad och frugan meddel(som pensionär?).
Vem har då råd att köpa dessa hus och ta dessa lån?
Ni indikerar lån på 9mille krävs då närmare 2 mille i årsinkomst? Inte många som har det.
Så jag har mina funderingar och jag tror att vi komer att se kraftiga sättningar i vissa bostadsbestånd.
Där mycket svarta/halvmörka pengar kommer att försvinna nu med corona.
Mycket restaurang och fastighetsinkomster kommer nog att röra sig neddåt tilsammans med arbetslöshet.