2012-03-17, 14:10
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Att han måste bort har jag aldrig påstått, lägg inte ord i min mun.

Det var detta citat jag grundade det på:

Citat:
Det är en bra fråga, det finns ju några relativt lovande namn på väg upp nu och det är hög tid för Isaksson att stiga åt sidan en gång för alla och då gäller det att de här killarna får chansen, förtroendet och inte minst att de också tar chansen.

Något som jag tolkade som att du vill ha bort Isaksson och få in någon yngre?

Citat:
Jo på sistone så är det ju Wiland som har legat närmast tillhands så klart men inför framtiden så finns det ju andra intressanta namn.
Pär Hansson, bägge bröderna Dahlin, Viktor Noring och kanske någon mer som jag glömmer.
Det är stora talanger som i alla fall jag hoppas mycket på inför framtiden.
Pär Hansson står helt klart närmast på tur i dagsläget.

Förhoppningsvis bra potentiella framtida målvaktskandidater, men knappast i nuläget? Det är ju ändå nutid vi pratar om i den här diskussionen, inte hur det kommer se ut om ett antal år. Så om du nu inte tycker att dessa ska in i laget nu förstår jag inte varför det är relevant att rada upp ett antal framtidsnamn.

Citat:
Shaaban är ju det tydligaste exemplet när han ersatte en skadad Isaksson i VM -06 och gjorde det med bravur, för att sedan petas när Isaksson var hel igen. Och minns jag rätt så upprepades väl den proceduren under hösten när kvalet drog igång?

Men det finns ju en del andra som i perioder storspelat i sina klubblag men ändå aldrig fått chansen, Eddie Gustafsson, John Alvbåge, Jonas Sandqvist t.ex. Innan du går igång så påstår jag inte att de är bättre än Isaksson, däremot så påstår jag att om de hade fått chansen på allvar så tror jag att de haft potential att bli bättre än Iskasson.

Shaaban som i sin landslagsdebut mot Trinidad VM -06 i stort sett inte hade ett jota att göra petades när Isak var tillbaka i nästa match. Det får stå för dig om du tyckte det var fel. Han gjorde det riktigt bra följande höst också, speciellt Spanien hemma som var hans bästa landskamp. Hur kan man dock med facit i hand säga att det var fel att låta Isaksson ta över platsen igen? Shaaban som strax där på vände till Allsvenskan där han var allt annat än stabil för att sedan gå skadad och slutligen ses som en av seriens sämre värvningar någonsin. Du menar att allt detta hade utspelat sig annorlunda om han bara fått spela mer i landslaget? Att övriga målvakter du nämner också skulle haft potentialen att bli bättre landslagsmålvakter än Isaksson om det bara fått spela blir ju sån låg nivå att det nog är bäst att vi slutar där. Det blir ju bara rena spekulationer på samma sätt som det är stört omöjligt att hävda att Lasse Nilsson eller Rade Prica inte hade växt ut till nyckelspelare för landslaget om de bara fått spela mer!
Citera
2012-03-17, 14:16
Medlem
FabioAugustos avatar
Så är det. Målvakter som Hennessey och Krul får jättemycket beröm den här säsongen, men hade de haft en bättre fotbollshjärna hade de inte behövt slänga sig som galningar. Det finns många målvakter i Premier League som agerar smartare och därmed släpper in färre mål, men de beröms inte alls på samma sätt. Buffon fick mer beröm förr än vad han får nu, men nuförtiden vet han exakt hur han ska röra sig i målet för att ha störst chans att rädda på bästa möjliga sätt, och för att ha flest möjligheter att ta olika beslut. Samma sak var det med van der Sar i slutet av hans karriär. En annan som var grym på detta under sin enstaka säsong i toppform var - faktiskt - Almunia. För mig är det en gåta att han tappade alla kvalitéer efter en enda säsong.

