2012-05-15, 18:05
Medlem
Fan vilken trött trupp, inget överaskande alls och känns lite tråkigt att inte fylla ut sista 1-2 platserna, spelare som ändå kommer ta det lugnt på läktaren hela EM, med lite unga spelare. Vad ska man ha Hysen till... Kan dock inte klaga på Hamrén, finns inga bättre att ta med. Guidetti hade räckt. Tror det kan bli ett jobbigt EM
Citera
2012-05-15, 18:30
Medlem
Ledarens avatar
Lite synd att man inte prövar Ekstrand eller Ekdahl och istället fortsätter med muppar som Lustig och Safari. Nåja, känns helt OK inför EM.
Citera
2012-05-15, 19:23
Medlem
samturymeans avatar
Truppen var som man förväntade sig. Inget att klaga på och inget att hurra för. Sverige har ju inte så många fler att välja på.

Jag har inte följt unga svenska spelare förr, men har de senaste åren börjat kolla på Allsvenskan och hålla koll på Svenska talanger. Jag tycker det känns som många har väldigt stor potential, men eftersom jag inte vet hur det såg ut för 5 år sedan frågar jag er:
Såg tex talang situationen likadan ut för säg 5-10 år sedan? Eller har Sverige extra många talanger och spelare på väg ut i Europa de kommande åren?

Ex på Spelare jag syftar på: Hiljemark, Hult, Cleason, Guidetti, Ivo, Thern, Durmaz, Hamad, Milosovic, David Moberg-Karlsson, Quasion, Söder, Johan Larsson, Armenteros, Dyrenstam, Alexander Kačaniklić, Linus Tornblad, Pontus Jansson mfl. (Är det någon självklar jag missat?)

Sen de lite äldre spelarna: Ekdal, Elm, Olsson bröderna, Bajrami.

Dessa spelare måste ju kunna bilda ett mycket bättre landslag om ca 5 år än vad vi har idag? Eller brukar det alltid se ut såhär, sen så blir det inte så stora spelare trots allt?
Citera
2012-05-15, 20:01
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samturymean
Dessa spelare måste ju kunna bilda ett mycket bättre landslag om ca 5 år än vad vi har idag? Eller brukar det alltid se ut såhär, sen så blir det inte så stora spelare trots allt?
Det går väl alltid lite i vågor. Tycker dagens talanger ser lite mer intressanta ut än vad de gjorde för en 5-6 år sedan. Å andra sidan var de som kom fram för en 10 år sedan bättre än dagens.

U21-laget som var i EM 2004 är det bästa u-21 lag på åtminstone 15 år (vågar inte säga något om de tidigare) och då medverkade inte ens Källström, Zlatan eller Isaksson.

Du kan se den truppen här:
http://en.wikipedia.org/wiki/2004_UEFA_European_Under-21_Football_Championship_squads#Sweden
Citera
2012-05-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samturymean
Truppen var som man förväntade sig. Inget att klaga på och inget att hurra för. Sverige har ju inte så många fler att välja på.

Jag har inte följt unga svenska spelare förr, men har de senaste åren börjat kolla på Allsvenskan och hålla koll på Svenska talanger. Jag tycker det känns som många har väldigt stor potential, men eftersom jag inte vet hur det såg ut för 5 år sedan frågar jag er:
Såg tex talang situationen likadan ut för säg 5-10 år sedan? Eller har Sverige extra många talanger och spelare på väg ut i Europa de kommande åren?

Ex på Spelare jag syftar på: Hiljemark, Hult, Cleason, Guidetti, Ivo, Thern, Durmaz, Hamad, Milosovic, David Moberg-Karlsson, Quasion, Söder, Johan Larsson, Armenteros, Dyrenstam, Alexander Kačaniklić, Linus Tornblad, Pontus Jansson mfl. (Är det någon självklar jag missat?)

Sen de lite äldre spelarna: Ekdal, Elm, Olsson bröderna, Bajrami.

Truppen är okej som sagt var

Det som är ett hvete är skadorna
Citera
2012-05-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitsune20
Visst är vi medelmåttiga om man jämför oss med de bästa lagen, men att vi ens gick till EM visar att våra medelmåttiga spelare ändå är bättre än de flesta skitländer som kvalar till dessa mästerskap och misslyckas med att kvala in...

Du får vänja dig vid att Sverige aldrig kommer ha några ''Xavi'' eller ''Messi'', vi är helt enkelt inte bra nog i fotboll för det. Vi ska vara glada att komma in i mästerskapen och ibland kan vi skrälla till det och gå långt som i VM 94.

