2020-05-26, 09:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Håller tummarna för att jag undvek en mina. Vi var spekulanter på ett dyrt hus i Stockholm (13m) och vi skulle få en belåningsgrad på strax under 70%. Inga problem med dagens inkomst eller räntor. Vårt nuvarande hus värderades till 8m och mellanskillnaden skulle tas från investeringar.

Fegade till slut ut. Dålig stämning med mäklaren eftersom vi skulle ha skrivit på samma kväll.

Att du är ovän med mäklaren är snarast ett sundhetstecken.

Du skulle alltså låna runt 9msek? Saftigt..Förstår inte riktigt varför folk vill göra det. Det innebär att du och partner måste ligga runt minst 70k var per person i mån brutto.

25 000 i mån i enbart amortering 12 000 i ränta vid 1.5%. Runt 35 000 i mån alltså efter avdrag. En JÄVLA bostadskostnad att dra på sig. Vad händer om en av er blir sjukskriven? Föräldraledig etc? Känns det inte jävligt obekvämt att dra på sig sådana enorma kostnader? Är ni barnlösa? Äger ni bil?

Dömer inte här. Bara undrar genuint hur du tänker? Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig i en liknande sits, även fast jag skulle kunna. Är det SÅ viktigt att bo i "rätt" område?
Citera
2020-05-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Du skulle alltså låna runt 9msek? Saftigt..Förstår inte riktigt varför folk vill göra det. Det innebär att du och partner måste ligga runt minst 70k var per person i mån brutto.

25 000 i mån i enbart amortering 12 000 i ränta vid 1.5%. Runt 35 000 i mån alltså efter avdrag. En JÄVLA bostadskostnad att dra på sig. Vad händer om en av er blir sjukskriven? Föräldraledig etc? Känns det inte jävligt obekvämt att dra på sig sådana enorma kostnader? Är ni barnlösa? Äger ni bil?

Dömer inte här. Bara undrar genuint hur du tänker? Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig i en liknande sits, även fast jag skulle kunna. Är det SÅ viktigt att bo i "rätt" område?

Kallas statushets, fåfäna, insert X.

Ingen vettig människa belånar sig över öronen om det inte är för att man saknar något inom sig.
Citera
2020-05-26, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Kallas statushets, fåfäna, insert X.

Ingen vettig människa belånar sig över öronen om det inte är för att man saknar något inom sig.

Finns förklaringar. Bor du i "rätt" område i Sthlm behöver du aldrig oroa dig för barnen ska utsättas för brott. Du behöver inte bry dig om vilken skola eller dagis de hamnar på. Allt är toppklass.
Citera
2020-05-26, 09:49
Medlem
Citat:
Finns förklaringar. Bor du i "rätt" område i Sthlm behöver du aldrig oroa dig för barnen ska utsättas för brott. Du behöver inte bry dig om vilken skola eller dagis de hamnar på. Allt är toppklass.

Man behöver inte gå från 8-9 miljoner till 13 miljoner för att få det där.

Återigen: det kallas statushets, "imponera" på andra, fåfänga osv.
Citera
2020-05-26, 09:54
Avslutad
Citat:

Jo. I Sthlms bästa områden får du inget under 10msek. Dvs fristående hus. Jag pratar Bromma, Lidingö eller Danderyd här.

Statushets kan dock garanterat vara en faktor.
Citera
2020-05-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Håller tummarna för att jag undvek en mina. Vi var spekulanter på ett dyrt hus i Stockholm (13m) och vi skulle få en belåningsgrad på strax under 70%. Inga problem med dagens inkomst eller räntor. Vårt nuvarande hus värderades till 8m och mellanskillnaden skulle tas från investeringar.

Fegade till slut ut. Dålig stämning med mäklaren eftersom vi skulle ha skrivit på samma kväll.