Det är många fler saker man måste kolla på för att se om en målvakt gör det bra eller inte. Utan någon särskild ordning:

1. Står han på rätt avstånd från linjen?
2. Står han rätt i sidled?
3. Är han rörlig? Hur snabbt och bra är fotarbetet?
4. Hur är beslutstagandet? Tar han beslut eller står han bara kvar och väntar?
5. Hänger samman med punkten ovan: hur är spelförståelsen? Kan han se "vad som ska hända i förväg"?
5. Håller han alla möjligheter öppna?
6. Vilken trygghet inger han? (Kan vara oerhört subjektivt)
7. Hjälper han sina lagkamrater något, eller spelar han "för sig själv"?
8. Är han fokuserad?
9. Hur "stor" gör han sig? Stressar han motståndarna?

Och oändligt många fler punkter, jag har inte ens gått in på spelet i luftrummet, spelet med fötterna, slängningteknik etc. Det här med "sprattelräddningar" (som oftast kommer till för att "för dåliga" målvakter överreagerar på ett skott som kommer i deras närhet) är en väldigt liten del av målvaktsspelet.

Jag kollade på de insläppta målen i kvalet och Isaksson inte en realistiskt chans på ett enda av målen, hur han än hade agerat. Det var något av målen i 1-4 mot Holland där han hade kunnat göra bättre, men den förlusten känns inte riktigt rätt att lasta Isaksson för...

E: Jag kan dra ett par tydliga exempel på när målvakter inte får skit när de är dåliga, och inte får den beröm de förtjänar när de ska ha det.

http://www.soccerclips.net/videos/liverpool-3-1-newcastle-gerrard

Uselt av Krul. Hans fotarbete är värdelöst. Varför hoppar han runt? Små steg med hög frekvens måste det vara i det läget. Alltid vara beredd på avslut. Nu täcker han en extremt liten del av målet, egentligen bara den delen där hans kropp är. I det läget ska Gerrard inte få skjuta mål, men det är inte "svårt" att göra mål när målvakten agerar så.

Och... nu hittar jag inte agerandet av Lloris som jag ville ha fram. Fuck.
Senast redigerad av FabioAugusto 2012-03-17 kl. 14:28.
Citera
2012-03-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Det var detta citat jag grundade det på:

Något som jag tolkade som att du vill ha bort Isaksson och få in någon yngre?
Ja jag vill ha bort honom, men att han måste bort omedelbart har jag inte skrivit.

Citat:
Förhoppningsvis bra potentiella framtida målvaktskandidater, men knappast i nuläget? Det är ju ändå nutid vi pratar om i den här diskussionen, inte hur det kommer se ut om ett antal år. Så om du nu inte tycker att dessa ska in i laget nu förstår jag inte varför det är relevant att rada upp ett antal framtidsnamn.

Du frågade ju vilka målvakterna var som jag ville ha in i landslaget?
I nuläget så är det Wiland som är den som jag skulle vilja se mellan stolparna, men inom en snar framtid så är jag övertygad om att det är någon av de jag räknade upp tidigare.

Citat:
Shaaban som i sin landslagsdebut mot Trinidad VM -06 i stort sett inte hade ett jota att göra petades när Isak var tillbaka i nästa match. Det får stå för dig om du tyckte det var fel. Han gjorde det riktigt bra följande höst också, speciellt Spanien hemma som var hans bästa landskamp. Hur kan man dock med facit i hand säga att det var fel att låta Isaksson ta över platsen igen? Shaaban som strax där på vände till Allsvenskan där han var allt annat än stabil för att sedan gå skadad och slutligen ses som en av seriens sämre värvningar någonsin. Du menar att allt detta hade utspelat sig annorlunda om han bara fått spela mer i landslaget? Att övriga målvakter du nämner också skulle haft potentialen att bli bättre landslagsmålvakter än Isaksson om det bara fått spela blir ju sån låg nivå att det nog är bäst att vi slutar där. Det blir ju bara rena spekulationer på samma sätt som det är stört omöjligt att hävda att Lasse Nilsson eller Rade Prica inte hade växt ut till nyckelspelare för landslaget om de bara fått spela mer!
Du ville diskutera tidigare händelser och då blir allting naturligtvis bara spekulationer, hur lågt du än må tycka att det är däruppe på dina höga hästar...
Senast redigerad av Foolson 2012-03-17 kl. 14:39.
Citera
2012-03-17, 14:46
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ja jag vill ha bort honom, men att han måste bort omedelbart har jag inte skrivit.