Jo, men det är när man accepterar det läget man har gett upp.
Citera
2012-05-15, 21:07
Medlem
samturymeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Det går väl alltid lite i vågor. Tycker dagens talanger ser lite mer intressanta ut än vad de gjorde för en 5-6 år sedan. Å andra sidan var de som kom fram för en 10 år sedan bättre än dagens.

U21-laget som var i EM 2004 är det bästa u-21 lag på åtminstone 15 år (vågar inte säga något om de tidigare) och då medverkade inte ens Källström, Zlatan eller Isaksson.

Du kan se den truppen här:
http://en.wikipedia.org/wiki/2004_UEFA_European_Under-21_Football_Championship_squads#Sweden

Tack för responsen!

Intressant, ändå blev ingen av dem någon direkt fotbollsstjärna. Vilken spåddes bäst framtid? Dusan Djuric, elmander?

De flesta av dem kom ju tydligen ut i Europa. Men passade inte i de största ligorna och lagen. Jag tror det blir så med många av dagens spelare med. Men tror Hiljemark, Hult (med bättre självförtroende), Guidetti kommer hamna i något storlag. Men spelare som Hamad tex hamnar nog i Holland och liknande.

Apropå 2004, Sveriges Landslag var inte att leka med då. Zlatan, Larsson och Ljungberg måste ju ha klassats som ett världsanfall. Det är det som är tråkigt idag, vi har helt ok spelare, men inte dessa fotbollsspelare som gör skillnad. Förutom Zlatan då förstås.

PS, Snygg bild Lasse Nilsson har på wiki
Citera
2012-05-15, 22:39
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Lite synd att man inte prövar Ekstrand eller Ekdahl och istället fortsätter med muppar som Lustig och Safari. Nåja, känns helt OK inför EM.
Ekstrand som tuggat bänk i Udinese ska alltså gå före Lustig som spelat varenda minut i kvalet och gjort det bra? Hur tänkte du där?
Citera
2012-05-15, 23:08
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitsune20
Visst är vi medelmåttiga om man jämför oss med de bästa lagen, men att vi ens gick till EM visar att våra medelmåttiga spelare ändå är bättre än de flesta skitländer som kvalar till dessa mästerskap och misslyckas med att kvala in...

Du får vänja dig vid att Sverige aldrig kommer ha några ''Xavi'' eller ''Messi'', vi är helt enkelt inte bra nog i fotboll för det. Vi ska vara glada att komma in i mästerskapen och ibland kan vi skrälla till det och gå långt som i VM 94.
Fast Zlatan är ju faktiskt i klass med dem. Sverige har den 3:e bästa spelaren i världen och det borde vi vara glada för. Utöver Zlatan så tycker jag framförallt Källström, Sebastian Larsson och Mellberg utmärker sig i det svenska landslaget och spelar på bra hög nivå.
Citera
2012-05-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Fast Zlatan är ju faktiskt i klass med dem. Sverige har den 3:e bästa spelaren i världen och det borde vi vara glada för. Utöver Zlatan så tycker jag framförallt Källström, Sebastian Larsson och Mellberg utmärker sig i det svenska landslaget och spelar på bra hög nivå.

Det är ju ytterst (om det finns någon) ovanligt att Mellberg gör en dålig landskamp. Zlatan kan försvinna mycket tack vare medspelarna. Sebastian Larsson skulle platsa i ett lag som Milan,Juve eller kanske Tyska Bundesliga!

Jag tror att en sådan spelare som Bajrami som fått jävligt lite med speltid behöver byta klubb för han har ju klipp i steget men taskigt självförtroende. Tror ni att han säljs eller lånas ut i sommar/höst?
Citera
2012-05-16, 16:12
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnusmas92

Jag tror att en sådan spelare som Bajrami som fått jävligt lite med speltid behöver byta klubb för han har ju klipp i steget men taskigt självförtroende. Tror ni att han säljs eller lånas ut i sommar/höst?

Agenten har varit ute och sagt att man letar ny klubb. Tydligen skam man leta i Italien, Spanien och England.

Citat:
Ursprungligen postat av Agenten Patrick Mörk
Han är för bra för att sitta på bänken, som han gjort så mycket i den holländska ligan, säger agenten Patrick Mörk till Expressen.

Mörk säger att huvudspåret, när det gäller att hitta en ny klubb åt yttermittfältaren, är Spanien, Italien eller England.

http://www.svd.se/sport/bajrami-lamnar-twente_7171685.svd
Citera
2012-05-16, 16:24
Medlem
groovesnuss avatar
Men va fan? Tobias Hysén????

Han har gjort 1 (ett) mål i Allsvenskan på 9 omgångar.

I Kamrat-Posten står det efter MFF-matchen: "Hysén på väg mot EM-form"

Jovisst, men från vilket avstånd och med vilken fart färdas han? Som jag ser det kommer han vara i EM-form lagom till EM 2016 i Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in