Nu vet jag inte er situation alls, men låter som ett vettigt beslut då 9mille är höga lån för de flesta.
Jag är väl själv lite halvnojig då jag kan vara nervös själv, sitter i en kåk som är belånad till ca 40% vilker är något lägre än jag sitter på börsen med och det är 1 årsinkomst för mig och frugan.
En jag börjar fundera på hur folk resonerar och hur mycket pengar det verkar finnas utanför vår nuvarande skattesystem för inkomster. Enligt en annan tråd skall jag vara högavlönad och frugan meddel(som pensionär?).
Vem har då råd att köpa dessa hus och ta dessa lån?
Ni indikerar lån på 9mille krävs då närmare 2 mille i årsinkomst? Inte många som har det.
Så jag har mina funderingar och jag tror att vi komer att se kraftiga sättningar i vissa bostadsbestånd.
Där mycket svarta/halvmörka pengar kommer att försvinna nu med corona.
Mycket restaurang och fastighetsinkomster kommer nog att röra sig neddåt tilsammans med arbetslöshet.
Citera
2020-05-26, 10:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu vet jag inte er situation alls, men låter som ett vettigt beslut då 9mille är höga lån för de flesta.
Jag är väl själv lite halvnojig då jag kan vara nervös själv, sitter i en kåk som är belånad till ca 40% vilker är något lägre än jag sitter på börsen med och det är 1 årsinkomst för mig och frugan.
En jag börjar fundera på hur folk resonerar och hur mycket pengar det verkar finnas utanför vår nuvarande skattesystem för inkomster. Enligt en annan tråd skall jag vara högavlönad och frugan meddel(som pensionär?).
Ni indikerar lån på 9mille krävs då närmare 2 mille i årsinkomst? Inte många som har det.
Så jag har mina funderingar och jag tror att vi komer att se kraftiga sättningar i vissa bostadsbestånd.
Mycket restaurang och fastighetsinkomster kommer nog att röra sig neddåt tilsammans med arbetslöshet.

De flesta tar inte lån. Säg att en 35 åring i Stockholm köpte sin första BR för 10 år sedan (sponsrad av pappa oftast) för kanske 3 msek. Den är idag värd 6 msek. Dennes partner har samma historia. 6 msek tillsammans att lägga som insats i en kåk. Mao kan man köpa en kåk för 10msek med bara 4 msek i lån. Oftast ser det ut sä
Citera
2020-05-26, 10:26
Medlem
Citat:
De flesta tar inte lån. Säg att en 35 åring i Stockholm köpte sin första BR för 10 år sedan (sponsrad av pappa oftast) för kanske 3 msek. Den är idag värd 6 msek. Dennes partner har samma historia. 6 msek tillsammans att lägga som insats i en kåk. Mao kan man köpa en kåk för 10msek med bara 4 msek i lån. Oftast ser det ut sä

Och hur ser det ut om någon kom in på bostadsmarknaden säg de senaste 2-3 åren?

0% reell ökning av bostadspriset.

Tiden då bostäder ökade absurt mycket är över.
Citera
2020-05-26, 10:29
Avslutad
Citat:
Och hur ser det ut om någon kom in på bostadsmarknaden säg de senaste 2-3 åren?

0% reell ökning av bostadspriset.

Tiden då bostäder ökade absurt mycket är över.

De köper heller inte villor för +10 msek.
Citera
2020-05-26, 11:14
Medlem
Citat:

Ja, det behöver man nog om man vill ha ett fint hus i ett bra område. I ett okej område ligger ofta en högst medelmåttigt villa bortåt 10 miljoner. Det har alltid varit så att folk i huvudstaden frågar efter i vilket område man bor då det säger en hel del om personen. På senare är har dock kaosaspekten kommit in och många områden som var okej tidigare har nu börjat att få problem. Ingen som har barn vill bo i ett problemområde och då återstår bara två saker och det är antingen att vara beredd att lägga mycket tid på pendling eller att betala. Sanningen är den att man betalar för att slippa alla problem som politikerna skapat.
Citera
2020-05-26, 11:19
Medlem
Citat:

Det var ett misstag att ens skriva ut siffror i mitt inlägg, avsikten var mer att min magkänsla säger att priserna kommer gå ned under närmaste året och en nedfall på 10% skulle ändå bli 1,3m vilket är mycket pengar.

Syftet med flytten är inte att imponera på andra utan för att flytta från problem. Skolorna kring oss är enormt stökiga och ser ingen lösning på sikt. Gräver man i min historik så hittar man referenser till att vi funderat på utlandsflytt. Istället satsar vi nu på ett flytta till tryggare område. Nya huset skulle inte varit väsentligt annorlunda än vårt nuvarande. Men helt annat område.

Inte dugg orolig för vår ekonomi. Vi tömmer inte våra tillgångar för att flytta, och 70% belåningsgrad är en bra nivå tycker jag om jag bollar räntekostnader + amortering 1% kontra hur man kan få pengar att växa på annat håll. Ville vi har <50% belåningsgrad så går det också. Vi har bra ekonomi, flera inkomstkällor. Bra löner, utdelningar och underliggande värde i egna företag. Givetvis kan allting skita sig, men jag ser det som att vi har många livlinor innan vi hamnar på gatan.
Citera
2020-05-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är många som har drivit småföretag inom bygg/fastighet, industri, restaurang och liknande som haft det mycket bra de senaste 20 åren. De har utöver en normal lön oftast kunnat plockat ut minst ett par hundra tusen i utdelning i varje år. De har inte haft några problem under den här tiden att köpa på sig en bra villa och byta upp sig med jämna mellanrum utan att behöva dra på sig så betungande lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in