Du frågade ju vilka målvakterna var som jag ville ha in i landslaget?
I nuläget så är det Wiland som är den som jag skulle vilja se mellan stolparna, men inom en snar framtid så är jag övertygad om att det är någon av de jag räknade upp tidigare.

Du ville diskutera tidigare händelser och då blir allting naturligtvis bara spekulationer, hur lågt du än må tycka att det är däruppe på dina höga hästar...

Jaja vi lämnar den här diskussion där tycker jag, det blir lite problematiskt att diskutera med någon som först säger att "nu är det hög tid att Isaksson försvinner" för att svara med att han inte alls måste bort i nuläget för att fortsätta spekulera om hur vida Jonas Sandqvist hade kunnat bli vår landslagsetta om han bara fått chansen... Men vad vet jag, det är säkert jag som sitter här helt förblindad och gör bort mig uppe på min höga häst!

PS. Klassinlägg Fabio!
Citera
2012-03-17, 15:06
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto

Och... nu hittar jag inte agerandet av Lloris som jag ville ha fram. Fuck.
Var det ett bra eller dåligt agerande av Lloris som du letar efter?
Citera
2012-03-17, 15:27
Medlem
snillet_1s avatar
Håller med om Shaaban, han var en betydligt mycket bättre målvakt vid den tidpunkten då han var som mest aktuell om du frågar mig.
Citera
2012-03-17, 15:37
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Var det ett bra eller dåligt agerande av Lloris som du letar efter?
Ett bra. Hans agerande vid Hoaraus friläge i 4-4-matchen.
Citera
2012-03-17, 15:42
Medlem
Citat:
Jaja vi lämnar den här diskussion där tycker jag, det blir lite problematiskt att diskutera med någon som först säger att "nu är det hög tid att Isaksson försvinner" för att svara med att han inte alls måste bort i nuläget för att fortsätta spekulera om hur vida Jonas Sandqvist hade kunnat bli vår landslagsetta om han bara fått chansen... Men vad vet jag, det är säkert jag som sitter här helt förblindad och gör bort mig uppe på min höga häst!

PS. Klassinlägg Fabio!
Nu svammlar du ju bara och tillskriver mig åsikter och ord som jag inte uttryckt, riktigt låg debatteknik...
Citera
2012-03-17, 19:05
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
John Guidetti i nya Café "Hur kan Tobias Hysén ens mäta sig med mig?"

http://www.fotbollskanalen.se/1.2574557/2012/03/16/guidetti_hur_kan_tobias_hysen_ens_mata_sig_med_mig

Guidetti förtydligar sig nu:

Citat:
Även Tobias Hyséns pappa Glenn har uttalat sig på twitter:

"Alla! Slappna av. Guidetti och jag har pratat. Han sa det där med en skämtsam ton. Tobbe fattar det också. Herregud. Ha d Gott. Glenn", skriver Glenn Hysén på sin twitter.

Till Café har nu Guidetti också förklarat sina uttalanden.

– Som ett lösryckt citat förstår jag om det ser hårt ut, och det är förstås jättetråkigt om någon missuppfattar det. Det jag säger i intervjun är jargong, och handlar bara om att värdera vad jag faktiskt gjort i holländska ligan. Det hoppas jag att alla förstår när de läser Cafés intervju i sin helhet, säger han till Café.

http://www.fotbollskanalen.se/1.2574945/2012/03/16/john_guidetti_om_uttalandena_helt_missuppfattat

Citat:

PS. Klassinlägg Fabio!

Jag instämmer. Det är faktiskt lågt av Foolson att försvara sig med att han inte uttryckligen skrev "måste" och att det är minsann du som "svammlar", är "spydig" och sätter dig på "några höga hästar".
Senast redigerad av TKD_1337 2012-03-17 kl. 19:10.
Citera
2012-03-18, 09:22
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Nu svammlar du ju bara och tillskriver mig åsikter och ord som jag inte uttryckt, riktigt låg debatteknik...

Ok så vad är det du vill fortsätta debattera exakt? Lägg fram det så kan jag svara på det, har du inget mer du vill ta upp gällande den här frågan så lämnar vi det!

Och ja, visst svammlade jag... dock någon annans svammel jag hela tiden citerar! Hur vida jag tillskriver dig åsikter du aldrig uttryckt är ju något tveksamt.

Citat:
det finns ju några relativt lovande namn på väg upp nu och det är hög tid för Isaksson att stiga åt sidan en gång för alla

Citat:
det blir lite problematiskt att diskutera med någon som först säger att "nu är det hög tid att Isaksson försvinner"

Citat:
Att han måste bort har jag aldrig påstått

Citat:
för att svara med att han inte alls måste bort i nuläget

Citat:
Men det finns ju en del andra som i perioder storspelat i sina klubblag men ändå aldrig fått chansen, Eddie Gustafsson, John Alvbåge, Jonas Sandqvist t.ex. Innan du går igång så påstår jag inte att de är bättre än Isaksson, däremot så påstår jag att om de hade fått chansen på allvar så tror jag att de haft potential att bli bättre än Iskasson.

Citat:
för att fortsätta spekulera om hur vida Jonas Sandqvist hade kunnat bli vår landslagsetta om han bara fått chansen...

Som sagt kom med något konkret att debattera om du vill dra detta längre, annars sätter vi definitivt punkt där!
Citera
2012-03-18, 09:31
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ok så vad är det du vill fortsätta debattera exakt? Lägg fram det så kan jag svara på det, har du inget mer du vill ta upp gällande den här frågan så lämnar vi det!

Och ja, visst svammlade jag... dock någon annans svammel jag hela tiden citerar! Hur vida jag tillskriver dig åsikter du aldrig uttryckt är ju något tveksamt.

Som sagt kom med något konkret att debattera om du vill dra detta längre, annars sätter vi definitivt punkt där!
Lawyered! nomadic fortsätter att gå på knock
Citera
2012-03-18, 11:03
Medlem
Citat:
en massa citat...

Att plocka ut meningar tagna ur sitt sammanhang är en teknik som alltid förstör en debatt...

Jag har nämligen aldrig påstått att lagdelen är trasig och att Isaksson omedelbart måste bort.
Han fungerar helt ok och klarar sig allt som oftast ifrån de riktigt ödesdigra tabbarna, men mycket mer än så är det inte vilket jag också har skrivit redan men när du klipper och klistrar så försvinner det. Och jag är övertygad om att ingen av de som står på tur skulle göra ett sämre jobb.
Jag har uttryckt en önskan och en åsikt om att jag nu tycker att det vore dags att låta honom stiga åt sidan. Dessutom har du tydligen också missat (när du klippt och klistrat...) att jag även skrivit att det tyvärr är försent att göra det nu med hänsyn till det kommande EM-slutspelet.

Och jag har även skrivit att det är ett problem att t.ex Wiland inte på ett tidigare stadie har fått chansen att visa vad han går för i landslaget, det omöjliggör i det närmaste en petning utav Isaksson för tillfället.
I det sammanhanget så tillkom uppräkningen utav några andra namn som genom åren varit i Wilands läge, presterat mycket bra i klubblaget men ändå aldrig fått visa vad de går för på samma villkor som Isaksson som i perioder definitivt inte varit lysande i klubblagsspelet.
När du då klippte och klistrade så halshögg du meningen och la endast fokus på en liten del och valde bort delen där jag uttryckligen skrev att jag inte påstod att de uppräknade var bättre än Isaksson.

Alldeles oavsett det förgångna (som du ville diskutera, inte jag) så är det nutiden jag främst är intresserad utav och det är onekligen ett jätteproblem att ha en så ohotad förstemålvakt i landslaget som läcker som ett såll i klubblaget och dessutom nu suttit på bänken i ett par matcher i rad.
Huruvida han är bänkad även i dagens match vet jag inte men det får vi nog snart reda på.

Allra störst blir problemet när man har en andremålvakt som inte någonsin har prövats i skarpt läge i landslaget, därav mina invändningar mot att Isaksson alltid fått stå ohotad oavsett hans dagsform och prestationer i klubblaget, vad andremålvakten har för namn är helt oväsentligt i sammanhanget det är knipan som förbundskaptenerna har satt sig i som är det intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in